Ministerstwo nie chce zmian w OC. Pomysł posłów PiS odrzucony

Parlamentarzyści partii rządzącej chcieli, żeby w Polsce wprowadzić przepisy podobne do brytyjskich. Polisa OC miałaby być przypisana do kierowcy, a nie samochodu. Jak Ministerstwo Finansów tłumaczy odrzucenie tego pomysłu?

Polisa przypisana do kierowcy oznaczałaby rewolucję w ubezpieczeniach OC.
Źródło zdjęć: © WP.PL
Tomasz Budzik

OC na osobę, a nie samochód

Posłowie stwierdzili, że wiele osób w Polsce posiada więcej niż jeden pojazd. Jak zauważyli, w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w czerwcu 2017 w Polsce zarejestrowanych było 28,7 mln pojazdów, a jednocześnie tylko 18,6 mln posiadaczy pojazdów objętych polisami OC. Zmiana miałaby ograniczyć koszty posiadaczy kilku pojazdów.

Ponadto Adam Ołdakowski i Jerzy Gosiewski zauważyli, że spowodowanie kolizji jednym samochodem sprawia, że w następnym roku składka podnoszona jest dla wszystkich pojazdów posiadanych przez zmotoryzowanego.

Zdaniem parlamentarzystów przypisanie polisy OC do posiadacza pojazdów przyniosłoby obniżenie stawek. Przecież zgodnie z logiką nie można jednocześnie używać dwóch pojazdów, a korzystanie z pojazdów przez osoby niewymienione w polisie wyjmowałoby je spod ochrony ubezpieczenia. Towarzystwo ponosiłoby niższe ryzyko, więc i łączna składka za wszystkie posiadane pojazdy musiałaby być niższa.

System ten ma wśród zmotoryzowanych grupę zwolenników. Wiadomo już jednak, że nie wejdzie on w życie.

Ministerstwo nie chce zmian

Ustawa o ubezpieczeniach nakłada obowiązek zawarcia polisy OC pojazdu na jego posiadacza, ponieważ to człowiek, a nie sam samochód może spowodować szkodę - w odpowiedzi na interpelację stwierdza Piotr Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. "W sytuacji wyrządzenia szkody przy użyciu jednego z posiadanych przez kierowcę pojazdów, nie można wykluczyć możliwości poruszania się przez takiego kierowcę innym" - czytamy w dalszej części odpowiedzi.

Ministerstwo nie zamierza również wymuszać na firmach ubezpieczeniowych zmian w kalkulacji składki po spowodowaniu szkody jednym z posiadanych przez zmotoryzowanego pojazdów. Zdaniem posłów w razie kolizji ubezpieczenie powinno rosnąć jedynie na ten samochód, który brał udział w zdarzeniu, a nie - jak dziś - na wszystkie.

Jak w odpowiedzi na interpelację Piotr Nowak zauważa, "(...) przyjęcie takiego systemu skutkowałoby sytuacją, że w przypadku zbycia pojazdu, którego ruchem została wyrządzona szkoda i do którego byłaby przypisana utrata zniżek, posiadacz byłby traktowany jako bezszkodowy i w przypadku np. nabycia nowego pojazdu nie płaciłby składki adekwatnej do dotychczasowej historii swojej szkodowości". Czyli wystarczyłoby sprzedać auto, aby pozbyć się zwyżek ubezpieczenia, a to zdaniem przedstawiciela ministerstwa jest nielogiczne.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025