*Choć nowego Mercedesa Klasy B trudno nazwać wzorcem piękna, wszystko wskazuje na to, że będzie to jeden z liderów w swojej klasie pod względem komfortu i bezpieczeństwa. Na uwagę zasługują także zastosowane w samochodzie silniki. *
Nowa Klasa B urosła. Samochód jest w porównaniu z poprzednikiem o 9 cm dłuższy i o centymetr szerszy, ale o trzy cm. niższy. Najważniejsze zmiany, jakie towarzyszyły powstaniu nowej wersji tego modelu, znajdują się pod karoserią. Jak podkreśla dr Thomas Weber, odpowiedzialny za rozwój samochodów Mercedesa - Jeszcze żadnej zmianie modelowej w historii firmy nie towarzyszyło wprowadzenie tak wielu nowych rozwiązań za jednym zamachem.
* MERCEDES KLASY B - ZOBACZ GALERIĘ * Nowe czterocylindrowe motory benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, nowe silniki wysokoprężne, nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów oraz przekładnia mechaniczna. To główne atuty, które - zdaniem inżynierów spod znaku gwiazdy - mają skłonić klientów do zakupu przednionapędowej Klasy B.
Przesłanką, która przyświecała projektantom Mercedesa podczas rysowania karoserii nowej Klasy B było ograniczenie oporu powietrza. Z tego zadania niemieccy specjaliści wywiązali się na medal. Nieco usportowione rysy rodzinnego pojazdu skutecznie radzą sobie z ograniczeniami narzuconymi przez ziemską atmosferę. Współczynnik oporu powietrza nowej Klasy B wynosi Cd = 0,24. To niewiele, a jeśli dodamy do tego niższą karoserię niż w poprzedniku i obniżenie siedziska fotela kierowcy aż o 86 mm, wyłania nam się obraz samochodu, który ma pozwalać na zabranie na urlop sportowego sprzętu, ale podczas jazdy pozwala na czucie nawierzchni i dynamiczne pokonywanie zakrętów, co niegdyś było bolączką pierwszej generacji mniejszej Klasy A.
Po otwarciu drzwi nowej Klasy B łatwo można dostrzec, że jego pasażerowie będą mogli liczyć na większą porcję wygody, niż w większości konkurencyjnych aut. Najmocniejszym sportowym motywem we wnętrzu jest trójramienna kierownica ze srebrnym wykończeniem, taka sama jak w modelu CLS. Za nią kryją się klasyczne w formie, cztery analogowe zegary ze wskazówkami w pozycji spoczynku ustawionymi na godzinie 6, zupełnie jak w legendarnym Gullwingu.
Najważniejsze jest jednak to, co kryje się pod karoserią. Każda z wersji nowej Klasy B zostanie standardowo wyposażona w funkcję ECO start/stop, która ma zmniejszyć zużycie paliwa. Początkowo dostępne będą dwie wersje silnika benzynowego o pojemności 1.6 l o mocy 122 KM (90 kW) lub 156 KM (115 kW). Jednostki generują odpowiednio 200 i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już przy 1250 obr./min. Proces spalania wykorzystuje trzecią generację bezpośredniego wtrysku paliwa, wprowadzoną w ubiegłym roku w jednostkach V6 i V8 BlueDIRECT.
* MERCEDES KLASY B - ZOBACZ GALERIĘ * Odświeżoną Klasę B będzie napędzać też nowy turbodiesel z trzecią generacją wtrysku common rail. Ze zmniejszonej do 1.8 l pojemności generuje w wersji B 180 CDI moc 109 KM (80 kW) i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1400 obr./min, a w B 200 CDI - 136 KM (100 kW) i 300 Nm momentu, dostępnego przy 1600 obr./min. Kolejna nowość to dwusprzęgłowa przekładnia 7G-DCT z elektryczną pompą oleju, odpowiedzialną za system start/stop. Nowa jest też, 6-biegowa skrzynia ręczna.
Jak zapewnia producent, nowa Klasa B jest znacznie bardziej pewna w prowadzeniu od poprzednika. By tak było, inżynierowie Mercedesa obniżyli środek ciężkości i zastosowali nowe, czterowahaczowe tylne zawieszenie. W samochodzie pojawił się również udoskonalony system kontroli stabilności ESP. Dostępne na życzenie zawieszenie sportowe wyzwala z Klasy B jeszcze więcej agresji i obejmuje zmniejszony o 20 mm prześwit, usztywnione amortyzatory z selektywną kontrolą tłumienia oraz bezpośredni układ kierowniczy Direct-Steer.
Mocny nacisk położono również na bezpieczeństwo. Jako pierwszy samochód kompaktowy na świecie, nowa Klasa B została standardowo wyposażona w obniżający ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu radarowy system ostrzegania przed kolizją z adaptacyjnym układem Brake Assist.
Wyposażenie nowej Klasy B obejmuje ponadto innowacyjny system PRE-SAFE, po raz pierwszy zaprezentowany w Klasie S w 2002 roku. System monitoruje ryzyko kolizji i w przypadku wykrycia niebezpieczeństwa napina pasy bezpieczeństwa, zamyka okna i szyberdach oraz ustawia sterowane elektrycznie przednie fotele w pozycji optymalnej dla działania poduszek powietrznych.
* MERCEDES KLASY B - ZOBACZ GALERIĘ * Z większych modeli Mercedesa do Klasy B przeszedł szereg innych systemów bezpieczeństwa. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji regulację wysokości mocowania pasów bezpieczeństwa oraz ich napinacze. Na życzenie w drugim rzędzie siedzeń montowane są boczne poduszki powietrzne. Standardowe wyposażenie auta obejmuje kurtyny powietrzne.
Klasa B ma służyć także do odbywania dłuższych, rodzinnych podróży. Nie dziwi więc, że samochód daje pewne możliwości w dziedzinie rozrywki i informacji. System multimedialny Comand umożliwia dostęp do internetu. Dwie wersje systemu nawigacji, połączenie z telefonem komórkowym i odtwarzaczem muzyki oraz intuicyjna obsługa mają być atutami samochodu. Przejrzyste sterowanie odbywa się za pomocą ruchomego pokrętła, zlokalizowanego między fotelami, identycznego jak w pozostałych Mercedesach.
Światowa premiera nowej Klasy B odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w połowie września. Do europejskich salonów model trafi w listopadzie.
tb/