Mercedes-AMG GT: pełnokrwiste gran turismo
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu swoją oficjalną premierę ma najnowsze coupe Mercedesa. AMG GT to klasyczne gran turismo o długiej masce i osiągach zapewniających, że każda podróż będzie nie tylko wygodna, ale też pełna emocji.
O tym modelu mówiło się na długo przed debiutem jako o oczekiwanym konkurencie Porsche 911. Dzisiaj w tej samej klasie walczy też Jaguar F-Type, więc Mercedes musiał zadbać, aby AMG GT był samochodem wyjątkowym. Zapewnić ma to typowe dla niemieckiej marki połączenie osiągów z komfortem i ciekawą, ale klasyczną stylistyką. Ten model oferuje coś więcej. Nazwa zobowiązuje, więc nowe coupe Mercedesa, aby sprawdzić się w dalekich podróżach, jest też praktyczne.
Samochód sportowy musi nie tylko świetnie jeździć, ale też przyciągać uwagę swoim wyglądem. Model AMG GT to typowe dla najnowszych Mercedesów połączenie klasyki z nowoczesnością i płynnymi liniami. Długi przód i przesunięty ku tyłowi przedział pasażerski to sprawdzony przepis, po który sięgnęli styliści Mercedesa. Znane od lat proporcje uzupełniono o wyraźnie zarysowane łuki błotników i wloty powietrza umieszczone na masce oraz przed drzwiami. Kabina łagodnie przechodzi w linię bagażnika o pojemności 350 l, który bez problemu zmieści walizki na wakacyjny wyjazd.
We wnętrzu kierowcę i pasażera witają sportowe, ale też komfortowe fotele pozwalające wygodnie pokonywać kolejne kilometry. Na górze charakterystycznej dla Mercedesa symetrycznej konsoli środkowej umieszczono wyświetlacz systemu multimedialnego, który może mieć 7 lub 8,4 cala. Wersja GT S wyróżnia się jeszcze bogatszym wyposażeniem, w tym wskaźnikami z prędkościomierzem kończącym się na 360 km/h i czerwonymi akcentami, skórzaną kierownicą oraz podłokietnikami z wytłoczonym logo AMG.
Emocje zapowiedziane przez wygląd samochodu zapewni serce w postaci silnika V8 o pojemności 4,0 l. Ten sam motor trafił też pod maskę nowego Mercedesa-AMG C 63, który również debiutuje w Paryżu. Jednostka napędowa dostarcza 462 KM i 600 Nm w wersji GT lub 510 KM i 650 Nm w mocniejszej odmianie GT S. Przyspieszenie do setki zajmuje odpowiednio 4,0 i 3,8 s, a prędkość maksymalna to 304 i 310 km/h. Co ciekawe - dwie wspomagające silnik turbosprężarki nie są montowane na zewnątrz, ale pomiędzy rozwidlonymi głowicami. Zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową pozwoliło zamontować motor niżej a co za tym idzie – obniżyć środek ciężkości i umożliwić uzyskanie lepszego przyspieszenia bocznego.
Niemal idealny rozkład masy udało się uzyskać dzięki umieszczeniu 7-biegowej skrzyni AMG Speedshift DCT przy tylnej osi (układ transaxle). Sportowe zawieszenie nowego Mercedesa zostało oparte na podwójnych wahaczach z tyłu i z przodu. Do dyspozycji kierowcy jest elektroniczna regulacja siły tłumienia nierówności, a sportową charakterystykę uzupełnia odpowiednio zestrojony układ kierowniczy oraz wydech z aktywnymi klapami. Odmiana GT S może zostać doposażona w pakiet AMG Dynamic Plus, obejmujący aktywne poduszki silnika i skrzyni biegów. Za hamowanie odpowiadają wewnętrznie wentylowane, perforowane tarcze o średnicy 360 mm (lub 390 mm – GT S) oraz polakierowane na czerwono zaciski. Opcjonalnie dostępne są hamulce ceramiczno-kompozytowe z tarczami 420 mm z przodu i 360 mm z tyłu.
Szymon Jasina, moto.wp.pl
realizacja wideo: Leszek Świerszcz
sj/tb/tb