Trwa ładowanie...
04-09-2014 15:24

Mazda MX-5: czwarte wcielenie legendy

Mazda MX-5: czwarte wcielenie legendyŹródło: zdjęcie producenta
dx6ja5q
dx6ja5q

Nowa Mazda MX-5 to jedna z najbardziej oczekiwanych przez fanów motoryzacji premier 2014 roku. Mały, dwumiejscowy roadster w każdej swojej odsłonie bije rekordy sprzedaży i zapewnia maksimum przyjemności z jazdy. Czwarta generacja to zmieniony wygląd i nowe technologie, ale przepis pozostał ten sam.

Stylistycznie nowa Mazda MX-5 korzysta z motywu Kodo, znanego z innych samochodów japońskiej marki. Roadster jednak istotnie wyróżnia się na tle bardziej praktycznych modeli. Niżej opadająca maska, mniejsze światła i inaczej poprowadzona linia boczna pokazują ewolucję stylistyki Mazdy. Wnętrze prezentuje się podobnie jak w poprzedniej generacji, ale widać też inspiracje z nowej „trójki” – kierowca ma wszystko pod ręką.

Jednak wygląd nie jest najważniejszy. Inżynierowie Mazdy zadbali o to, aby nowa odsłona modelu MX-5 prowadziła się jeszcze lepiej i zapewniała jeszcze więcej frajdy. Udało się odchudzić auto aż o 100 kg w stosunku do trzeciej generacji, co oznacza powrót do korzeni. Masa jest nie tylko mniejsza, ale też lepiej rozłożona, co oznacza niższy środek ciężkości. Nowa odsłona japońskiego roadstera jest w porównaniu z poprzednikiem o 105 mm krótsza, 20 mm niższa, a przy tym 10 mm szersza. Choć minimalnie mniejszy jest też rozstaw osi – o 15 mm – to zwisy z przodu i z tyłu są mniejsze.

Dzięki odpowiedniemu przesunięciu silnika do tyłu i zastosowaniu napędu na tylne koła udało się osiągnąć idealny rozkład masy między osie – 50:50. W zawieszeniu przednim zastosowano pary wahaczy poprzecznych, w tylnym – układ wielodrążkowy. Mazda chwali się też, że poprawiony układ hamulcowy daje kierowcy jeszcze więcej wyczucia podczas wytracania prędkości.

Japońska marka nie zdradziła, jakie silniki będą napędzać nową MX-5. Wiadomo, że będą to umieszczone wzdłużnie jednostki benzynowe wykorzystujące technologię Skyactive. Najprawdopodobniej będzie to silnik o pojemności 2,0 l, ale możliwe, że w ofercie znajdzie się tańsza wersja 1,5 l. Za zmianę biegów będzie odpowiadać skrzynia manualna o 6 przełożeniach, można się też spodziewać opcjonalnego automatu.

Japońska marka zaprezentowała jedynie model z miękkim dachem, który też przeszedł kurację odchudzającą. Nie wiadomo, czy - podobnie jak w przypadku trzeciej generacji - w ofercie znajdzie się wersja z twardym dachem. Więcej szczegółów powinniśmy poznać najpóźniej podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj