Marki produkujące najbardziej awaryjne samochody wg J.D. Power. Zaskakujący ranking

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | puhhha
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

/ 11Samochody w opinii właścicieli

Obraz
© Fotolia | puhhha

Firma J.D. Power co roku tworzy ranking awaryjności na podstawie wyników ankiet przeprowadzanych wśród kierowców. Informują oni, jakie problemy mieli ze swoimi samochodami i w ten sposób obliczana jest liczba awarii na 100 samochodów. Zestawienie obejmuje poszczególne modele, ale też całe marki.

Badanie J.D. Power opiera się o doświadczenia użytkowników samochodów w ciągu ostatniego roku. Przeprowadzono je w Wielkiej Brytanii i brano pod uwagę pojazdy w wieku od 12 do 36 miesięcy. W pytaniach wyróżniono 177 różnych problemów podzielonych na osiem kategorii – nadwozie, wrażenia z jazdy, dodatki/przełączniki/ekrany, audio/komunikacja/rozrywka/nawigacja, siedzenia, ogrzewanie/wentylacja/klimatyzacja, wnętrze i silnik/przeniesienie napędu.

Jak wykazało badanie, już wystąpienie jednego problemu z samochodem mocno wpływa na chęć ponownego zakupu auta tej samej marki. Choć zestawienie ma w swojej nazwie "niezawodność", to nie sprawdza ono jedynie usterkowości, ale różnego rodzaju problemy.

– Niewielkie kwestie jak parujące szyby, głośne hamulce czy trudna w obsłudze nawigacja potrafią być bardzo denerwujące dla właścicieli i mogą negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki – tłumaczy Mark Lendrich, szef działu badawczego J.D Power Europe. – Tego typu problemy nie są łatwe do usunięcia w serwisie i jeśli właściciel musi z nimi żyć przez cały czas posiadania pojazdu, to jest mniej prawdopodobne, że wybierze tę samą markę w przyszłości.

Na kolejnych stronach prezentuje dziesięć marek, które uzyskały najgorsze oceny od swoich użytkowników. Wyniki w nawiasach oznaczają średnią liczbę problemów na 100 samochodów (przeciętny wynik dla wszystkich aut to 131).

/ 1110. Ford (136)

Obraz
© Materiały prasowe

Wśród zalet samochodów Forda od lat wymieniane jest zawieszenie, które zapewnia wzorowe i bezpieczne prowadzenie auta. Jednak zarazem już ten chwalony element nie należy do niezawodnych. Samochody tej marki nie mają opinii bezproblematycznych i wynik nieco poniżej średniej to potwierdza. Z drugiej strony w kategorii małych minivanów Ford B-Max okazał się drugim najmniej awaryjnym modelem po Oplu Merivie.

/ 119. Honda (136)

Obraz
© Materiały prasowe

Taka pozycja japońskiej marki może być sporym zaskoczeniem. Hondy nie są tanie, ale przemyślane konstrukcje i niezawodność zawsze były ich mocnymi stronami. Co ciekawe, w wielu rankingach mały Jazz wymieniany jest jako jeden z najmniej awaryjnych modeli. Potwierdza to też J.D. Power u którego miejska Honda zajęła trzecie miejsce wśród wspomnianych już małych MPV. Skąd zatem stosunkowo niska pozycja japońskiej marki w rankingu? Należy pamiętać, że pod uwagę brane były nie tylko usterki, ale też ogólne problemy z użytkowaniem samochodów.

/ 118. Renault (138)

Obraz
© Materiały prasowe

Francuskie samochody od zawsze słynęły z atrakcyjnej stylistyki i udanych modeli przede wszystkim w segmencie B. Jednak ich już od wielu lat pozostawia trochę do życzenia. Potwierdza to wynik Renault. Co ciekawe Nissan, który posiada coraz więcej wspólnych konstrukcji z francuskim producentem, uzyskał dużo lepszy wynik – 118.

/ 117. Mitsubishi (139)

Obraz
© Materiały prasowe

Kolejna niespodzianka w rankingu. Mitsubishi, podobnie jak Honda, słynie z niezawodności. Przez lata kompaktowy Lancer uchodził za najmniej awaryjny samochód. Skąd zatem taka niska pozycja Mitsubishi? Najnowsze modele są nieco bardziej awaryjne, ale nie bez znaczenia ma też przeciętna jakość wykonania wnętrza, co wpływa na ogólny odbiór samochodów japońskiej marki.

/ 116. Citroen (148)

Obraz
© Materiały prasowe

Kolejna marka nie jest już zaskoczeniem. Citroen od lat tworzy nietypowe modele wyróżniające się na tle konkurentów. Posiadają nietypową stylistykę, dzięki czemu takie auta jak C4 Cactus i C4 Picasso trudno pomylić z czymkolwiek innym. Niestety również od dawna niezawodność jest piętą achillesową Citroena.

/ 115. Dacia (151)

Obraz
© Materiały prasowe

Dacia oferuje najtańsze modele w swoich segmentach na polskim rynku. Nic dziwnego, że popularność tej marki rośnie, a Duster, będący najbardziej atrakcyjnym cenowo SUV-em, bije rekordy sprzedaży. Niestety niska cena okupiona jest stosunkowo dużą awaryjnością. Dacie szybko się starzeją, a do tego nie zawsze wszystko w nich zaprojektowane jest idealnie. Z drugiej strony, jeśli liczy się cena, to samochody rumuńskiej marki nie mają konkurencji.

/ 114. Fiat (165)

Obraz
© Materiały prasowe

Fiat, a dokładniej cały koncern FCA, cały czas nie może wyjść z kryzysu, a opinie użytkowników o samochodach włoskiej marki nie pomagają. Auta te nigdy nie należały do bezawaryjnych i najlepiej wykonanych, co widać również w wynikach najnowszego rankingu J.D. Power.

/ 113. Land Rover (175)

Obraz
© Materiały prasowe

Brytyjczycy wiedzą, jak konstruować SUV-y. Praktycznie wszystkie modele Land Rovera można nazwać samochodami segmentu premium, a do tego oferują one lepsze niż konkurencja właściwości terenowe. Niestety posiadają też dwie wady – jedną jest cena. Wystarczy wspomnieć, że cennik flagowego Range Rovera otwiera kwota ok. 500 tys. zł. Niestety za tym nie idzie niezawodność. Brytyjskie auta nad wyraz często muszą odwiedzać serwisy.

10 / 112. Audi (187)

Obraz
© Materiały prasowe

Drugie miejsce to już duże zaskoczenie. Wśród niemieckich producentów klasy premium to Mercedes przez ostatnie lata uchodził za tego, który miewa problemy z jakością. Jak się okazuje, mocno nad tym popracowano i dziś marka ze Stuttgartu znalazła się nieco powyżej średniej z wynikiem 129. Zdecydowanie gorzej wypadło Audi i to mimo faktu, że pozostałe marki niemieckiego koncernu otrzymały dobre noty – Volkswagen 121, Seat 113 i Skoda 89.

11 / 111. BMW (198)

Obraz
© Materiały prasowe

Jeszcze gorzej prezentuje się wynik drugiego konkurenta Mercedesa, czyli BMW. Bawarska marka nie ma się czym chwalić, gdyż uzyskała zdecydowanie najgorszy wynik. Jest to pewnym zaskoczeniem, gdyż co prawda jej samochody nigdy nie były szczególnie bezawaryjne, ale też nie kojarzą się z większymi wpadkami jakościowymi. Co ciekawe, problemy muszą dotyczyć głownie nowych modeli, które, jak widać, cierpią na choroby wieku dziecięcego. W przypadku serii 5 to poprzednia generacja została uwzględniona w rankingu i tu sytuacja wygląda bardzo dobrze – model ten zajął trzecie miejsce wśród najlepszych samochodów dużych i luksusowych.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka