LTI TXII – wzór dla wszystkich minivanów?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8213/lti-txll-02.jpg',600,430) ) |
| --- | Zadebiutowała właśnie nowa wersja jednego z najbardziej kultowych samochodów świata, porusza się właściwie wyłącznie po ulicach jednego kraju: Wielkiej Brytanii. Owym niezwykłym, autem jest LTI model TXII, czyli jedna z ikon kultury materialnej wyspiarzy. Czy tylko iście brytyjska uroda decyduje o ponadczasowej popularności tego auta? Przecież jest tak brzydkie, że wyłącznie niezwyczajna jego trwałości i funkcjonalność uzasadniałaby jego karierę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8213/lti-txll-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Firma LTI Vehicles nie wydaje setek milionów dolarów na projektowanie swych samochodów, a pomimo tego, czy może właśnie dlatego, jej produkty dostąpiły rzadkiego zaszczytu prezentacji podczas ekspozycji wybitnych osiągnięć brytyjskiej sztuki użytkowej, która prezentowana była w Pałacu Buckingham. Auto LTI wyróżniało się tam dodatkowo tym, że jako jeden z nielicznych sztandarowych brytyjskich projektów produkowane jest nieprzerwanie w Wielkiej Brytanii, a nie na Taiwanie, czy w Singapurze, dokąd przeniosła swe zakłady produkcyjne produkuje większość wielkich wytwórców. Taksówki LTI, choć jeżdżą tylko w Wielkiej Brytanii, rozpoznawane są na całym świecie – na równi z Mini.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8213/lti-txll-03.jpg',600,405) ) |
| --- | Wierność produktom LTI zachęca do analizy ich zalet funkcjonalnych – zwłaszcza w dobie poszukiwań idealnych rozwiązań typu Minivan. Tu jednak czeka zaskoczenie, bo LTI nie zaskakuje żadnymi ekskluzywnymi rozwiązaniami. Niewątpliwie jest pojemne, bo może przewozić siedem osób. Jest jednak niezbyt wygodne, bo pasażerowie siedzą bardzo pionowo. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są z pewnością trwałe, ale nie piękne, ani specjalnie przyjemne w dotyku. Jednostka napędowa raczej nie zaimponuje osiągami, bo nawet najnowszy, pochodzący od Forda Transita silnik wysokoprężny (2.4-litre Duratorq)osiąga jedynie 89 KM. Poprzednia jednostka Nissana była jeszcze słabsza.
Co więc stanowi największą zaletę LTI? Czy tylko doskonała jakość, której najlepszym dowodem jest gwarancja na przejechanie 100 tys mil (około 161 tys km)? Chyba nie. LTI prawdopodobnie nie doczeka się wielkoseryjnych kopii oferowanych masowym klientom, bo jest zaprojektowany niemal wyłącznie z myślą o jeździe miejskiej. To właśnie podczas jazdy po mieście doświadczyć można jego największych zalet, z których najbardziej szokujący jest średnica okręgu po jakim auto jest w stanie zawrócić o 180 stopni. Wynosi ona jedynie 8,2 metra, czyli tylko o pół metra więcej niż u SMARTA!!! Wyjątkowość LTI znajduje potwierdzenie w jego cenie, która waha się zależnie od wersji od 27,5 tys do 33 tys funtów, czyli jakieś 165 – 200 tys złotych.