Trwa ładowanie...
d2knagm
31-10-2014 10:42

Lexus RC F: bez wstydu na tor wyścigowy

d2knagm
d2knagm

Lexus przedstawił szczegóły techniczne swojego nowego coupe - modelu RC F. Auto ma dostarczać kierowcy przyjemności z jazdy nie tylko na drogach, ale i na torach wyścigowych.

Litera "F" przy oznaczeniu pojazdu oznacza tor Fuji Speedway, na którym opracowano wiele rozwiązań technicznych dotyczących jazdy z bardzo dużą prędkością. RC F jest drugą generacją modelu V8 F, która czerpie rozwiązania techniczne z flagowego supersamochodu V10 LFA. Wyprodukowano go jedynie w liczbie 500 egzemplarzy.

RC F ma 4705 mm długości (o 10 mm więcej niż podstawowy model, dzięki wyposażeniu tylnej części w elementy aerodynamiczne), 1845 mm szerokości (o 5 mm bardziej wypukłe nadkola) i 1390 mm wysokości (o 5 mm mniej). Rozstaw osi nie zmienił się i wynosi 2730 mm. Charakterystyczna dla marki osłona chłodnicy o zmiennej gęstości siatki i klepsydrowo wciętym zarysie przechodzi w aerodynamiczne przetłoczenie pokrywy silnika, którą umieszczono wyżej. Kanały wentylacyjne w osłonie są otoczone przez chłodnicę oleju. W tylnej części przedniego błotnika duży wylot w kształcie litery L podkreśla dynamikę nadwozia, wpływając jednocześnie na chłodzenie i aerodynamikę.

Płynne połączenie pokrywy silnika i błotników przednich na wysokości dolnej krawędzi szyb bocznych uwypukla "gotową do skoku" sylwetkę i poprawia przepływ powietrza wokół nadwozia. Narożniki tylnego zderzaka maksymalnie powiększono. Poprawia to efektywność działania znanego z modelu LFA aktywnego tylnego spoilera. Stateczniki na dolnej krawędzi tylnego zderzaka kierują przepływem powietrza pod samochodem. RC F ma dwie podwójne rury wydechowe oraz zestaw elementów z włókien węglowych.

d2knagm
(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

Samochód ma specjalnie zaprojektowane zawieszenie, układ hamulcowy i kierownicy oraz mechanizm różnicowy TVD. Tak jak w modelu RC, przekrój progu jest prawie dwa razy większy niż w przypadku IS. Nadwymiarowe progi stanowią główny element szkieletu, w którym znajduje się bardzo sztywna belka przednia łącząca prawą i lewą stronę dolnej części nadwozia. Pozwoliło to na poprawę reakcji układu kierowniczego i wyczucie przechyłu poprzecznego nadwozia. Konstruktorzy zastosowali też szereg wzmocnień podłogi, przedziału silnikowego i tylnej części nadwozia oraz większą liczbę spoin w przedniej belce. Zmniejszeniu o ok. 10 kg uległa masa pojazdu - w zewnętrznych i wewnętrznych poszyciach pokrywy komory silnikowej oraz wzmocnieniach zderzaka wykorzystano stop aluminium. Opcjonalnie pokrywa komory silnikowej, dach i tylny spojler mogą być wykonane z włókna węglowego.

Dla Lexusa RC F przygotowano trzy wersje 19-calowych kół, wykonanych z kutego stopu aluminium. Z przodu opony mają wymiar 255/35R19 a z tyłu - 275/35R19. Za oświetlenie odpowiadają diodowe reflektory, tworzące motyw litery L. Za każdą lampą przednią umieszczono sterowany termostatem wentylator zapewniający prawidłowe działanie – rozwiązanie to znane jest z mistrzostw świata w wyścigach długodystansowych. W tylnych lampach zespolonych wykorzystano lampy wielodiodowe - 24 diody wielowarstwowe po każdej ze stron zastępują 50 diod połączonych szeregowo.

(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

Podstawowy zestaw wskaźników został zapożyczony z modelu LFA i poddany kilku ulepszeniom. Analogowy prędkościomierz ma nietypowy sposób włączania – kiedy kierowca usiądzie w fotelu i zamknie drzwi, miga on w sposób przypominający bicie serca. Wiele informacji jest wyświetlanych na centralnie umieszczonym wskaźniku – m.in. przeciążenie, pomiar czasu okrążenia, rozdział momentu obrotowego, zużycie paliwa czy zasięg. Innym charakterystycznym elementem wnętrza są fotele z wysokimi oparciami i podparciami bocznymi. Tapicerkę wykonano z pianki zintegrowanej a jej kształt jest dopasowany do tułowia prowadzącego. Do tylnych foteli dostać się można dzięki sterowanemu ręcznie i elektrycznie mechanizmowi składania oparcia przedniego siedziska. Całkowicie nowe jest oświetlenie kabiny - strumień światła skierowano do góry, zaś w nocy jego natężenie jest odpowiednio ograniczane. Za sterowanie odpowiada mała, trójramienna kierownica o średnicy 370 mm.

d2knagm

Lexus opracował nowy zdalny sterownik dotykowy, który stanowi element strefy "operacyjnej" w konsoli środkowej. Kierowca może za jego pomocą wybrać, co będzie wyświetlane na ekranie. Projektanci pojazdu wiele uwagi poświęcili tworzeniu atmosfery za pomocą dźwięku. RC F wyposażono w układ aktywnego sterowania dźwiękiem, który podkreśla pracę układu wydechowego i dolotowego oraz mechanizmów silnika. Na życzenie będzie montowany zestaw Mark Levinson z 17 głośnikami o mocy 835 W i systemem Clari-Fi.

(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

Jak na prawdziwego sportowca przystało, nowy Lexus ma napęd na tylne koła. Standardowe wyposażenie obejmuje mechanizm różnicowy Torsen ze zwiększonym tarciem wewnętrznym a opcjonalne - Torque Vectoring. Ma on trzy tryby pracy - standardowy, slalomowy i torowy. RC F posiada 70 proc. innych elementów zawieszenia niż model RC. Zastosowano sprężyny śrubowe przy każdym kole – podwójne wahacze trójkątne z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Za wytracanie prędkości odpowiadają nowe hamulce, z rowkowanymi spiralnie tarczami przednimi o średnicy 380 mm, poprawionym chłodzeniem i czujnikiem przyspieszenia pionowego. Elementy układu hamulcowego Lexusa RC F to również nowe urządzenie wspomagające i nowa pompa hamulcowa, dzięki którym poprawiła się reakcja układu, a skok pedału hamulca uległ skróceniu. Poza tym opóźnienie wynikające z hamowania wzrasta wraz ze skokiem pedału.

d2knagm

Coupe jest napędzane najpotężniejszym silnikiem V8 Lexusa, który ma o 12 proc. więcej mocy niż motor z modelu IS F, na którym był wzorowany. Nowa głowica i lżejsze elementy ruchome pozwoliły zwiększyć moc maksymalną 5-litrowej jednostki z 32 zaworami o 54 KM do 477 KM a maksymalną prędkość obrotową z 6 800 do 7 300 obr./min. Aby zwiększyć moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych silnika stopień sprężania został zwiększony do 12,3:1. Ulepszony został układ chłodzenia silnika i skrzyni biegów, aby lepiej przystosować samochód do jazdy po torze. Nowy silnik współpracuje z 8-przełożeniową skrzynią SPDS (Sports Direct Shift), co zapewnia bardziej liniową odpowiedź na zmianę położenia pedału przyspieszenia. Wyjątkową cechą nowego wyczynowego silnika Lexusa 2UR-GSE jest to, że w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona, co powoduje obniżenie zużycia paliwa.

(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

Większość elementów silnika jest nowych: kolektor dolotowy i zespół przepustnicy, mechanizm napędu zaworów dolotowych i wylotowych, układ VVT napędzany przez silnik elektryczny, głowica i pokrywa głowicy, układ wtrysku Lexus D-4S, świece zapłonowe, tłoki i pierścienie tłokowe, korbowody, wał korbowy, łożyska główne i pokrywy łożysk głównych, kolektor wylotowy i izolator termiczny, miska olejowa i jej przegroda, sprzęgło alternatora oraz chłodnice oleju silnikowego i skrzyni biegów.

d2knagm

Za wyższy poziom bezpieczeństwa podczas zderzeń czołowych i bocznych odpowiadają m.in. tłoczone na gorąco elementy stalowe o wytrzymałości 1620 mm, wykorzystane w kluczowych punktach nadwozia. W części szkieletu odpowiedzialnej za zderzenia czołowe znajduje się nowa belka numer dwa, która rozprasza energię uderzenia w przód pojazdu. Elementami elektronicznymi są wyposażony w radar układ PCS (wykrywający możliwość kolizji z przeszkodą z przodu), zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu, układ ostrzegania o ruchu poprzecznym i monitorujący martwe pole czy kamera cofania.

Źródło: Lexus

ll/sj, moto.wp.pl

d2knagm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2knagm
Więcej tematów