|
|
| --- |
Ostatnie lata upływają pod znakiem wielkich, motoryzacyjnych powrotów. Reaktywowane Bugatti zaprezentowało superszybki oraz wyjątkowo kosztowny bolid, a Maybach zabłysnął niebywale komfortową limuzyną. Po ponad 75 latach na szosy wyjechały ponownie sportowe Spykery. Samochody stylizowane w oparciu o najlepsze wzorce powstają w miejscowości Zeewolde, położonej w Holandii.
Plan firmy był od samego początku nad wyraz ambitny. Spyker nie zakładał, iż będzie wytwarzał samochody zdatne jedynie do zadawania szyku na nadmorskich bulwarach. Wręcz przeciwnie... Postanowił udowodnić, iż ekskluzywne auto świetnie sprawdzi się w sporcie motorowym. Idealnym poligonem testowym był oczywiście najsłynniejszy i najbardziej prestiżowy wyścig świata. Firma zadebiutowała w 24-godzinnym maratonie w Le Mans w 2003 roku. Tym samym Spyker stał się pierwszym holenderskim samochodem, który wziął udział w zawodach rozgrywanych na torze Le Sarthe.
WIĘCEJ ZDJĘĆ SPYKERA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ SPYKERA W GALERII
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/Spyker-C8-01.jpeg',550,383) ) |
| --- | Oczywiście wersja poddana próbie całodobowej jazdy nie była idealnym odpowiednikiem sprzedażnego modelu. W zawodach pojawiła się bowiem odmiana C8 Double 12R. Jej nazwa wywodzi się z początku XX wieku. Wówczas podobnie nazwany Spyker odnosił sukcesy w 24-godzinnych wyścigach. Do uzyskania wyścigowej homologacji konieczne było zbudowanie 25 egzemplarzy bazowego auta. Firma zaproponowała więc niewielkiej grupie klientów samochód o bardziej surowym wyglądzie, niż standardowy C8. Wyróżnikami wersji specjalnej jest wlot powietrza na dachu, tylna szyba z wywietrznikami dla silnika oraz bardziej rozbudowane zderzaki z dyfuzorami. Jednak w oczy rzuca się przede wszystkim karoseria z wyraźnie widocznymi nitami.
Sposób łączenia aluminiowych paneli nie jest jedynie niecodziennym, stylistycznym wyróżnikiem. Nawiązano nim do historycznych modeli oraz samolotów produkowanych w okresie I Wojny Światowej przez Spykera. Ręcznie kształtowane płaty aluminium powstawały w Wielkiej Brytanii. Ciekawostką jest fakt, że elementy karoserii otrzymywały na tyle szczegółową numerację, iż możliwe jest wskazanie samochodu, z którego pochodzą. W Holandii elementy poszycia zostały przytwierdzone do rurowego szkieletu nadwozia. Konstrukcja może poszczycić się wyjątkową sztywnością. Nie bez znaczenia jest również jej niewielka masa, sprawiająca, że kompletne auto waży niewiele ponad 1000 kg!
WIĘCEJ ZDJĘĆ SPYKERA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ SPYKERA W GALERII
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/Spyker-C8-09.jpeg',550,358) ) |
| --- | Do sprawnego rozpędzania bolidu nie był więc potrzebny wyjątkowo potężny silnik. Mimo tego inżynierowie Spykera zdecydowali się na zaadaptowanie mocnej jednostki napędowej wprost z półek Audi. Ośmiocylindrowy motor dysponuje pojemnością 4.2 litra. Silnik doskonale współgra z aluminiową karoserią bolidu, ponieważ również został odlany ze stopów lekkich. Konstrukcja z głowicą wyposażoną w pięć zaworów na cylinder trafiła za fotel kierowcy. Lokalizacja nie była dziełem przypadku. Dzięki centralnemu umieszczeniu silnika oraz montażowi skrzyni biegów przy tylnej osi udało się uzyskać optymalny rozkład masy, dodatnio wpływający na prowadzenie samochodu. Wersja przygotowana do zawodów Le Mans generowała ponad 480 KM oraz mogła uzyskiwać do 9000 obr./min. Samochód rozpędzał się do "setki" w mniej niż 4 sekundy, a najdłuższe proste pokonywał z prędkościami dochodzącymi do 330 km/h. Dzięki przeprojektowanej, niemal płaskiej podłodze, auto uzyskało dodatkową przyczepność. Różnica ciśnień między górną, a dolną
częścią karoserii przysysa je do podłoża. Za sprawą potężnych zacisków AP Racing spowalnianie nie stanowi najmniejszego problemu. Zawieszenie Spykera C8 Double 12R konstrukcyjnie nawiązuje do bolidów Formuły 1. Specjalne sprężyny i amortyzatory dostarczyła firma Koni. Elitarność pojazdu oraz ręczne przygotowywanie najmniejszych nawet detali odbiło się na cenie. Wartość znacznie przekraczająca 300 tysięcy euro zapewniła mu miejsce w rankingu 50 najdroższych samochodów na świecie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/Spyker-C8-23.jpeg',550,412) ) |
| --- | Cenę odmiany C8 również trudno uznać za przystępną, ponieważ nawet egzemplarze w podstawowej wersji kosztują około 200 tysięcy euro. Klient nie otrzymuje w zamian zwykłego samochodu... Podobnie, jak wyczynowa wersja, również C8 jest wykonywany ręcznie. Jednak w tym wypadku nie liczą się tylko wyśmienite osiągi... Klienci chcą również zasmakować elitarności oraz luksusu. Doskonałym spełnieniem ich oczekiwań jest jedyne w swoim rodzaju wnętrze samochodu. Umiejętne połączenie skóry, aluminium oraz szlachetnych metali sprawia wyjątkowe wrażenie. Detale nie pozwalają jednak zapomnieć, że siedzi się w samochodzie ze sportową duszą. Przełączniki w wyścigowym stylu, kubełkowe fotele, które na zamówienie mogą być wykonane z aluminium oraz kierownica wzorowana na bolidach z lat 20 tworzą niecodzienną atmosferę. Poduszek powietrznych oczywiście nie przewidziano, jednak do uruchomienia silnika konieczne jest zapięcie wielopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większość elementów może być tuningowana na życzenie
klienta. Przykładowo, silniki większości wersji są oferowane w kilku wariantach mocy. Warto wspomnieć o pionierskim rozwiązaniu, nazwanym przez Spykera "The Spycam". Dzięki sieci internetowych kamer, każdy z przyszłych posiadaczy pojazdu może o dowolnej porze dnia i nocy oglądać proces powstawania zamówionego samochodu...
WIĘCEJ ZDJĘĆ SPYKERA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ SPYKERA W GALERII
Za kilkanaście dni Spyker będzie podziwiany przez miliony, ponieważ wystąpi w drugiej części "Nagiego Instynktu". Za kierownicą C8 Laviolette zasiądzie oczywiście Sharon Stone. Wszystko wskazuje, że nazwa Spyker stanie się wkrótce powszechnie rozpoznawalnym znakiem towarowym. Niegdyś był ceniony za innowacje. Warto przypomnieć, że to właśnie niewielka firma jako pierwsza wprowadziła napęd 4x4. Obecnie Spyker systematycznie rozwija gamę modeli. W bieżącym sezonie wystawi w większości wyścigów długodystansowych oraz wybranych rundach mistrzostw FIA GT odmianę C8 GT2R. Dla wyjątkowo wymagających klientów przygotowano wersję C12 LaTurbie z silnikiem o pojemności 6 litrów. Dzięki 500 KM jest w stanie przekroczyć 315 km/h. Przyśpieszenie do "setki" w 3,9 sekundy pozwala stanąć w szranki z najszybszymi Porsche oraz Ferrari. W ciągu kilku lat od ponownego pojawienia się na rynku, Spyker znów dołączył do grona producentów najszybszych aut na świecie. Ma jednak przewagę nad większością z nich - o wiele dłuższą
historię, datowaną na rok 1898...
Więcej o Spykerze C8 Laviolette, prowadzonym przez Sharon Stone w serwisie film.wp.pl
Łukasz Szewczyk