Dla wielu miłośników off-roadu jesień jest ulubioną porą roku. Ciężko jednak przedzierać się przez bezdroża w warunkach szybko zapadającego zmroku. Sposobem na to może być dodatkowe oświetlenie.
Popularnym rozwiązaniem są lampy dalekosiężne, które mają za zadanie emitować silny strumień światła. Im większy dystans obejmie, tym lepiej dla kierującego. Każdy dodatkowy czas, który zyskamy na zauważenie przeszkody lub przebiegającej zwierzyny zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W "normalnych" pojazdach ich rolę spełniają światła drogowe, tzw. "długie". To, co ma zastosowanie na ulicy, niekoniecznie jednak sprawdzi się w lesie. W przypadku mgły, uzyskamy jedynie efekt odbicia światła. Warto zwrócić uwagę na parametr jasności. Przyzwoity reflektor halogenowy powinien emitować światło o strumieniu 2 500 lumenów. Trzeba też pamiętać, że sprzęt wyposażony w żarówki HID ma większą żywotność i daje więcej światła niż ten, który posiada żarówki tradycyjne.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Skoro mamy do czynienia z wymagającym terenem (trudnym, nierównym, wilgotnym) należy zwrócić uwagę na jakość wykonania sprzętu. Reflektor do auta powinien być wodoodporny i pyłoszczelny (wybierajmy konstrukcje z poziomem zabezpieczeń na poziomie IP66) oraz odporny na ewentualne wstrząsy. Pamiętajmy, że lampa samochodowa będzie zamontowana poza pojazdem i nie będzie miała dodatkowej ochrony, którą standardowym światłom zapewni choćby otaczająca je blacha. W samochodach off-roadowych takie oświetlenie montuje się na dachu lub specjalnej rampie pomocniczej. Dla wygodnego ich użytkowania należy zwrócić uwagę, czy są wyposażone np. w bezprzewodowego pilota, który ułatwi zarządzanie nimi wewnątrz pojazdu. Niektóre modele oferują również możliwość regulacji pilotem strumienia światła w pionie i w poziomie. To istotna sprawa również dla bezpieczeństwa innych uczestników rajdów – nie można oślepić jadących z przeciwka.
Dla miłośników off-roadu przydatne będą także szperacze. Oświetlą teren wokół pojazdu, krawędzie drogi, a w czasie rajdu szczególnie pomocne okażą się np. przy wymianie koła lub wykonywaniu drobnych napraw samochodu - podobnie sprawdzis podręczna latarka czołowa. Warto mieć na uwadze, że szybko zapadający zmrok stanowi dodatkowe utrudnienie. W przypadku rajdów połączonych z biwakowaniem, szperacze dobrze oświetlą obozowisko. Dostępne na rynku modele mogą świecić światłem rozproszonym, jak i skupionym. W drugim przypadku ich zasięg to nawet kilka kilometrów. W zależności od potrzeb, można wybrać zasilanie z zewnętrznego akumulatora lub bezpośrednio z gniazdka samochodowej zapalniczki.
Uniwersalność lamp halogenowych i szperaczy sprawia, że mogą być stosowane nie tylko w przypadku off-roadu. Znajdą one zastosowanie także na pojazdach budowy lub niektórych maszynach wykorzystywanych w przemyśle - wszędzie tam, gdzie bezpieczeństwo odgrywa istotną rolę. W przypadku lamp dalekosiężnych ich montaż możliwy jest nie tylko na pojazdach kołowych, ale również np. na budynkach czy łodziach, gdzie wodoodporność i wytrzymałość mają okazję sprawdzić się w ciężkich warunkach.
ll/moto.wp.pl