Kosztowna chwila nieuwagi. Od stycznia 2018 większe kary za brak OC 

Kara za brak wykupionego ubezpieczenia OC po raz kolejny wzrośnie. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szacuje, że kierowcy zostaną wezwani do zapłaty za kilkadziesiąt tys. pojazdów na polskich drogach. Powód podwyżek jest prosty – żyje się nam coraz lepiej.

Wielu kierowców zapomina, że polisa OC nie zawsze przedłuża się automatycznie
Źródło zdjęć: © East News | Mariusz Grzelak
Mateusz Lubczański

Polisa OC, z której pokrywane są szkody wyrządzone przez sprawcę wypadku, jest obowiązkowa dla każdego zarejestrowanego pojazdu. Jej brak będzie kosztowny nie tylko w przypadku stłuczki, za którą przyjdzie nam zapłacić z własnej kieszeni. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny dokładnie przygląda się sytuacji i karze zarówno zwykłych zapominalskich, jak i osoby z premedytacją unikające opłat.

Dotychczas kara za brak polisy OC wynosiła 4 tys. zł i rosła z roku na rok. Jeszcze 5 lat temu za brak obowiązkowego ubezpieczenia musieliśmy zapłacić 3 tys. zł. Od 1 stycznia 2018 znów trzeba liczyć się z podwyżkami. Kary wzrosną o 200 zł. Dlaczego? Stawka wyliczana jest na podstawie wynagrodzenia minimalnego, które w nadchodzącym roku okaże się wyższe o 5 proc. i wyniesie 2100 zł brutto.

Niezależnie w jakim stanie jest auto. Zarejestrowany pojazd zawsze musi być ubezpieczony
© Domena publiczna | Szary Burek

Najwyższy wymiar kary dotknie kierowców, którzy unikają opłacenia polisy OC dłużej niż 14 dni. Jeśli nasze opóźnienie wyniosło maksymalnie 3 dni, zapłacimy 840 zł (zamiast 800 jak obecnie). Okres od 4 do 14 dni będzie nas kosztował już 2100 zł (zamiast 2000 zł teraz). To stawki dotyczące właścicieli pojazdów osobowych. Kary za nieopłacenie motocykla wyniosą maksymalnie 700 zł, a za pojazd powyżej 3,5 tony nawet 6600 zł.

Choć kary są wysokie, nadal stanowią zaledwie małą część tego, co przyjdzie nam zapłacić, gdy spowodujemy wypadek. Na początek kwotę odszkodowania pokryje w całości Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, ale później zażąda on od nas zwrotu poniesionych kosztów. Rocznie w takiej sytuacji znajduje się nawet 2 tys. kierowców, którzy spowodowali kraksy. Średni koszt likwidacji szkody z OC szacuje się w ostatnich latach na 6749 zł. To dziesięć razy więcej niż przeciętna cena polisy kupowanej w Polsce.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny stale monitoruje bazę polis komunikacyjnych za pomocą tzw. "wirtualnego policjanta", przez co jest w stanie wykryć przerwy w ubezpieczeniu na dany pojazd i zgłosić się bezpośrednio do właściciela. Polisa OC musi być wykupiona na każde zarejestrowane auto, niezależnie czy pojazd jest przez cały rok garażowany, niesprawny, czy też codziennie nabija setki kilometrów. Ubezpieczenie nie przedłuży się, gdy auto zmieniło właściciela w okresie jej trwania lub też gdy podzieliliśmy płatność na raty i zapomnieliśmy o jednej z nich. W UFG ocenia, że takim zagrożonych są 4 mln klientów.

Warto jednak pamiętać, że unikanie opłaty za ubezpieczenie OC może bardzo łatwo wpędzić nas w długi. Rekordziści do dziś spłacają milionowe odszkodowania, za wypadki, które miały miejsce ponad 20 lat temu!

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025