Ford Focus Electric
Cztery lata temu koncern Ford zdecydował się na wypuszczenie na rynek swojego pierwszego, elektrycznego samochodu.
Wybór padł na pięciomiejscowego, Focusa - jeden z najlepiej sprzedających się na świecie modeli firmy. Głównym odbiorcą są flotowi klienci w USA, gdzie prawo oraz ulgi zdecydowanie preferują samochody klasy "zero emmison". Auto jest zresztą tam produkowane, bo jego wytwarzaniem zajmuje się zakład Forda w Wayne, w stanie Michigan.
Do napędu Focusa, zbudowanego w oparciu o koncernową platformę C1, użyto litowo-jonowych akumulatorów o poj. 23 kWh (produkowanych w kooperacji przez koreański koncern LG Chem) i elektrycznego silnika dostarczającego 130 KM mocy. Maksymalny zasięg samochodu to ok. 120 km, a maksymalna prędkość to 140 km/h. Pełne naładowanie baterii zajmuje 4h.
W USA, czyli na największym rynku dla tego typu aut, trzeba zapłacić za niego ok. 115 tys. zł, ale ta cena nie uwzględnia zniżek i ulg jakie otrzymuje jego właściciel. W 2013 r. do klientów w całych Stanach Zjednoczonych trafiło nieco ponad 1700 takich aut, w 2014 sprzedano niemal 5000 sztuk.