Trwa ładowanie...

Koniec oblewania dla zarobku. Ministerstwo zapowiada zmiany w WORD-ach

Nie słabe przygotowanie egzaminowanych, a chęć zarobku egzaminujących jest powodem, przez który w Polsce tylko 35 proc. egzaminów na prawo jazdy kończy się wynikiem pozytywnym. Do takich wniosków doszło Ministerstwo Infrastruktury i planuje zmiany.

Koniec oblewania dla zarobku. Ministerstwo zapowiada zmiany w WORD-achŹródło: East News, fot: fot. Wlodzimierz Wasyluk
d6y8xdh
d6y8xdh

W Wielkiej Brytanii 47 proc. przystępujących do egzaminu na prawo jazdy go zalicza, w Niemczech jest to aż 70 proc. kursantów. U nas odsetek ten jest dwukrotnie mniejszy i wynosi zaledwie 35 proc. – informuje TVN 24 BiŚ. Ministerstwo Infrastruktury zdaje sobie sprawę z problemu i już w 2016 roku powołało zespół doradczy do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Czy jako naród jesteśmy gorszymi kierowcami? Wniosek jest inny: WORD-y dorabiają na egzaminach poprawkowych, więc oblewanie kursantów jest dla nich po prostu opłacalne.

Problem był znany od dawna

Nie jest to pierwszy raz, gdy o tym słyszymy. Już w 2015 roku pojawił się raport NIK-u, z którego wynikało, że aż 88 proc. przychodów (blisko 60 mln zł) ośrodków pochodzi z opłat za egzaminy na prawo jazdy kategorii B, a 70 proc. z nich przynosiły poprawki. Ministerstwo Infrastruktury chce położyć temu kres i przygotowało projekt zmian przepisów. Informowaliśmy o tym na początku grudnia 2018 roku, kiedy dokument trafił do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Pomysł zakłada, by WORD-y były finansowane przez wojewodę. Do nich wpływałyby opłaty za egzaminy, a dopiero następnie pieniądze byłyby wypłacane ośrodkom. Poseł PiS Jan Mosiński, współautor propozycji, ma nadzieję, że dzięki temu pensje egzaminatorów będą z góry określone. Jak informuje portal szkola-jazdy.pl, obecnie zarobki egzaminatorów wynoszą średnio 7,4 tys. zł brutto, ale są spore różnice między ośrodkami. Mosiński liczy, że taka zmiana położy kres oblewaniu kursantów za najechania na linię czy trącenie tyczki.

–  Przecież to jest chore. Tak samo chore, jak są niektóre pytania o wymiary tablicy rejestracyjnej i tym podobne. Czy to ma wpływać na bezpieczeństwo jazdy? – pytał retorycznie poseł w grudniu 2018 roku.

d6y8xdh

Na zmiany jeszcze poczekamy

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu, w rozmowie z tvn24bis.pl potwierdza, że dokument został opracowany i zgłoszony do dalszych prac legislacyjnych. Podkreśla, że przygotowano go w porozumieniu z przedstawicielami zarówno kandydatów na kierowców, jak i samych egzaminujących.

Na pewno niezbędne będzie przeprowadzenie analiz finansowych. Realnie mówiąc, nowych przepisów najwcześniej możemy spodziewać się w 2020 roku. Czy faktycznie przełożą się na wzrost zdawalności? Wiele na to wskazuje.

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj