Trwa ładowanie...

Koncepcyjne Renault zaskoczyło wszystkich w Genewie - ma 455 koni mechanicznych z elektrycznego napędu

Renault na targach w Genewie pokazało zupełnie nowy koncept. To ZOE e-sport, czyli elektryczne auto sportowe o mocy 455 KM.

Koncepcyjne Renault zaskoczyło wszystkich w Genewie - ma 455 koni mechanicznych z elektrycznego napęduŹródło: Renault
dc2bl2n
dc2bl2n

Koncept powstał na bazie Renault ZOE, czyli elektrycznego malucha. Do budowy jego napędu wykorzystano wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas wyścigów elektrycznych bolidów startujących w mistrzostwach Formuły E. Największym problemem, z którym przyszło się zmierzyć konstruktorom, jest dość wysoka masa własna pojazdu, która wynosi 1400 kilogramów. Same baterie ważą 450 kilogramów, ale zapewniają silnikom elektrycznym moc, która pozwala katapultować tę niebieską strzałę od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy.

Z zewnątrz auto zostało znacznie poszerzone, aby zmieścić wzmocnione zawieszenie i szerokie, 20-calowe koła. Miłośnicy tradycyjnych samochodów sportowych mogą narzekać na brak agresywnych wlotów nawiewu, ale silniki elektryczne nie potrzebują wielkich chwytów powietrza.
Karoseria została pokryta niebieskim lakierem, który nawiązuje do sportowych tradycji Francji, a czarne dodatki z włókna węglowego podkreślają charakter auta.

Renault
Źródło: Renault

Deska rozdzielcza jest maksymalnie uproszczona. Zostawiono na niej tylko kilka wskaźników i najpotrzebniejsze kontrolki. Zestaw pokazuje parametry jazdy i wyświetla informacje komputera pokładowego. Oprócz tego Renault proponuje nowocześnie wyglądającą kierownicę i głębokie kubełkowe fotele Recaro. W aucie zastosowano klatkę bezpieczeństwa, która ma być zgodna z regulaminem międzynarodowej organizacji FIA.

dc2bl2n

Według zapewnień producenta podwozie ma typowo sportowe cechy. Akumulatory umieszczono możliwie najbliżej ziemi, aby obniżyć środek ciężkości. Auto ma nie tylko świetnie przyspieszać, ale wykręcać dobre czasy na torze, dlatego zawieszenie zostało przystosowane do tego, aby pozwolić kierowcy szybko pokonywać zakręty. Podporządkowano temu także aerodynamikę nadwozia. Panele z włókna węglowego mają ułatwiać przepływ powietrza, a dyfuzor i spojler - zwiększać stabilność auta przy dużych prędkościach.

Renault
Źródło: Renault

Kierowca ZOE e-sport ma mieć do dyspozycji szereg ustawień. Od trybów jazdy, poprzez sterowanie parametrami skrzyni biegów, aż po możliwość przestawiania rozkładu siły hamowania.

Napęd ma być przekazywany na wszystkie cztery koła, a baterie o pojemności 40 kWh będą zasilały dwa silniki – jeden z przodu i jeden z tyłu. Dzięki temu auto ma rozpędzać się maksymalnie do 210 kilometrów na godzinę w około 10 sekund. Ale to nie moc czy prędkość jest najważniejsza w przypadku elektryków. Tu przede wszystkim chodzi o to, że w każdym momencie kierowca może skorzystać z maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 640 Nm. Przy tak niewielkim aucie to oznacza możliwość błyskawicznego przyspieszania.

Oprócz braku wlotów powietrza znakiem czasu jest brak dźwięku silnika. Kierowca będzie słyszał jedynie hałasy dobiegające ze skrzyni biegów i opon.

dc2bl2n

Według producenta koncepcyjne ZOE e-sport ma na jednym ładowaniu pokonać nawet 400 kilometrów. Zdaniem ekspertów realny zasięg wyniesie 300 kilometrów, a zimą przy niskiej temperaturze około 200 km.

Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie (Salon International de l’Auto lub Geneva Motor Show) to jedna z największych targowych imprez motoryzacyjnych na świecie. W tym roku odbywa się w dniach 7–19 marca.

dc2bl2n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dc2bl2n
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj