|
|
| --- |
Wielka Brytania uchodzi za ojczyznę sportów motorowych. Trudno zaprzeczyć, patrząc na powstające na Wyspach samochody. Każdego dnia z małych manufaktur, poza bolidami F1, licznymi rajdówkami, wyjeżdżają także wszelkiego rodzaju kit-cary i kabriolety nierzadko zbudowane na drewnianej ramie wg. klasycznych zasad. Jednak tradycja bardzo często przeplata się z nowoczesnością, co sprawia, że Wyspiarze mogą poszczycić się również czysto sportowymi maszynami o imponujących osiągach.
Nie sposób bowiem innymi słowami określić Noble`a M400. Praktycznie nieznana w Polsce marka za niecałe 56 tysięcy funtów oferuje pojazd zdolny rywalizować na równi z samochodami Lamborghini, Porsche oraz Ferrari. Pod względem przyśpieszenia, Noble niewiele ustępuje również sportowym motocyklom. Pierwsza "setka" pojawia się na liczniku po 3,5 sekundy, zaś 160 km/h można osiągnąć zaledwie po ośmiu sekundach trzymania gazu w podłodze. W sprzyjających warunkach bolid może rozwinąć niemal 300 km/h!
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Dzieje się tak za sprawą silnika o pojemności 3 litrów wyposażonego w dwie turbosprężarki. Moc 425 koni byłaby imponująca nawet w największych limuzynach. Kompozytowa karoseria Noble`a sprawia, że pojazd waży zaledwie 1060 kg! Na tonę masy własnej przypada więc ponad 400 KM! Warto wspomnieć, że w przeciętnym samochodzie zazwyczaj z toną musi się mierzyć poniżej 100 KM. Nie mniej rasowe wrażenie sprawia 6-biegowa przekładnia z mechanizmem różnicowym wyposażonym w blokadę, co ułatwia zarówno sprawne ruszanie z miejsca, jak i pokonywanie zakrętów długimi poślizgami.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9020/engine.jpg',550,365) ) |
| --- | Przeniesienie olbrzymiej mocy na asfalt zapewniają 18-calowe felgi wraz z oponami Pirelli P-Zero Corsa o szerokości 225 mm z przodu oraz 265 mm z tyłu. Mimo że zastosowane ogumienie jest dostępne w detalicznej sprzedaży, bliżej mu do wyczynowych odpowiedników. Specjalnie skonstruowany bieżnik oraz przyczepna mieszanka sprawiają, że kosztujące około 2000 PLN/szt. opony, nadają się do wymiany po pokonaniu zaledwie kilku tysięcy kilometrów. Pocieszeniem jest fakt, że firma Noble ręczy roczną gwarancją za jakość produktu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9020/m400-seat.jpg',366,550) ) |
| --- | Duża liczba torów wyścigowych w Wielkiej Brytanii prowokuje właścicieli do sprawdzania w wolnym czasie możliwości posiadanych maszyn. Noble został już w fabryce świetnie przygotowany do jazdy po torze. Producent zadbał nawet o dobranie mocowań foteli w taki sposób, by głowa kierowcy oraz pasażera w kasku nie ocierała się o podsufitkę! Lekkie poszycie nadwozia zostało przytwierdzone do stalowego szkieletu, którego konstrukcja zdaniem producenta może uchodzić za pełnoprawną klatkę bezpieczeństwa.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Jednak nie tylko sztywna konstrukcja stanowi o bezpieczeństwie gwarantowanym przez Noble`a M400. Nie mniej ważne jest bezpieczeństwo czynne, zwiększane przez wielowahaczowe zawieszenie uzupełnione o utwardzane sprężyny oraz amortyzatory o wyczynowej charakterystyce pracy. Napęd na tylną oś w połączeniu z dużą mocą może powodować silną nadsterowność w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Skuteczne kontrowanie umożliwia bezpośredni układ kierowniczy. Między skrajnymi położeniami kierownicy można wykonać ledwie 2,5 obrotu.
Wysoka dynamika samochodu wymusiła na firmie montaż wydajnych hamulców firmy AP. Wentylowane i nacinane tarcze o średnicy 330 mm nie wykazują objawów przegrzania nawet po wielokrotnym hamowaniu. O ich skuteczności najlepiej świadczy czas hamowania ze 160 km/h do "zera" - zaledwie 4,1 sekundy!
Zdaniem producenta, M400 ma być połączeniem samochodu "cywilnego" z wyścigową maszyną. Z tego powodu, skromne wnętrze wyłożono czarną Alcantarą, a jako wyposażenie dodatkowe można dokupić radioodtwarzacz z CD, zmieniarkę na 10 płyt oraz klimatyzację, podnoszącą masę auta o 20 kg.
Ale nawet Noble z klimatyzowanym wnętrzem nie zaoferuje wysokiego komfortu, ze względu na zawieszenie o wyścigowej charakterystyce pracy. Również prestiż marki pozostanie znacznie mniejszy niż niemieckich i włoskich konkurentów. Także wygląd M400 nie jest przesadnie majestatyczny. Mimo tego samochód znajduje nabywców. Wiernych nabywców... Mało kto zdecyduje się na wydanie ponad 55 tysięcy funtów na auto, którego wyposażenie (wg producenta) to: czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, wyścigowe fotele Spacro, kierownica Momo oraz... przycisk do uruchamiania silnika! Na szczęście wszelkie wątpliwości mogą być skutecznie rozwiane przez zdecydowany ruch prawej stopy...
Łukasz Szewczyk