Skoda Octavia II 4x4
Wbrew pozorom i opiniom pasjonatów motoryzacji, unifikacja i współdzielenie kluczowych rozwiązań technologicznych przez kilka modeli, nie jest wcale takim złym zjawiskiem. Doskonały tego przykład stanowi koncern VAG oferujący szereg modeli, które tylko z technicznego punktu widzenia są bliźniakami. W klasie kompaktowej efekt pracy niemieckich inżynierów poza Golfem, pojawiał się również w Skodzie Octavii. Czeska marka po ogromnym sukcesie pierwszego kompaktowego modelu postanowiła spróbować swoich sił raz jeszcze. Kolejne wcielenie czeskiego szlagieru zaprezentowano w 2003. Bazą dla drugiej generacji był wspomniany VW Golf piątej generacji. To z niego właśnie pochodzi cała architektura samochodu - z płytą podłogową, zawieszeniem i jednostkami napędowymi włącznie.
Wnętrze Octavii II w podstawowych odmianach przywodzi na myśl tanie auta z Korei - plastiki są twarde i tandetne. Zupełnie inaczej prezentują się droższe warianty, gdzie materiały wykończeniowe są znacznie lepiej dobrane i spasowane. Podobnie do Golfa, poziom wyposażenia potrafi pozytywnie zaskoczyć - skórzana tapicerka, dwustrefowa (automatyczna) klimatyzacja, szyberdach, komputer pokładowy czy nawigacja z kolorowym i dotykowym wyświetlaczem. Do napędu Octavii II 4x4 przewidziano kłopotliwy silnik diesla 2,0 TDI 140 KM i benzynowe konstrukcje 2,0 FSI 150 KM oraz 1,8 TSI generujący 160 KM.