Kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym. Błąd to 200 zł mandatu

Sygnalizacja kierunku jazdy na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym wielu kierowcom sprawia problem. Nieznajomość przepisów może łatwo doprowadzić do niezrozumienia się na drodze i kolizji.

Błędne użycie kierunkowskazu na skrzyżowaniu grozi mandatemBłędne użycie kierunkowskazu na skrzyżowaniu grozi mandatem
Źródło zdjęć: © WP | Marcin Łobodziński
Szymon Jasina

Pierwszeństwo łamane to określenie, którego używa się w przypadku skrzyżowań, na których pierwszeństwo przejazdu nie jest na wprost. Oznacza to, że mają je kierowcy skręcający na skrzyżowaniu. U wielu kierowców taka organizacja ruchu powoduje wątpliwości co do tego, jak sygnalizować swoją jazdę. Kiedy należy włączyć kierunkowskaz, a kiedy nie?

Wystarczy kilka pojazdów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym i możemy mieć niemal pewność, że kierowca przynajmniej jednego z nich popełni błąd sygnalizując skręt, gdy nie jest to potrzebne, lub nie włączając kierunkowskazu, gdy powinien to zrobić. Oto, na czym polegają błędy kierowców.

Gdy mamy do czynienia z takim skrzyżowaniem wiele osób błędnie interpretuje sytuację stwierdzając, że jadąc zgodnie z pierwszeństwem nie trzeba sygnalizować skrętu. Co więcej, gdy jadą prosto opuszczając drogę z pierwszeństwem włączają kierunkowskaz. Oba te zachowania są błędne. Co zatem mówią przepisy?

Najłatwiejszym sposobem na zapamiętanie, jak należy zachować się na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym, jest to, aby używać kierunkowskazów tak jak na każdym innym skrzyżowaniu. Niezależnie od tego, w którą stronę obowiązuje pierwszeństwo, jeśli się skręca, to należy włączyć kierunkowskaz, natomiast przy jeździe na wprost się tego nie robi.

Częste błędny kierowców na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym oznaczają, że inne osoby muszą wykazać się ograniczonym zaufaniem i niestety założyć, że manewr jest błędnie sygnalizowany. Warto przy tym pamiętać, że błędne używanie kierunkowskazu jest wykroczeniem, za które grozi mandat w wysokości 200 zł.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę