Trwa ładowanie...
18-03-2013 12:18

Kia Carens: rodzina na swoim

Kia Carens: rodzina na swoimŹródło: Piotr Mokwiński
d7kusp1
d7kusp1

W gamie Kii brakowało rodzinnego MPV zbudowanego na kompaktowej płycie podłogowej. Dotychczasowe generacje Carensa nie osiągnęły sukcesu w Europie znajdując przez kilkanaście lat jedynie 300 tysięcy klientów. Nie były też w stanie konkurować z lepiej dopracowanymi i bardziej zaawansowanymi technologicznie rywalami.

Teraz ta sytuacja ma się zmienić. Polski importer przewiduje, że jego najnowszy produkt znajdzie w tym roku około 550 nabywców. Docelowo ma się sprzedawać w liczbie około 800-900 egzemplarzy. Na pewno nie są to słowa rzucane na wiatr, bo auto zaprojektowano z pomysłem i dbałością o szczegóły.

Stylizacja Carensa wpisuje się kanon nowego designu azjatyckiej marki. Charakterystyczne przetłoczenia już z daleka zdradzają, że mamy do czynienia z Kią. Niemniej, pojawiły się też akcenty przywodzące na myśl rozwiązania stosowane u innych producentów. Patrząc na kształt tylnych świateł, możemy dojść do wniosku, że kreślarzom spodobał się kształt Forda C-Max, głównego rywala w walce o dominację w segmencie. W stosunku do poprzednika, samochód nieznacznie zmalał, ale zwiększył się rozstaw osi, przez co wygospodarowano więcej miejsca w środku.

Już w standardzie dostaniemy LED-owe światła do jazdy dziennej, ale ksenonowe reflektory, panoramiczne okno dachowe z możliwością otwierania, czy bezkluczykowy system dostępu znajdują się w wyższych specyfikacjach. Aluminiowe obręcze o średnicy 18 cali będą na razie największymi w ofercie, ale trzeba przyznać, że na siedemnastkach zawieszenie lepiej poradzi sobie z nierównościami.

d7kusp1

Nadwozie Carensa należy do najdłuższych w segmencie i mierzy 454,5 centymetra. Jak na kompaktową konstrukcję, to naprawdę niemało. Ponadto, dzięki rozstawowi osi na poziomie 275 cm, w środku jest bardzo przestronnie, zwłaszcza w dwóch pierwszych rzędach. Dopłacając do wyjściowej ceny dwa tysiące złotych, możemy liczyć na chowane w podłodze bagażnika dodatkowe siedziska. Zajmowanie na nich miejsca nie będzie należeć do szczególnych przyjemności, jednak przejechanie na nich nawet 200 kilometrów, nie powinno stanowić większego problemu.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

W konfiguracji 7-osobowej nie możemy liczyć na przepastną przestrzeń ładunkową, ale 536 litrów przy pięciu podróżujących na pokładzie w zupełności wystarczy na weekendowy lub wakacyjny ekwipunek. Na uwagę zasługuje też jakość materiałów wykończeniowych, bo w tej kwestii Azjaci zrobili duży krok do przodu. Spora część tworzyw jest miękka i przyjemna w dotyku. Ponadto, klienci mają do wyboru dwa rodzaje kolorów. Bardziej praktyczny okaże się czarny, natomiast kremowo-ciemna kolorystyka spodoba się dzieciom i użytkownikom często zaglądającym z odkurzaczem do wnętrza. Kolejny mocny punkt stanowi lista dodatków. W porównaniu z Niemcami i Japończykami, Koreańczycy zawsze zostawali z tyłu. Teraz ten obraz się zmienia. Przednie fotele mogą być wentylowane, duży ciekłokrystaliczny wyświetlacz obsługuje nawigację, kamerę cofania i zestaw multimedialny, a skórzana tapicerka pomoże utrzymać przedział
pasażerski w nienagannej czystości.

d7kusp1

Do napędu Carensa zaprzęgnięto cztery jednostki. Dwie z nich to diesle o pojemności 1,7 litra. Słabszy wariant rozwija 115 koni mechanicznych i poza niskim zapotrzebowaniem na paliwo oraz satysfakcjonującą elastycznością, nie będzie odpowiednim wyborem dla kierowcy podróżującego z kompletem pasażerów. Dla bardziej wymagających przygotowano odmianę o mocy 136 KM i 330 Nm dostępnych w przedziale 1750 – 2500 obr./min. Wysokoprężna Kia przyspiesza do setki w 10,4 sekundy i rozpędza się do 191 km/h. Może współpracować z manualną przekładnią lub automatem wyposażonym w sześć biegów. Niestety, tylko jednosprzęgłowym. Być może za jakiś czas pojawi się rozwiązanie wykorzystujące dwa sprzęgła.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Motory benzynowe zaopatrzono w bezpośredni wtrysk paliwa gwarantujący szybką reakcję na polecenia wydawane prawą nogą i zadowalające zużycie etyliny. Słabszy to GDI występujący tylko z manualem o sześciu stopniach. Ma 135 koni i może holować przyczepę o masie nieprzekraczającej 1300 kilogramów. Dwulitrowy benzyniak to nowość w koncernie. Generuje 166 KM i 210 Nm. Jest to najszybszy agregat w tym modelu. 1,5-tonowy samochód osiąga 100 km/h w 9,7 sekundy i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości 203. Niezależnie od wybranej wersji, rodzinny MPV na drodze zachowuje się pewnie i dobrze radzi sobie z nierównościami. Sprężyste zawieszenie pozwala nieco szybciej wejść w zakręt bez obawy, że dotkniemy bocznymi lusterkami asfaltu.

d7kusp1

Wśród najgroźniejszych konkurentów należy upatrywać C-Maxa, Tourana, Zafirę i francuską brać z Citroenem i Peugeotem na czele. Carens wreszcie może zaistnieć w wymagającym segmencie, bo jego oręż jest w stanie przekonać wielu niezdecydowanych klientów. Poza przestronnym wnętrzemi atrakcyjnym kształtem nadwozia, kusi też ceną. Bazowy wariant z 1,6 GDI pod maską został wyceniony na niecałe 66 tysięcy złotych. W standardzie oferuje LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej, klimatyzację manualną i radioodtwarzacz CD z możliwością odczytu MP3. Zainteresowane osoby już mogą zgłaszać się do salonów po pierwsze egzemplarze, które przyjadą do Polski za kilka tygodni.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d7kusp1

"Kia Carens 1,7 CRDI" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1 685"
Moc KM / przy obr./min null
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. null
Skrzynia biegów "manualna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "191"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,3 / 4,5 /5,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,9 / 5,4 / 6,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "536 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 545 / 1 820 / 1 650"
Cena wersji podstawowej w zł "65 990"
Cena testowanego modelu w zł "108 450"
Plusy null
Minusy null
d7kusp1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7kusp1
Więcej tematów