Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.