Kamaz wyprodukował 2 miliony samochodów
Na przełomie lat 60. i 70., gdy Związek Radziecki wciąż był potęgą, w Kraju Rad postanowiono wzmocnić przemysł ciężkiej motoryzacji. Tak powstała marka KAMAZ, która przeżyła sowieckie imperium
Historia radzieckich snów o potędze
Na przełomie lat 60. i 70., gdy Związek Radziecki wciąż był potęgą, z którą pod względem militarnym mogły liczyć się tylko Stany Zjednoczone i Chiny, a Breżniew podczas spotkań z głowami państw groźnie marszczył brwi, w Kraju Rad postanowiono wzmocnić przemysł ciężkiej motoryzacji. Tak powstała marka KAMAZ, która przeżyła sowieckie imperium.
Firma powstała w 1969 r. w centrum Tatarstanu, ok. 800 km na południowy wschód od Moskwy, w pobliżu rzeki Kamy. Decyzją samej góry komunistycznych władz Związku Radzieckiego fabryka została zlokalizowana tuż przy niewielkiej miejscowości, w pobliżu linii kolejowej, która miała umożliwić transport części potrzebnych do produkcji i gotowych już pojazdów. By zasilić powstającą fabrykę, wybudowano elektrownię wodną, a dla przyszłych pracowników stworzono ogromne osiedla mieszkaniowe. Na budowie pracowało ponad 100 tys. osób.
Przecięcie wstęgi radzieckiej fabryki miało miejsce 13 grudnia 1969 r. Ruszyła produkcja, która – według założeń komunistycznych planistów – rocznie miała przynosić 150 tys. samochodów ciężarowych oraz 250 tys. silników. Założenia radzieckich strategów okazały się równie nierealne, jak plan utrzymania ziemskich szczątków Lenina w dobrej kondycji aż do końca świata. Wyprodukowanie dwumilionowego samochodu KAMAZ świętuje na początku 2012 r. Zgodnie z początkowymi założeniami ta chwila powinna była nastąpić 13 lat po rozpoczęciu produkcji.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe KAMAZ używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.
Historia radzieckich snów o potędze
Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.
Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.
Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.
W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.