Kamaz wyprodukował 2 miliony samochodów

Na przełomie lat 60. i 70., gdy Związek Radziecki wciąż był potęgą, w Kraju Rad postanowiono wzmocnić przemysł ciężkiej motoryzacji. Tak powstała marka KAMAZ, która przeżyła sowieckie imperium

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Na przełomie lat 60. i 70., gdy Związek Radziecki wciąż był potęgą, z którą pod względem militarnym mogły liczyć się tylko Stany Zjednoczone i Chiny, a Breżniew podczas spotkań z głowami państw groźnie marszczył brwi, w Kraju Rad postanowiono wzmocnić przemysł ciężkiej motoryzacji. Tak powstała marka KAMAZ, która przeżyła sowieckie imperium.

Firma powstała w 1969 r. w centrum Tatarstanu, ok. 800 km na południowy wschód od Moskwy, w pobliżu rzeki Kamy. Decyzją samej góry komunistycznych władz Związku Radzieckiego fabryka została zlokalizowana tuż przy niewielkiej miejscowości, w pobliżu linii kolejowej, która miała umożliwić transport części potrzebnych do produkcji i gotowych już pojazdów. By zasilić powstającą fabrykę, wybudowano elektrownię wodną, a dla przyszłych pracowników stworzono ogromne osiedla mieszkaniowe. Na budowie pracowało ponad 100 tys. osób.

Przecięcie wstęgi radzieckiej fabryki miało miejsce 13 grudnia 1969 r. Ruszyła produkcja, która – według założeń komunistycznych planistów – rocznie miała przynosić 150 tys. samochodów ciężarowych oraz 250 tys. silników. Założenia radzieckich strategów okazały się równie nierealne, jak plan utrzymania ziemskich szczątków Lenina w dobrej kondycji aż do końca świata. Wyprodukowanie dwumilionowego samochodu KAMAZ świętuje na początku 2012 r. Zgodnie z początkowymi założeniami ta chwila powinna była nastąpić 13 lat po rozpoczęciu produkcji.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe KAMAZ używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

/ 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

10 / 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

11 / 11Historia radzieckich snów o potędze

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie zmienia to jednak faktu, że samochody ciężarowe marki KAMAZ były swego czasu niezwykle popularne w środkowej i wschodniej części Europy. W latach 80. Nietrudno było zobaczyć je również na polskich ulicach i placach budowy obok polskich Starów i Jelczów, a także czechosłowackich pojazdów marki Tatra.

Dziś samochody ciężarowe Tatry używane są w co najmniej 80 krajach na świecie. Ich popularność wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale też z… renomy. W odniesieniu do rosyjskiego plonu przemysłu motoryzacyjnego brzmi niewiarygodnie? Chodzi tu o sławę, którą KAMAZ zdobył w najsłynniejszym rajdzie terenowym: Paryż – Dakar. Fabrycznemu zespołowi tej firmy rajd udało się wygrać dziesięciokrotnie.

Dumy Rosjan z KAMAZA nie umniejsza chyba nawet to, że samochody przygotowane na pustynne trasy nie mają wiele wspólnego z tymi, które na co dzień zjeżdżają z taśm produkcyjnych tatarstańskiej fabryki. O tym, jak ważna jest dla Rosji ta firma, świadczy fakt, że dwumilionową ciężarówkę KAMAZ „ochrzcił” sam Władymir Putin – premier, a niedługo zapewne ponownie prezydent Rosji.

W końcu KAMAZ to kawał historii Związku Radzieckiego.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy