Jeep Renegade: wielkie zaskoczenie Yeti?
Jak połączyć ogień i wodę? Z takim problemem musieli się zmierzyć twórcy Renegade'a. Po raz pierwszy w historii nad nowym modelem Jeepa pracowały dwa zespoły: włoski i amerykański. Każdy przyzwyczajony do tworzenia w innym stylu. Włosi odpowiadali m.in. za technikę, ale to amerykanie zajęli się dopracowaniem parametrów offroadowych i stylistyką nowego modelu. Przyznaję, spodziewaliśmy się znacznie gorszego samochodu, a Jeep Renegade bardzo pozytywnie nas zaskoczył. Oto pierwszy mały SUV Jeepa, produkowany poza USA, we współpracy włosko-amerykańskiej. I - jak się okazało - prawdziwy renegat.
Produkowany w odnowionych zakładach we włoskim Melfi, Jeep Renegade jest konkurentem dla takich samochodów, jak Volkswagen Tiguan, Opel Mokka czy Skoda Yeti. Dla tej ostatniej chyba najbardziej, bo cena obu aut ma być zbliżona. Segment małych SUV-ów. Tam jeszcze Jeepa nie było.
Jedno jest pewne, Renegade pod względem stylistyki jest samochodem radykalnym. Takim, który będzie mieć swoich zdecydowanych zwolenników i przeciwników. Wątpliwości nikomu nie pozostawią za to jego własności jezdne. To największe zaskoczenie. Renegade świetnie się sprawdza w każdych warunkach i na każdej nawierzchni.
Jak to robi? Przede wszystkim za sprawą zawieszenia o sporym skoku. Skalibrowano je tak, że na szosie ten przysadziście wyglądający, prostokątny samochodzik mknie niemal tak sprawnie, jak nisko zawieszona osobówka, a gdy zjedziemy z ubitego szlaku - docenimy jego własności terenowe. Tu przydaje się maksymalne wychylenie koła w zakresie do 205 mm. I prześwit - do 210 mm w najbardziej uterenowionej wersji Trailhawk. Ma ona też osłony silnika i podwozia.
Jeśli chodzi o napędy - dostępne są wersje, przenoszące moment obrotowy wyłącznie na przednią oś. Jeśli jednak chcemy poszaleć w terenie, przydadzą się układy 4x4. Do wyboru mamy dwa: Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low. Ten pierwszy dysponuje czterema, a drugi pięcioma programami do jazdy terenowej. Wersja Low posiada dodatkowy program do jazdy po kamienistym podłożu, a także układ kontroli zjazdu i blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. W uboższej mamy program automatyczny, a także do jazdy po śniegu, piasku i błocie. Na asfalcie nie musimy się obawiać podwyższonego zużycia paliwa, bo Renegade ma system odłączania napędu tylnej osi.
Pod maską nowego Jeepa może się znaleźć jeden z trzech silników benzynowych: podstawowy 1.6 E.torQ o mocy 110 KM z pięciobiegową skrzynią manualną, a także 1.4 MultiAir2 Turbo o mocy 140 KM lub 170 KM z sześciobiegową skrzynią mechaniczną lub dwusprzęgłową, zautomatyzowaną DDCT, albo 9-biegowym automatem.
Wśród jednostek Diesla można wybierać spośród trzech propozycji. Podstawowa to silnik 1.6 Multijet II o mocy 120 KM z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Drugi stopień wtajemniczenia to silniki 2-litrowe o mocy 140 lub 170 KM z 6-biegową skrzynią manualną, mocniejszy można łączyć też z 9-biegowym automatem.
Ze 170-konną benzyną pod maską Jeep Renegade rozpędza się do setki w 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna oscyluje w granicach 200 km/h. Poza Europą, będzie oferowany także ze 185-konnym benzynowym silnikiem 2.4 Tigershark MultiAir.
Samochód jest mocno inspirowany stylistyką Jeepa Wranglera: atrapa chłodnicy, okrągłe reflektory, kształt linii bocznej, tylne prostokątne lampy. Renegade ma też typowe dla siebie motywy. Wszędzie powtarza się charakterystyczny znak X oraz rysunek atrapy Wranglera. Oba te wzory znajdziemy praktycznie wszędzie, nawet na przedniej szybie, obudowie lusterka wewnętrznego, reflektorach, fotelach. Można długo wymieniać. Na tylnej szybie jest też ukryta mała grafika, symbolizująca… Yeti. Czyżby miało to być odwołanie do konkurencyjnej Skody? Tego nie wiemy, wiemy za to, że znak X jest inspirowany przetłoczeniem, które wykonywano na kanistrach, montowanych z tyłu Jeepa Willysa.
Wnętrze - bardzo uporządkowane, proste i przyzwoicie wykonane. Dobre spasowanie elementów sprawia, że na wyboistych drogach nie słychać żadnych trzasków. Po stronie pasażera, podobnie jak we Wranglerze, charakterystyczny, poziomy uchwyt, wbudowany w deskę rozdzielczą. Na szczycie centralnej konsoli widnieje napis „Since 1941”. I jeszcze jedna ciekawostka: na dolnej półce znajdziemy mapę pustyni Moab w stanie Utah.
Całość mogą uzupełniać, kolorowe, wielokątne ramki wokół dźwigni zmiany biegów, uchwytów na napoje, nawiewów. Ilość miejsca dla podróżujących zarówno z przodu, jak i z tyłu można uznać za satysfakcjonującą. Można nawet powiedzieć, że jest całkiem przestronnie. Bagażnik też nie powinien dawać powodów do narzekań, ma 351 litrów. Po złożeniu foteli do dyspozycji będziemy ich mieć 1297. Podwójną podłogę - z wytłoczonym napisem Jeep - można regulować.
W terenie jeździ po prostu znakomicie i dzielnie radzi sobie z przeszkodami, na których mogliby polec jego konkurenci. Gdy wjedziemy na asfalt, zaskakuje dobrym prowadzeniem w zakrętach. Zupełnie jak nie SUV. I jeszcze to wnętrze. Dobrze wygląda. Schowków ma w sam raz. Zostało zaprojektowane ergonomicznie, podobnie jak fotele. Jest krzykliwy, mocno wystylizowany. Może... mógłby jeszcze mieć nieco większy bagażnik. Reasumując, na każdej nawierzchni jeździ znakomicie, wnętrze zachęca przyzwoitą ilością miejsca, dobrą ergonomią i wykonaniem. Czy ten samochód zmieni układ sił na rynku małych SUV-ów? Ma dużą szansę. Zwłaszcza, że ma być oferowany w cenie Skody Yeti.
Marek Wieliński, moto.wp.pl
"Jeep Renegade 2.0L Multijet Diesel 4x4 low (ATX 9) Trailhawk" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, Multijet II, Diesel, common-rail" |
Pojemność silnika cm3 | "1956 " |
Moc KM / przy obr./min | "170 KM / 3750 " |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "350 / 1750 " |
Skrzynia biegów | "9-biegowa, automatyczna" |
Prędkość maksymalna km/h | "196" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "8.9" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "6,7-6,9 / 5,1-5,1 / 5,7-5,8" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "351 / 1297 " |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4236 / 1805 / 1697 " |
Cena wersji podstawowej w zł | "" |
Cena testowanego modelu w zł | "" |
Plusy | null |
Minusy | null |