Jeep Grand Cherokee SRT MY 2014: amerykański SUV z włoską duszą
Najnowsze wcielenie Jeepa Grand Cherokee potrafi znacznie więcej, niż reszta SUV-ów. Nie musi się niczego wstydzić w konfrontacji z prawdziwymi terenówkami. Teraz wielki Jeep otrzymał mocne i oszczędne, włoskie serce: silnik 3.0 Multijet o mocy 250 KM, produkowany przez firmę VM Motori oraz nowy, elektroniczny system, zarządzający układem przeniesienia napędu z programami do jazdy po piasku i skałach. Zestaw uzupełnia znakomita, 8-biegowa skrzynia firmy ZF. Jako jedni z pierwszych mieliśmy okazję sprawdzić go na drogach i bezdrożach Sycylii.
Z takim sercem i elektronicznie sterowanym układem napędowym 4x4 może na wiele sobie pozwolić. Natomiast każdy Il Padrino będzie zadowolony z nowej wersji SRT z potężnym silnikiem 6.4 HEMI o mocy 468 KM, który rozpędza wielkiego Jeepa do setki w 5 sekund i jest w stanie nadać mu prędkość 257 km/h. Che bella macchina americana e italiana! Pierwsze egzemplarze w Polsce mają się pojawić na początku lipca. Cen jeszcze nie ogłoszono, ale mają być o ok. 5-8 proc. wyższe, niż w przypadku dotychczasowego modelu.
To bardzo ważny model dla Jeepa. Od 1992 roku do dzisiaj klienci na całym świecie kupili 4 649 154 Jeepów Grand Cherokee. Obecnie jest najlepiej sprzedającym się modelem tej marki w Polsce. Numerem jeden wśród dużych aut terenowych na naszym rynku. Pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy (205 szt. od stycznia 2013), wyprzedza BMW X5 (151 szt.) i Mercedesa ML (143 szt.). Aż 90 proc. to wersje z silnikiem Diesla. W ubiegłym roku w całej Europie sprzedano 10 686 szt., w tym 497 szt. w Polsce.
Poddany liftingowi Jeep Grand Cherokee to również nowa stylizacja nadwozia, biksenonowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej i nowy kształt tylnych lamp. Także w nich zastosowano LED-y. Są też nowe wzory obręczy kół oraz nowe zestawy kolorystyczne wnętrza i karoserii. Poprawiono jakość i standard wykończenia oraz wyposażenia wnętrza. Nowy 8,4-calowy dotykowy ekran służy do obsługi pokładowego systemu multimedialnego Uconnect. Zgodnie z najnowszymi trendami, tradycyjną deskę rozdzielczą, zastąpiono wersją „półanalogową” z umieszczonym pośrodku, 7-calowym wyświetlaczem i tradycyjnymi wskazówkami. Dzięki temu możemy dostosować do własnych potrzeb wygląd i kolorystykę deski rozdzielczej.
Materiały najwyższej jakości, jak skóra i drewno, mieszają się we wnętrzu z twardym, tanio wyglądającym plastikiem i elementami z tworzyw sztucznych udającymi chromowaną stal. Niemniej, efekt końcowy nie jest zły. Zwłaszcza w najmocniejszej, szalonej wersji SRT wnętrze prezentuje się ciekawie. Deska rozdzielcza jest prosta i uporządkowana. Nie ma tu gąszczu przełączników.
Pasażerowie nie mogą narzekać na brak miejsca. Zwłaszcza z przodu jest go pod dostatkiem. Z tyłu mankamentem jest niewielka odległość siedzeń od podłogi. Przyczyną jest zawieszenie, które zajęło sporo miejsca i wymusiło umieszczenie podłogi na znaczniej wysokości. To z kolei spowodowało konieczność obniżenia siedzeń, by wystarczyło miejsca nad głowami. Dlatego osoby o wzroście powyżej 185 cm będą na tylnej kanapie odczuwać lekki dyskomfort, siedząc z podniesionymi w górę kolanami.
W odnowionym Jeepie nie mogło zabraknąć nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Tempomat z radarem utrzymuje odległość od poprzedzających samochodów, sam hamuje, a kiedy trzeba – zatrzyma Grand Cherokee. Jest też układ ostrzegający przed kolizją, system ograniczający jej skutki Crash Mitigation oraz ograniczający prędkość w terenie system Selec-Speed Control. Samochód został wyposażony w trzy systemy napędu 4x4, zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift oraz systemy zarządzania trakcją Selec-Terrain i Selec-Track. Nowy Grand Cherokee jest dostępny w wersjach wyposażenia Laredo, Limited, Overland i SRT oraz topowej Summit.
Ekskluzywnym elementem wyposażenia najwyższej wersji Summit oraz wyczynowej Grand Cherokee SRT jest 19-głośnikowy system audio surround sound firmy Harman Kardon o mocy 825 W.
Tylna klapa jest otwierana i zamykana elektrycznie. W wersjach Overland, Summit i SRT Otrzymujemy duże, dwupanelowe okno dachowe. Co ciekawe, wszystkie wersje modelowe Grand Cherokee posiadają seryjne łopatki sterowania skrzynią biegów znajdujące się pod kołem kierownicy. Deska rozdzielcza jest pokryta skórą, panelami z drewna lub szczotkowanego aluminium.
Ekskluzywny Grand Cherokee Summit to nowa, topowa wersja o najwyższym standardzie. Oprócz pokrytych skórą siedzeń znajdziemy tu podsufitkę pokrytą wysokiej jakości, delikatnym materiałem.
Najmocniejsza wersja SRT posiada system Launch Control, zapewniający maksymalne przyspieszenie. Komputer pokładowy w wersji SRT wyświetla informacje o mocy i momencie obrotowym silnika, przyspieszeniu do setki, wartości przeciążeń oraz skuteczności hamowania.
W układzie napędowym Quadra-Drive II zastosowano tylny mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym poślizgu wewnętrznym. Wersja SRT dysponuje dołączanym napędem przedniej osi i tylnym mechanizmem różnicowym ELSD. Pneumatyczne zawieszenie, montowane standardowo w wersjach Overland i Summit, pozwala zwiększyć prześwit do 280 mm. Ma pięciostopniową regulację. Standardowa wysokość to 220 mm. W pozycji Off-road 1 prześwit zwiększa się o 33 mm. Pozycja Off-road 2 podnosi nadwozie o 66 mm. Wysokiego Jeepa można też obniżyć, by ułatwić załadunek i wsiadanie. Funkcja Park Mode obniża prześwit o 40 mm. Kolejne dwie pozycje nie są sterowane przez kierowcę. Do pozycji Aero Mode samochód obniża się automatycznie, zmniejszając prześwit o 15 mm, by zmniejszyć zużycie paliwa.
Układ 4x4 może pracować w trybach: 4WD High, gdy moment obrotowy rozdzielany jest automatycznie na obie osie w proporcji zmiennej oraz 4WD Low, zapewniającym równy przydział mocy dla obu osi. Dobre własności w terenie to także zasługa takich parametrów, jak: 35,8-stopniowy kąt natarcia, kąt zejścia - 29,6 stopnia i kąt rampowy - 23,5 stopnia.
Za pomocą pokrętła Selec-Terrain kierowca może wybrać odpowiedni program jazdy. Podstawowy to tryb automatyczny, a pozostałe są dedykowane programy do jazdy po skałach, piasku, śniegi i w błocie. Całość uzupełniona systemem Speed Control, pozwalający utrzymać określoną prędkość jazdy podczas wjazdu i zjazdu ze wzniesienia przy pomocy łopatek pod kierownicą, zamiast operowania pedałami przyspieszenia i hamulca.
Sportowa wersja SRT ma inne programy. Tu o wszystko dba system Selec-Track, współpracujący z układami stabilności jazdy, adaptacyjnego tłumienia, rozdziału momentu obrotowego, mechanizmem różnicowym ELSD, elektroniczną przepustnicą oraz systemem dezaktywacji cylindrów. Do wyboru są programy: Automatyczny, Sport, Tow (do holowania przyczep), Track (zapewniający maksymalne osiągi) i Snow.
Wszystkie koła w wersji SRT mają niezależne zawieszenie, mocowane do oddzielnych, izolowanych ram pomocniczych. O przyczepność i dobre prowadzenie dba wielowahaczowe zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami Bilsteina oraz stabilizatorem przechyłów. Zrezygnowano z kosza pod podłogą, w którym znajdowało się koło zapasowe. Przeniesiono je do schowka pod podłogą bagażnika.
Nowością w Grand Cherokee MY2014 jest funkcja Eco Mode, która poprzez optymalizację zmiany przełożeń i kontrolę działania elektronicznej przepustnicy dba o możliwie jak najniższy poziom zużycia paliwa. W modelach z pneumatycznym zawieszeniem, obniża dodatkowo nadwozie, celem zmniejszenia oporów powietrza. Funkcja aktywuje się w momencie rozruchu silnika, ale - jeśli potrzebujemy lepszej dynamiki jazdy i pełnych osiągów, możemy ją wyłączyć przyciskiem w centralnej konsoli.
Pod maską Grand Cherokee może się znaleźć jeden z pięciu silników. Najbardziej ekonomicznym jest 3-litrowy, produkowany we Włoszech turbodiesel V6 Common Rail o bezpośrednim wtrysku paliwa w technologii MultiJet II. Występuje w dwóch odmianach. My mieliśmy okazję sprawdzić jednostkę o mocy 250 KM i maksymalnym momencie 570 Nm, dostępnym przy 2000 obr./min. Zużycie paliwa to, według danych producenta, 7,5 l/100 km. W naszym teście było to ok. 9,2 l ON/100 km. Z tą jednostką Jeep Grand Cherokee najlepiej się sprawdza w terenie. Z łatwością pokonuje wzniesienia i przeprawia się przez grząskie pułapki. Zaskakująco dobrze sprawdza się w praktyce program do jazdy po skałach, który pozwolił nam bez żadnych trudności przejeżdżać i zatrzymywać się przez dywan ze sporej wielkości, luźno usypanych kamieni. Choć samochód głęboko w nich się zapadał, nawet po zatrzymaniu, bez trudu
mogliśmy kontynuować jazdę. Na szosie 3-litrowy Diesel wykazywał się cichą i kulturalną pracą. To wybór godny polecenia.
Ten sam silnik występuje w wersji Low-Output o mocy ok. 190 KM (przy 4000 obr./min.) i momencie obrotowym 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min.
W nowym Jeepie Grand Cherokee MY 2014 stosowane są również trzy silniki benzynowe. Podstawowym jest 3,6-litrowy V6 Pentastar o mocy 286 KM i maksymalnym momencie 347 Nm. Jest też bardzo mocny HEMI V8 o pojemności 5,7 litra, mocy 352 KM i maksymalnym momencie 520 Nm.
Największy silnik zarezerwowano oczywiście dla sportowej odmiany SRT. To również jednostka typu HEMI V8, tyle że o pojemności 6,4 litra, mocy 468 KM i maksymalnym momencie obrotowym 624 Nm. Producent obiecuje w jej przypadku średnie spalanie na poziomie 14 l/100 km. Nam, podczas dynamicznej jazdy udało się uzyskać 12,4 l/100 km. To zasługa układu, odłączającego połowę cylindrów w chwilach, gdy nie jest potrzebna tak wielka moc. Nie jest więc najgorzej, gdy weźmiemy pod uwagę, że ten potężny, prawie 2,5 tonowy pojazd samochód rozpędza się do setki w 5 s.
Oba silniki współpracują z 8-biegową skrzynią niemieckiej firmy ZF. Taką właśnie zastosowano w najnowszym Range Roverze z którym nowy Jeep Grand Cherokee może konkurować pod względem możliwości w terenie. To właśnie ta skrzynia sprawia, że Grand Cherokee jest teraz dynamiczniejszy i zużywa mniej paliwa. Zmienia biegi szybciej i płynniej.
Wybierając tryb Launch, można katapultować się z miejsca, czując jak moc wciska w fotel. Tryb Track nadaje się nawet do jazdy po drogach publicznych. Sprawia, że 70 proc. mocy trafia na tylną oś, reakcje na gaz są natychmiastowe, a układ kierowniczy staje się twardszy i bardziej bezpośredni. W nowym SRT najmocniej pracowano właśnie nad prowadzeniem, bo o poprzedniku mówiło się, że najlepiej wychodzi mu jazda na wprost. Inżynierom udało się zeuropeizować SRT-ka. W zakrętach jeździ już lepiej, ale wciąż wzbudza respekt i nie zachęca, by pójść na całość. To demonstracja siły. Pokaz tego, na co stać fabrykę Jeepa. Dużo radości z jazdy, wspaniałe brzmienie silnika, lepsze niż do tej pory pokonywanie zakrętów. Oczywiście to już zdecydowanie, rasowy, mocny SUV. O cięższym terenie nie może więc być mowy. Chyba, że w wersji z Dieslem z Włoch. Ta z całą pewnością najlepiej będzie się
u nas sprzedawać.
Marek Wieliński, moto.wp.pl
"Jeep Grand Cherokee 3.0 Multijet / SRT (MY 2014)" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "V6 Multijet II Comon Rail / V8 benzynowy" |
Pojemność silnika cm3 | "2987 / 6417 (SRT)" |
Moc KM / przy obr./min | "250/4000 / 468 / 6250 (SRT)" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "570/2000 / 624/4100 (SRT)" |
Skrzynia biegów | "8-biegowa automatyczna" |
Prędkość maksymalna km/h | "202 / 257 (SRT)" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "8,2 / 5,0 (SRT)" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "9,3/6,5/7,5 / 20,7/10,1/14,1 (SRT)" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d. / b.d. // 9,2 / 12,4 (SRT)" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "782 / 1554" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4875 (4846 SRT) / 1943 (1954 - SRT) / 1792 (1749 - SRT)" |
Cena wersji podstawowej w zł | "" |
Cena testowanego modelu w zł | "" |
Plusy | null |
Minusy | null |