Prędzej czy później każdy kierowca odwiedza sklep internetowy z oponami lub zakład wulkanizacyjny z zamiarem kupna opon. Staje on wtedy przed wyborem nie tylko opony, ale i bieżnika. Na pytania: czym kierowca powinien się kierować przy wyborze bieżnika opony i na czym polega różnica między bieżnikiem symetrycznym, kierunkowym i asymetrycznym odpowie ekspert - Justyna Kaczor ze sklepu internetowego NetCar.pl.
Bieżnik symetryczny
Najmniej zaawansowanym technologicznie bieżnikiem jest bieżnik symetryczny, co automatycznie wpływa na relatywnie niską cenę tego typu ogumienia. Dwie połówki opony posiadają ten sam wzór. Główną zaletą tego typu opon jest wysoki komfort akustyczny, jaki zapewniają. Ponadto opona z bieżnikiem symetrycznym ma mniejsze opory toczenia i tym samym wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Opony z bieżnikiem symetrycznym to mniej zaawansowane technologicznie produkty, najczęściej niższej i średniej klasy, przeznaczone dla mniejszych pojazdów o niedużej mocy silnika. Montaż takiej opony jest znacznie ułatwiony, gdyż można ją założyć w dowolnej pozycji.
Wadą tego typu opon jest słabe odprowadzanie wody, wydłużenie drogi hamowania oraz pogorszenie trakcji samochodu. Częściej opony letnie niż zimowe, wyposażone są w bieżnik symetryczny, ponieważ ten rodzaj bieżnika nie sprawdza się w warunkach zimowych. Opony symetryczne to rozwiązanie dla posiadaczy małolitrażowych samochodów, którzy cenią cichą oraz bezpieczną jazdę w każdych warunkach.
Bieżnik kierunkowy
Opony o bieżniku kierunkowym są odpowiednie dla kierowców, którzy szukają produktu radzącego sobie z nadmiarem wody, zapewniającego dobrą przyczepność. Na obwodzie opon kierunkowych znajduje się zazwyczaj jeden szeroki rowek obwodowy (służy on gromadzeniu wody) oraz lejkowate rowki poprzeczne, których zadaniem jest skuteczne wyrzucenie wody spod opony. Dzięki temu jest mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska aquaplaningu (ślizgania się na warstwie wody).
Bieżniki kierunkowe bardzo często są wykorzystywane w oponach zimowych ze względu na bardzo efektywne odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Ich słabszą stroną jest wyższy poziom emitowanego hałasu niż w przypadku opon symetrycznych i asymetrycznych. Opony kierunkowe posiadają określony przez producenta kierunek toczenia. Montujemy je zgodnie z kierunkiem strzałki (wektora) umieszczonej na ściance bocznej.
Bieżniki kierunkowe znajdują zastosowanie w oponach do samochodów średniej i wyższej klasy. Ich właściwości sprawiają, że są chętnie kupowane również przez właścicieli dynamicznych, mocnych, sportowych samochodów. To bardzo popularny rodzaj opon, który jest ogólnodostępny w ofercie większości dostawców.
Bieżnik asymetryczny
Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowany technologicznie. Rozpoznaje się go po tym, że jego połowy nie są identyczne. Zewnętrzna połowa ma gwarantować stabilną jazdę na wprost oraz pewne pokonywanie zakrętów. Klocki bieżnika na stronie zewnętrznej są często większe, bardziej masywne i sztywne. Natomiast dzięki bardziej zagęszczonemu rysunkowi rzeźby bieżnika po wewnętrznej stronie zwiększa się efektywność odprowadzania wody oraz przyczepność w czasie toczenia, hamowania i przyspieszania.
Opony asymetryczne są wszechstronne i oszczędne w eksploatacji, gwarantują znakomitą przyczepność oraz redukują ryzyko wystąpienia aquaplaningu, są więc idealnym produktem dla kierowców, którzy poszukują w oponie właśnie takich zalet. Dodatkowym atutem tych opon jest komfort akustyczny, jaki zapewniają.
Bieżnik asymetryczny najczęściej posiadają opony samochodów o większej mocy silnika i samochody sportowe. Asymetryczne opony są bardzo rozpowszechnione na rynku i łatwo dostępne w ofercie dostawców. Opony asymetryczne muszą być montowane w określony sposób. Stroną zewnętrzną, która zazwyczaj oznaczona jest napisem OUTSIDE - na zewnątrz felgi. Strona wewnętrzna najczęściej posiada oznaczenie INSIDE i montowana jest do wewnątrz.
Opony samochodowe dobiera się do modelu samochodu na podstawie homologacji producenta co do rozmiaru opony oraz indeksu opony samochodowej (prędkości i nośności). Te parametry, dla jednych na szczęście a dla innych na nieszczęście, znacznie zawężają wybór potencjalnych wzorów bieżnika.
Agnieszka Gugała - StartBull (www.startbull.pl)
mz/mz/mw