Jakie znaczenie ma bieżnik opony samochodowej?

Obraz

Prędzej czy później każdy kierowca odwiedza sklep internetowy z oponami lub zakład wulkanizacyjny z zamiarem kupna opon. Staje on wtedy przed wyborem nie tylko opony, ale i bieżnika. Na pytania: czym kierowca powinien się kierować przy wyborze bieżnika opony i na czym polega różnica między bieżnikiem symetrycznym, kierunkowym i asymetrycznym odpowie ekspert - Justyna Kaczor ze sklepu internetowego NetCar.pl.

Obraz
© (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Bieżnik symetryczny

Najmniej zaawansowanym technologicznie bieżnikiem jest bieżnik symetryczny, co automatycznie wpływa na relatywnie niską cenę tego typu ogumienia. Dwie połówki opony posiadają ten sam wzór. Główną zaletą tego typu opon jest wysoki komfort akustyczny, jaki zapewniają. Ponadto opona z bieżnikiem symetrycznym ma mniejsze opory toczenia i tym samym wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Opony z bieżnikiem symetrycznym to mniej zaawansowane technologicznie produkty, najczęściej niższej i średniej klasy, przeznaczone dla mniejszych pojazdów o niedużej mocy silnika. Montaż takiej opony jest znacznie ułatwiony, gdyż można ją założyć w dowolnej pozycji.

Obraz
© (fot. PAP/EPA)

Wadą tego typu opon jest słabe odprowadzanie wody, wydłużenie drogi hamowania oraz pogorszenie trakcji samochodu. Częściej opony letnie niż zimowe, wyposażone są w bieżnik symetryczny, ponieważ ten rodzaj bieżnika nie sprawdza się w warunkach zimowych. Opony symetryczne to rozwiązanie dla posiadaczy małolitrażowych samochodów, którzy cenią cichą oraz bezpieczną jazdę w każdych warunkach.

Bieżnik kierunkowy

Opony o bieżniku kierunkowym są odpowiednie dla kierowców, którzy szukają produktu radzącego sobie z nadmiarem wody, zapewniającego dobrą przyczepność. Na obwodzie opon kierunkowych znajduje się zazwyczaj jeden szeroki rowek obwodowy (służy on gromadzeniu wody) oraz lejkowate rowki poprzeczne, których zadaniem jest skuteczne wyrzucenie wody spod opony. Dzięki temu jest mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska aquaplaningu (ślizgania się na warstwie wody).

Bieżniki kierunkowe bardzo często są wykorzystywane w oponach zimowych ze względu na bardzo efektywne odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Ich słabszą stroną jest wyższy poziom emitowanego hałasu niż w przypadku opon symetrycznych i asymetrycznych. Opony kierunkowe posiadają określony przez producenta kierunek toczenia. Montujemy je zgodnie z kierunkiem strzałki (wektora) umieszczonej na ściance bocznej.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Bieżniki kierunkowe znajdują zastosowanie w oponach do samochodów średniej i wyższej klasy. Ich właściwości sprawiają, że są chętnie kupowane również przez właścicieli dynamicznych, mocnych, sportowych samochodów. To bardzo popularny rodzaj opon, który jest ogólnodostępny w ofercie większości dostawców.

Bieżnik asymetryczny

Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowany technologicznie. Rozpoznaje się go po tym, że jego połowy nie są identyczne. Zewnętrzna połowa ma gwarantować stabilną jazdę na wprost oraz pewne pokonywanie zakrętów. Klocki bieżnika na stronie zewnętrznej są często większe, bardziej masywne i sztywne. Natomiast dzięki bardziej zagęszczonemu rysunkowi rzeźby bieżnika po wewnętrznej stronie zwiększa się efektywność odprowadzania wody oraz przyczepność w czasie toczenia, hamowania i przyspieszania.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Opony asymetryczne są wszechstronne i oszczędne w eksploatacji, gwarantują znakomitą przyczepność oraz redukują ryzyko wystąpienia aquaplaningu, są więc idealnym produktem dla kierowców, którzy poszukują w oponie właśnie takich zalet. Dodatkowym atutem tych opon jest komfort akustyczny, jaki zapewniają.

Bieżnik asymetryczny najczęściej posiadają opony samochodów o większej mocy silnika i samochody sportowe. Asymetryczne opony są bardzo rozpowszechnione na rynku i łatwo dostępne w ofercie dostawców. Opony asymetryczne muszą być montowane w określony sposób. Stroną zewnętrzną, która zazwyczaj oznaczona jest napisem OUTSIDE - na zewnątrz felgi. Strona wewnętrzna najczęściej posiada oznaczenie INSIDE i montowana jest do wewnątrz.

Opony samochodowe dobiera się do modelu samochodu na podstawie homologacji producenta co do rozmiaru opony oraz indeksu opony samochodowej (prędkości i nośności). Te parametry, dla jednych na szczęście a dla innych na nieszczęście, znacznie zawężają wybór potencjalnych wzorów bieżnika.

Agnieszka Gugała - StartBull (www.startbull.pl)

mz/mz/mw

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯