Zdecydowana większość polskich kierowców już przekonała się do zasadności stosowania zimowego ogumienia. Pozostaje jednak pytanie: jak wybrać jego właściwy rodzaj?
Opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Każda opona styka się z asfaltem powierzchnią nie większą niż dłoń dorosłego człowieka. Obrazuje to, jak ważne jest dobranie odpowiedniego ogumienia do typu pojazdu i warunków atmosferycznych. Wszystko po to, aby zapewnić komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.
Przy wyborze opon zimowych w pierwszej kolejności musimy określić w jakich warunkach drogowych będziemy się najczęściej poruszać. Jeśli jeździmy głównie w aglomeracji miejskiej, gdzie nawierzchnie są dobrze odśnieżane i często przemieszczamy się po drogach szybkiego ruchu, wybierzemy opony o łagodniejszym bieżniku np. asymetrycznym. Dzięki takiej konstrukcji kierowca i pasażerowie mają większy komfort, dzięki chociażby mniejszemu hałasowi podczas toczenia. Takie opony zazwyczaj są niskoprofilowe, co sprawia, że mogą być stosowane w pojazdach wyższej klasy o wysokich osiągach. Dobranie do nich opon o innych rozmiarach byłoby trudne ze względu na określoną szerokość obręczy koła i wymogi homologacyjne producenta pojazdu.
Tereny małych miast czy wsi z drogami, na których pługi odśnieżające goszczą rzadziej, wymagają zastosowania ogumienia o bardziej agresywnym, kierunkowym bieżniku. Łatwiej radzą one sobie w terenach bardziej zaśnieżonych zapewniając lepszą przyczepność. Charakterystyka ich bieżnika umożliwia lepsze "wgryzanie" się w śnieg, co z kolei przekłada się na lepszą przyczepność i mobilność.
Jeśli nie jesteśmy pierwszym właścicielem samochodu i nie znamy jego całej historii, przy wyborze opon nie sugerujmy się oznaczeniami tych, które są zamontowane na kołach.
- Pojazdy, szczególnie te sprowadzane, często mają zamontowane opony nieprawidłowo dopasowane - radzi Robert Puchała, ekspert firmy Motoricus. - Prawidłowy wybór rozmiaru podpowie nam naklejka fabryczna umieszczona we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dobrą wskazówką jest także instrukcja obsługi pojazdu.
Oprócz prawidłowego doboru opony równie istotnym aspektem jest jej stan techniczny. Z punktu widzenia obowiązującego prawa bieżnik opony nie może mieć głębokości mniejszej niż 1,6 mm. Na ustalenie tego pozwala wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Indicator). Jest to wystający element znajdujący się w rowkach opon, który pozwala określić graniczną głębokość bieżnika.
- Nie zaleca się jednak czekania do momentu takiego stanu - ostrzega Puchała. - Opona zimowa zachowuje swoje parametry przekładające się na bezpieczeństwo, gdy bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 4 milimetry.
Potwierdza to eksperyment przeprowadzony przez jedną z firm oponiarskich. Polegał on na hamowaniu na mokrej nawierzchni z prędkości 100 km/h samochodem wyposażonym w nowe opony i takie, które są już zużyte do wskaźnika TWI. Pierwszy z nich na zatrzymanie się potrzebował 56 metrów. Samochód ze zużytymi oponami zatrzymał się dopiero po 114 m., a po przejechaniu dystansu, po którym ten z nowymi oponami już się zatrzymał, miał prędkość 70 km/h.
Opony dedykowane pojazdom dostawczym posiadają dodatkowy parametr techniczny - nośność. Producent samochodu precyzyjnie określa jaką powinna ona mieć wartość i przy wymianie należy tego bezwzględnie przestrzegać nie tylko ze względów bezpieczeństwa. Zaniżenie wartości nośności może być także problemem podczas badań technicznych, kontroli drogowej i może być podstawą odmowy wypłacenia odszkodowania w przypadku kolizji.
Odpowiednio dobrane opony to dopiero połowa sukcesu. Ważne jest jeszcze prawidłowe ciśnienie. Kontrola ciśnienia w oponach jest często bagatelizowana przez kierowców. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności pojazdu i wydłuża drogę hamowania, co przyczynia się do zwiększenia niebezpieczeństwa spowodowania wypadku.
Zaniżone ciśnienie powoduje również szybsze zużywanie się ogumienia i zwiększenie zużycia paliwa. Dlatego powinniśmy regularnie sprawdzać ciśnienie szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Wartość ciśnienia przewidzianego przez producenta naszego auta możemy sprawdzić na fabrycznej naklejce umieszczanej najczęściej we wnęce drzwi kierowcy.
Kiedy już spełnimy wszystkie warunki dotyczące odpowiedniego i bezpiecznego ogumienia pozostaje jeszcze jedno - rozsądna jazda. Nim zaczniemy szybciej jeździć po śniegu, warto przyzwyczaić się do tego rodzaju nawierzchni i dowiedzieć się, co robić w razie poślizgu.
Źródło: Motoricus
tb/lop/lop