Trwa ładowanie...
porady
20-07-2016 09:08

Jaka instalacja LPG?

Jaka instalacja LPG?
d3pwku1
d3pwku1

*Ciągły wzrost cen paliw sprawił, że gaz LPG ma coraz więcej zwolenników. Instalacje gazowe zmieniają się tak samo jak samochody i są coraz lepsze, ale niestety i coraz droższe. *

Można wyróżnić kilka generacji i każda z nich jest przeznaczona do innej grupy silników. Zastosowanie niewłaściwej instalacji, czyli nadmierne oszczędności nie wróżą nic dobrego.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11064/instalacja-gazowa-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W instalacje LPG wyposażonych jest już ponad 1,5 mln polskich samochodów. Rynek jest więc bardzo duży, a zakładów montujących takie instalacje jest sporo. To powoduje ogromną konkurencję między nimi. Niestety nie jest to konkurencja jakościowa, tylko cenowa. Aby przyciągnąć klienta zaniża się cenę i oferuje prostsze instalacje, a to niestety odbija się później na jakości pracy. Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja musi być odpowiednio dopasowana do silnika. Niestety jest prosta zależność: im nowszy i bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym instalacja musi być nowocześniejsza. To niestety powoduje wzrost kosztów i kłóci się z ideą oszczędzania, dla której montujemy LPG. Ale warto więcej zainwestować, gdyż w późniejsza bezawaryjna eksploatacja będzie po prostu najtańsza. Zamontowanie instalacji mieszalnikowej do najnowszego auta nie wróży niczego dobrego.

d3pwku1

Do gaźnika

Najniższe koszty montażu instalacji poniosą właściciele starych samochodów wyposażonych w gaźnik. Do takich silników stosuje się najprostsze instalacje rozprężnikowe, bez sterowania elektronicznego. Działają podobnie jak gaźnik i mają sporo wad, ale dzięki znacznie niższym kosztom eksploatacji można je zaakceptować.

Z układem wtryskowym

W silnikach z układem wtryskowym i katalizatorem musi być instalacja sterowana elektronicznie, co niestety podnosi koszt montażu. W starszych autach z prostym układem wtryskowym i aluminiowym kolektorem ssącym można założyć instalację drugiej generacji, za którą trzeba zapłacić od 1500 do 1900 zł. Są to ceny orientacyjne i zależą również od tego czy wtrysk jest jednopunktowy, czy wielopunktowy. Jeśli kolektor ssący wykonany jest z tworzywa sztucznego takiej instalacji nie można zastosować, ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia kolektora w wyniku wybuchów powrotnych. Również taka instalacja nie jest wskazana jeśli w układzie dolotowym jest przepływomierz powietrza. Do takich silników oraz do najnowszych konstrukcji z rozbudowanym układem sterującym nadzorującym skład spalin (również poza katalizatorem) należy zastosować sekwencyjny wtrysku gazu (od 2900 do 3200 zł do silnika 4-cylindrowego). Instalacja taka bardzo podobna jest do wielopunktowego wtrysku benzyny, ma elektromagnetyczne wtryskiwacze, ale
LPG do cylindrów nadal trafia w formie gazowej. Zaletą takiej instalacji jest praktycznie brak spadku mocy i momentu obrotowego silnika. Warto zainwestować w lepszą instalację, gdyż naprawa silnika będzie na pewno droższa niż wyższy koszt zakupu lepszej instalacji.

Na rynku są także instalacje najnowszej generacji, w których gaz podawany jest w formie płynnej. Niestety nie cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na wysoką cenę (około 6 - 7 tys. zł).

Autor: Grzegorz Burda

d3pwku1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3pwku1
Więcej tematów