Jak przechowywać koła
Najważniejsze jest znalezienie odpowiedniego miejsca. Proste? Niekoniecznie. Dla nas często priorytetem są warunki "estetyczne", aby nieużywany komplet nie rzucał się w oczy. Jednak najistotniejsze powinny być warunki termiczne. Temperatura powinna być stała - w zakresie od 10 do 25 stopni Celsjusza. Istotna jest także wilgotność, która nie powinna przekraczać 70 proc.
Pamiętajmy, aby nie przechowywać opon w zbyt bliskiej odległości od intensywnych źródeł ciepła, czyli pieca, grzejnika, itp. Zapomnijmy o przechowywaniu opon na zewnątrz. Fatalnie wpływa na nie zarówno ujemna temperatura, jak też zbytnie nagrzewanie przez słońce. Dla gumy druzgocąco niszczące okazuje się promieniowanie UV, które powoduje wysychanie i twardnienie mieszanki.
Na koniec zwróćmy uwagę, czy w pobliżu nie ma żadnych ropopochodnych produktów oraz urządzeń generujących ozon - np. transformatorów. Pomieszczenie powinno być suche i ciemne. Warto również raz na jakiś czas je przewietrzyć.
W czym przechowywać ogumienie? Zamiast worków foliowych warto zainwestować w tekstylne pokrowce, które w dodatku mają rączki, ułatwiające późniejsze przenoszenie. Same opony, bez felg, powinny stać pionowo (w takiej pozycji w jakiej zamontowane są w aucie), z tym, że należy pamiętać, aby zmieniać ich położenie co kilka tygodni, obracając je o ok. 45 stopni względem osi.
W ten sposób zapobiegniemy ich zniekształceniu. Ważne, aby samych opon pod żadnym pozorem nie wieszać na hakach. Jeżeli mamy komplety kół - opony wraz z felgami - sprawa jest prostsza. Kładziemy je na boku, może być jedna na drugiej. Pod spód można coś podłożyć, tak, aby nie rysować boków, podobnie możemy podkładać na przykład tekturę pomiędzy każde koło z osobna.
Równie dobrze koła mogą wisieć na specjalnych stojakach, do nabycia właściwie w każdym markecie, lub hakach. Warto je także oznaczyć (lewy przód, prawy przód itp.). Ważne! Obręczy z oponami nie przechowujemy w pozycji pionowej! Warto też zadbać o odpowiednie ciśnienie, zalecane przez producenta.
Tak traktowane koła wraz z oponami będą nam służyć znacznie dłużej. Pamiętajmy, że to element, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo, a poza tym sporo kosztuje.