Trwa ładowanie...
19-04-2016 17:16

Jaguar kontra Volvo: wielki spór o kombi

Jaguar kontra Volvo: wielki spór o kombiŹródło: Materiały prasowe
d7o8zsg
d7o8zsg

Dwie duże i liczące się firmy motoryzacyjne produkujące samochody kombi podjęły niemal jednocześnie dwie przeciwstawne decyzje. Jedna będzie je robić i zapowiada nowe modele. A druga na odwrót, ogłosiła, że póki co żadnych kombi nie zaoferuje. Która z nich poszła właściwą drogą?

Pierwsza z nich to szwedzkie Volvo, a druga brytyjski Jaguar. Obie stanowiły kiedyś część jednego koncernu. Dziś Volvo jest w rękach Chińczyków, a Jaguar - Hindusów. Obie marki działają w segmencie rynku brzydko określanym jako premium – produkują samochody dla zamożnej klienteli.

O ile Volvo właśnie wprowadza na rynek jedno z najbardziej ekskluzywnych kombi – luksusowe V90, o tyle Jaguar ustami swojego głównego projektanta Iana Calluma stwierdził, że żadnych nowych kombi w najbliższej przyszłości nie będzie.

Jakie są powody takiej decyzji? W pierwszym przypadku dość jasne. Szwedzi są od zawsze zakochani w kombi. Ten typ nadwozia stał się elementem DNA marki, że wspomnimy tylko modele P1800ES czy kombi serii 200 i 700. Volvo było zawsze dumne ze swoich przedłużonych modeli. Wprowadzając "niemodne" V90 i opracowując nadwozie kombi do każdego ze swoich samochodów (V60, V40) spełnia po prostu oczekiwania Skandynawów. Tam nikt sobie nie wyobraża, by mogło być inaczej.

(Volvo P1800 ES fot. Materiały prasowe)
Źródło: (Volvo P1800 ES fot. Materiały prasowe)

A Jaguar? Ian Callum nie wyjaśnił tego precyzyjnie, ale czytając między wierszami, można się domyślić, że Jaguar stawia na sedany i SUV-y. Przede wszystkim SUV-y, które są najmodniejszymi teraz autami, a na rynek których firma właśnie weszła z modelem F-Pace (pierwszym w jej historii).

d7o8zsg

Poza tym Jaguarowi nigdy nie było z kombi po drodze. Kiedyś ta marka w ogóle nie wypuszczała kombi ani aut z silnikami Diesla - ale to zamierzchłe czasy. W 2004 firma poddała się dyktatowi Forda i opracowała X-Type'a w wersji kombi, bazującego na Fordzie Mondeo III generacji. Potem był jego następca – XE – bez kombi.

Oczko wyżej uplasował się S-Type, którego jako kombi nie można było kupić. Ale jego następca – XF – w swojej pierwszej generacji znowu dostępny był jako Estate. Niedawno na rynek wjechał kolejny sedan klasy średniej-wyższej XF i właśnie dowiedzieliśmy się, że nie będzie miał wersji z kombi. Ani on, ani żaden inny model Jaguara.

Spór o kombi klasy średniej premium rozstrzygnie rynek. Niemieccy konkurenci Volvo i Jaguara – BMW, Mercedes i Audi – mają w swojej ofercie takie auta (seria 5, klasa E i A6 Avant). Z kolei konkurenci japońscy nie – Lexus, Acura i Infiniti. Siły rozkładają się więc mniej więcej po połowie.

d7o8zsg

Być może, jak prorokuje wielu fachowców, ostatecznym argumentem okaże się obowiązek podawania prawdziwych danych na temat spalania, a nie takich z uzyskanych w warunkach laboratoryjnych. SUV-y są bezsprzecznie najmodniejsze, ale ich właścicielom zwykle rzednie mina, gdy okazuje się, że palą dwa razy więcej niż deklaruje w reklamach producent. A kombi są porównywalnie oszczędne, jak sedany.

Marcin Klimkowski

d7o8zsg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7o8zsg
Więcej tematów