W ostatnim czasie opinią publiczną wstrząsnął temat smogu, który spowił wiele polskich miast. Swoją "cegiełkę" do tego zjawiska dorzucają samochody, które emitują spaliny. Czy receptą na zanieczyszczenie powietrza są instalacje gazowe w autach?
Z badań przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że główną przyczyną złej jakości powietrza jest indywidualne ogrzewanie budynków. Nie bez znaczenia pozostają jednakże samochody, w szczególności te z silnikami Diesla - stąd też władze niektórych miast, w okresach alarmów smogowych, próbują działać doraźnie, np. ogłaszając darmową komunikację miejską i zachęcając w ten sposób do zrezygnowania z jazdy autem. Jeszcze dalej idą miasta Europy Zachodniej, które wprowadzają zakaz wjazdu samochodom nieekologicznym do centrum. Nie dotyczy on jednak pojazdów elektrycznych czy napędzanych gazem LPG oraz CNG. Przykładowo w Paryżu autem na gaz można jeździć we wszystkich strefach miasta i we wszystkie dni, nawet po ogłoszeniu alarmów smogowych, czyli podwyższonego poziomu zanieczyszczenia w powietrzu.
Ekologiczność zasilania gazem to mniejsze zanieczyszczenie powietrza, gdyż mieszanka propanu i butanu spala się bardziej wydajnie od benzyny, a jej resztki w mniejszym stopniu przedostają się do oleju silnikowego. Ekologiczny wymiar paliwa LPG można w łatwy sposób sprawdzić za pomocą warsztatowego analizatora spalin, dokonując pomiaru związków toksycznych w nich zawartych – np. zawartość CO, HC i NOx w spalinach przy prawidłowo zamontowanej, skonfigurowanej oraz wyregulowanej instalacji gazowej są znacznie niższe. Z badania przeprowadzonego w warsztacie można również dowiedzieć się, że w LPG w ogóle nie występują związki siarki i ołowiu. Wynika to z faktu, że paliwa gazowe ich nie zawierają, w przeciwieństwie do benzyny, gdzie ołów dodawany jest m.in. w celu zwiększenia liczby oktanowej.
Do instalacji gazowej przylgnęła opinia, że może być ona zaisntalowana wyłącznie w samochodach z silnikami benzynowymi. Okazuje się jednak, że LPG może napędzać również jednostki wysokoprężne. – Instalacja gazowa do diesla to stosunkowo nowe rozwiązanie, obecne na rynku od kilku lat. Diesel nie jest spalany w całości (ok. 75-85 proc.) oraz emituje wiele zanieczyszczeń, w tym cząstki stałe. Zjawisku temu mają zapobiec filtry cząstek stałych, stanowiące zmorę kierowców, ponieważ sprawiają wiele problemów – w szczególności podczas jazdy miejskiej. Takie filtry są nierzadko demontowane, co w efekcie negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Dotrysk gazu do diesla niweluje je niemalże w całości, w ten sposób chroniąc nas przed chorobami układu oddechowego i krążenia - mówi Katarzyna Rutkowska, prezes AC S.A.
Źródło: AC S.A.
ll/Wirtualna Polska