Czy to początek końca jazdy po spożyciu alkoholu? Na ulice Katowic wyjadą autobusy i auta, w których testowany będzie sytem ilteQ, czyli pierwsza polska blokada antyalkoholowa.
Kierowca, który włącza się do ruchu odpowiada nie tylko za siebie, ale też za swoich współpasażerów i innych uczestników ruchu. Żeby zrozumieć jak duża to odpowiedzialność wystarczy uświadomić się że tylko jedno z przedsiębiorstw komunikacji miejskiej – katowickie PKM przewozi w ciągu roku ponad 59 milionów osób. Z podobnymi liczbami mielibyśmy do czynienia, gdybyśmy chcieli policzyć ilu kierowców mija w ciągu roku każdy z poruszających się po drogach tir. Jeśli dodamy do tego, że w 2010 na polskich drogach aż 4500 wypadków, w których zginęło 450 osób, spowodowali nietrzeźwi kierowcy, okazuje się, że alkohol jest w Polsce dużym problemem.
Przyjęta w tym roku przez Parlament Europejski rezolucja dotycząca organizacji ruchu w krajach członkowskich ma przyczynić się do spadku o połowę liczby ofiar wypadków drogowych do 2020 r. Oprócz drastycznego ograniczenia prędkości w centrach miast kluczem do sukcesu ma być wprowadzenie blokad antyalkoholowych w samochodach. Urządzenie takie na stałe zamontowane jest w kabinie pojazdu i sprawia, że silnik można uruchomić jedynie po pozytywnym przejściu testu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Urządzenia takie w przyszłości mogą stać się standardem w nowych samochodach sprzedawanych w Europie. Już niebawem zobaczymy je jednak na naszych drogach, a na dodatek będzie to polska blokada antyalkoholowa o nazwie iliteQ.
Poligonem doświadczalnym urządzenia będzie katowickie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej. W czwartek 17 listopada system antyalkoholowy ilteQ zostanie zamontowany w autobusach PKM Katowice. W piątek 18 listopada pojawi się zaś w części taksówek Tele-Taxi Katowice. - Trzeźwość kierujących będą sprawdzać urządzenia zamontowane w dwóch krótkich i dwóch długich, przegubowych autobusach - mówi Wojciech Skęczek, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach. - Kierowcy codziennie badani są rano w dyspozytorni, ale czasami zmieniają się na trasie, poza bazą. Blokada antyalkoholowa może okazać się dobrym środkiem prewencyjnym.
Polskie urządzenia będą testowane w katowickich autobusach przez kilka tygodni. Jeśli okaże się, że nie zakłócają pracy urządzeń elektronicznych w pojazdach, być może staną się stałym elementem wyposażenia części autobusów w stolicy Śląska.
_ Zdjęcia mają charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą osób umieszczonych na zdjęciach. _
tb/