Europejscy producenci samochodów coraz mocniej czują obecność koreańskiego Hyundaia. Jeżeli najlepszą obroną jest atak, to szykuje się ostra rywalizacja – na technologie, modele, ceny i rabaty.
Nie wiadomo, czy Hyundai Matrix osiągnie tak duże powodzenie jak film pod tym tytułem. Jakie szanse ma Matrix w konfrontacji z odmłodzonym Fordem Fusionem? Porównujemy ona pojazdy napędzane silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 l i mocy ok. 100 KM.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9469/ford-fusion-1-b.jpeg',500,337) ) |
| --- | *Cechy szczególne *
Hyundai Matrix wykorzystuje płytę podłogową Elantry, a jego nadwozie zaprojektowała słynna włoska firma stylistyczna Pininfarina. Cechami charakterystycznymi tego pojazdu są przesuwana w zakresie 19 cm tylna kanapa oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne. Ford Fusion to typowy samochód, który ostatnio przeszedł niewielki face lifting i ma zupełnie nową tablicę przyrządów. Jest ona teraz bardziej czytelna i umieszczona tradycyjnie – przed kierownicą. W Matrixie tablica przyrządów znajduje się na środku, co wymaga pewnego przyzwyczajenia. Oba pojazdy mają zbliżoną długość, około 400 cm, jednak Hyundai ma o 11 cm dłuższy rozstaw osi. Z tego powodu oferuje więcej miejsca w kabinie pasażerskiej niż Fusion. Gdy w Matrixie przesuniemy tylną kanapę maksymalnie do przeodu, miejsca na nogi pasażerów nie ma zbyt wiele. Nie można jednak powiedzieć, że wnętrze Fusiona jest ciasne. Bardziej przeszkadza za krótka długość siedzisk foteli przednich, co jest męczące podczas dłuższej jazdy. Pod tym względem wygodniejszy jest
Matrix. Bagażnik Forda ma objętość 337 l, a Matrixa – 350 l. W Fordzie można pochylić do przodu oparcie przedniego fotela pasażera, co umożliwia przewożenie długich przedmiotów.
ZAPRASZAMY DO GALERII HYUNDAIA
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9469/hyundai-matrix-1-b.jpeg',500,357) ) |
| --- | Silnik Hyundaia z pojemności 1,6 l osiąga 103 KM mocy, natomiast jednostka napędowa Forda z podobnej pojemności - 100 KM. Są to jednak teoretyczne wartości. W rzeczywistości, do prędkości 100 km/h szybszym pojazdem okazał się Ford, natomiast na wyższych biegach oba auta mają zbliżoną dynamikę. Chociaż oba auta w mieście zużywają ponad 9 l na 100 km, oszczędniejszym autem jest Fusion. Mankamentem silnika Hyundaia jest mała elastyczność i konieczność utrzymywania wysokich obrotów, co zwiększa hałas.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9469/ford-fusion-2-b.jpeg',500,335) ) |
| --- | Matrix pewnie pokonuje zakręty, czego zasługą jest m.in. wielowahaczowe zawieszenie o dość sztywnej charakterystyce. Przyzwyczajenia wymaga zbyt mocne wspomaganie układu kierowniczego Hyundaia. Natomiast własności jezdne Fusiona, szczególnie na zakrętach, wydają się mniej pewne. Ford ma klasyczną konstrukcję zawieszenia z belką skrętną z tyłu. W zawieszeniu przednim obu pojazdów wykorzystano kolumny McPhersona. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Hyundaiu. Za to w Fordzie jest ciszej – przy prędkości 100 km/h poziom hałasu wynosi 69 dB, gdy w Matrixie – 70 dB. Wadą obu samochodów jest niezbyt wydajny układ hamulcowy, a uzyskane drogi hamowania wyniosły powyżej 41 m.
ZAPRASZAMY DO GALERII FORDA FUSIONZAPRASZAMY DO GALERII FORDA FUSION
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9469/hyundai-matrix-2-b.jpeg',500,403) ) |
| --- | Samochodem o większym komforcie jazdy i bardziej uniwersalnym wnętrzu okazał się Hyundai Matrix. Wydaje się, że Koreańczycy robią ogromne postępu w konstrukcji samochodów, nawet jeśli wspierają się doświadczeniem firm zewnętrznych. Ford Fusion ma dojrzalszy konstrukcyjnie silnik, który zużywa mniej paliwa niż jego koreański konkurent. Okazuje się jednak, że za atrakcyjnego Matrixa trzeba zapłacić aż 55 900 zł, gdy za Fusiona – 51 240 zł i to przy zbliżonym poziomie wyposażenia. W Hyundaiu jest seryjny układ ABS, który u Forda wymaga dopłaty 2200 zł, ale i tak po jego zakupie Fusion jest tańszy. Ostateczna cena zależeć jednak będzie od wynegocjowanych indywidualnie rabatów.
*Nasza ocena *
Hyundai Matrix | Ford Fusion | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Hyundai Matrix | Ford Fusion |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1599 | 1596 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 103/5800 | 100/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 141/4500 | 146/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,7 | 11,1 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,8 | 11,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 170 | 178 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 | 69 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,1 | 41,3 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ): | 350 | 337 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 55 | 43 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 6,3/9,1 | 5,3/8,9 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 405 x 174 x 163 | 401 x 172 x 154 |
| Rozstaw osi (cm): | 260 | 249 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
| Cena (zł): | 55 900 | 51 240 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Hyundai Matrix Comfort | Ford Fusion Trend |
| --- | --- | --- |
| poduszki powietrzne | 2 | 2 |
| układ ABS | S | - |
| elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| centralny zamek | - | S |
| wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Regulacja kolumny kierownicy | S | S |
| Radio | - | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit