Hyundai Ioniq tańszy od konkurencji. I to dużo.
To pierwszy na świecie model, który będzie oferowany z trzema różnymi napędami do wyboru: całkowicie elektrycznym, jako hybryda z możliwością ładowania z gniazdka (PHEV) oraz jako hybryda spalinowo-elektryczna. Pierwszy w salonach Hyundai pojawił się IONIQ w wersji hybrydowej.
Model Ioniq Hybrid napędza czterocylindrowy silnik 1.6 GDI o mocy 105 KM oraz silnik elektryczny o mocy 43,5 KM zasilany akumulatorami litowo-jonowo-polimerowymi. Łączna moc obu silników to 141 KM.
Ioniq Hybrid jest standardowo wyposażony w dwusprzęgłową skrzynię biegów 6DCT oraz bierne i czynne systemy bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów m.in. autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (LKAS), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz system wykrywania martwego pola (BSD) z ostrzeganiem przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA). W standardzie auto ma siedem poduszek bezpieczeństwa, dwustrefową klimatyzację automatyczną z jonizatorem, tylną kamerę, aktywny tempomat oraz czujnik deszczu.
Za dopłata można wyposażyć Ioniqa w nawigację z 8” dotykowym ekranem, cyfrowym radiem DAB i 10-letnim programem aktualizacji MapCare.
Ioniq Hybrid objęty jest 5 letnią gwarancją bez limitów kilometrów oraz 8-letnim programem Assistance, pod warunkiem wykonywanie przeglądów samochodu zgodnie z wymogami producenta. W podstawowej wersji Business kosztuje 99 900 zł. Wersje elektryczna i hybrydowa ładowana z gniazdka dostępne będą najprawdopodobniej w przyszłym roku.
Największy rywal Ioniqa to Toyota Prius. Napędzana układem hybrydowym o mocy 122 KM w wersji podstawowej jest droższa od koreańskiej konkurencji o blisko 20 tys. zł. Gdyby porównać wyposażenie obu aut, to za Toyotę w wersji Premium, najchętniej wybieraną przez klientów, trzeba zapłacić 127 tys. zł., 27 tys. zł. więcej niż za Ioniqa w wersji podstawowej Business.
Ciekawie zaczyna wyglądać rywalizacja w segmencie samochodów hybrydowych. Choć to nadal niewielki kawałek rynku, klienci coraz chętniej szukają takiego źródła napędu, także w Polsce. Przez pierwsze siedem miesięcy tego roku Toyota sprzedała u nas 4 176 hybryd. To wzrost aż o 127% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego.
Największy udział w sprzedaży ma kompaktowa Toyota Auris, lider na rynku hybryd w Polsce. Od stycznia do lipca na Aurisa Hybrid zdecydowało się 2 303 Polaków (+86%). Duża w tym zasługa zakupów flotowych. Toyota Prius znalazła 137 klientów.
Juliusz Szalek, Wirtualna Polska