Trwa ładowanie...
wiadomości
15-09-2008 11:08

Hybrydy z Chin atakują

Hybrydy z Chin atakują
d459rm9
d459rm9

Chińscy producenci coraz częściej spoglądają w stronę rynków zagranicznych, które mogą stać się dla nich w przyszłości nowym źródłem dochodu.

Niestety obecne modele nie są w stanie technicznie konkurować z renomowanymi producentami. Niższa cena jest w tej chwili ich jedynym atutem, ale to za mało aby odnieść sukces. Ukierunkowanie świata w stronę ekologii jest jednak wielką szansą dla Chińczyków, aby przełamać stereotyp zacofanej technologii.

W tym roku dwóch producentów rozpocznie produkcję samochodów hybrydowych, które mają szansę na sukces rynkowy także poza granicami Chin. Na czołowego "gracza" w rozwoju pojazdów ekologicznych wyrasta BYD Auto. Ten mało jeszcze znany w Europie koncern, podlega BYD Corp., czyli jednemu z największych producentów akumulatorów na rynku globalnym. To oczywiście tłumaczy dostęp firmy do zaawansowanej technologii przechowywania energii.

d459rm9

Lokalny portal motoryzacyjny (sina.auto.com.cn) ujawnił informację, że model o nazwie F3DM (DM=Dual Mode) trafi na rynek lokalny jeszcze w tym roku, a jego ceny będą oscylować w granicach 100 - 130 tys. yuan, co w przeliczaniu na dolary daje bazową cenę w wysokości 14 600 USD. Przedstawiciele BYD Auto podkreślają fakt, że przy produkcji na poziomie 200 000 aut rocznie, cena samochodu mogła by spaść nawet do 70 tys. yuan (10 220 USD).

BYD F3DM będzie wyposażony w baterie litowo-żelozowo-fosforanowe (LiFePO4), które są tańsze niż baterie litowo-jonowe, a ich ogromną zaletą jest nietoksyczność i możliwość recyclingu, czyli dodatkowe elementy wpływające na ekologię. Ładowanie baterii z gniazdka domowego jest dość powolne (9-10 godzin), ale przy użyciu specjalnej stacji będzie można "zatankować" 80% baterii w ciągu zaledwie 15 minut. Według wstępnych danych, zasięg auta wyniesie 300 km, co przy teoretycznej żywotności akumulatorów obliczonej na 2 000 ładowań, daje przebieg 600 000 km. Producent zapewnia, że tylko na zasilaniu elektrycznym pojazd będzie mógł pokonać do 100 km, czyli o 50 km więcej, niż zapowiadana na 2010 rok nowa generacja Toyoty Prius.

Kolejnym chińskim producentem - który jako pierwszy przedstawił produkcyjną wersję hybrydy - jest Chery Automobile. Według najświeższych informacji, seryjny montaż auta z takim źródłem napędu rozpocznie się już w październiku. Przy jego rozwoju skorzystano z doświadczeń brytyjskiego biura projektowego Ricardo.

d459rm9

Pierwszy model przygotowano w dwóch wersjach - A5 BSG i A5 ISG. Model Chery A5 BSG to hybryda wykorzystująca technologię start-stop. Silnik benzynowy o pojemności 1,6 l dopełniono 12V rozrusznikiem pełniącym również funkcję generatora. Taki pojazd osiąga o 7 % niższe zużycie paliwa od wersji benzynowej o tej pojemności.

Druga wersja - A5 ISG - napędzana jest benzynowym silnikiem 1,3 i silnikiem elektrycznym o mocy 12 kW, przy czym silnik elektryczny nie jest w stanie samoczynnie napędzać pojazdu. Dodatkowo samochód wyposażono w funkcję start-stop, która zapala silnik w przeciągu 200 ms. W tym przypadku zużycie paliwa może "spaść" o 15 %. Najtańsza z nich ma kosztować około 75 - 80 tys. yuan (min. 10 950 USD).

d459rm9

Jako ciekawostka, Chery A5 zostało pierwszym chińskim modelem wykorzystanym na Igrzyskach Olimpijskich. Warunkiem koniecznym, który wyeliminował innych lokalnych producentów, było właśnie dostarczenie samochodów o niskiej emisji spalin. W grupie 50 modeli hybrydowych A5-tek, 40 sztuk stanowiły wersje BSG, a pozostałe 10 wersje ISG.

Źródło: Samar.pl

d459rm9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d459rm9
Więcej tematów