Trwa ładowanie...

Hybrydy w firmie. Biznes walczy z globalnym ociepleniem

Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi tego, że także oni muszą ograniczać emisję dwutlenku węgla. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez instytut Arval Mobility Observatory, aż połowa polskich firm już zaczęła wymieniać albo zamierza wymienić służbowe samochody na takie, które produkują mniej CO2. Do takich wozów przesiadają się również prezesi i menedżerowie.

Hybrydy w firmie. Biznes walczy z globalnym ociepleniemŹródło: Materiały prasowe, fot: Lexus
d4jdngl
d4jdngl

Coraz więcej niezależnych badań potwierdza tezę, że globalne ocieplenie to nie wymysł ekologów lecz fakt. Co więcej, nie jest ono wcale wywołane czynnikami naturalnymi, ale działalnością człowieka. Elektrownie, zakłady produkcyjne, nasze domy, samochody, a nawet telefony komórkowe – wszystko to odpowiedzialne jest za emisje gazów cieplarnianych, przede wszystkim dwutlenku węgla.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Wikimedia Commons CC BY
Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Źródło: Wikimedia Commons CC BY, fot: Morgre

Dacie wiarę, że wyprodukowanie jednej maleńkiej karty SIM do telefonu "kosztuje" środowisko naturalne 2 gramy CO2, a jej transport kolejne 3-4 gramy? Dlatego wielu operatorów już ma w swojej ofercie wirtualne karty e-SIM.

Przedsiębiorstwa z praktycznie każdej branży coraz mocniej zdają sobie sprawę z tego, jak katastrofalne w skutkach może być dla Ziemi i człowieka ocieplenie klimatu o dosłownie dwa stopnie, dokonane nie na przestrzeni setek, lecz najbliższych 10-20 lat. Taki scenariusz oznaczałoby katastrofę także dla nich samych – firmy i konsumpcja klientów, indywidualnych i instytucjonalnych, nie są przecież rozłączne od geopolityki.

iStock.com
Źródło: iStock.com

Dlatego podejmowane są coraz szersze starania, by ograniczać emisje na miarę swoich możliwości. Przy okazji chodzi również o kwestie wizerunkowe. CSR, czyli tzw. "Corporate Social Responsibillity" (odpowiedzialność społeczna) nigdy nie była ważniejsza niż dzisiaj, w dobie internetu. Stąd szeroko zakrojone działania niektórych organizacji w zakresie sadzenia drzew, wyrównywania różnic społecznych, eliminacji plastiku itp.

d4jdngl

Tematy CSR zahaczają też o aspekty flotowe, np. auta mają zużywać mniej paliwa, emitować mniej spalin, być cichsze i bardziej przyjazne. Innymi słowy - mniej uciążliwe dla człowieka i środowiska.

auto hybryda Materiały prasowe
auto hybryda Źródło: Materiały prasowe

W niektórych branżach, jak medyczna, ubezpieczeniowa czy finansowa przesiadka na flotę ekologicznych pojazdów, np. hybryd, może mieć wyjątkowo mocny wpływ na jej postrzeganie przez klientów. Poza, rzecz jasna, zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla.

Jak duży? To akurat można policzyć.

Załóżmy, że duża firma medyczna ma flotę 100 samochodów. Hybrydy produkują 20-30 proc. mniej CO2 na każdy kilometr niż porównywalne samochody z konwencjonalnym napędem spalinowym. Przyjmijmy, że nominalnie jest to 20 gramów mniej.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Przy 100 autach mówimy zatem o dwóch kilogramach dwutlenku węgla oszczędzonych przez flotę na każdym kilometrze. A zatem na dystansie 1000 km będą to już dwie tony. A uwzględniając fakt, że takie służbowe samochody przejeżdżają rocznie nawet po 50 tys. km, to w tym czasie przedsiębiorstwo może pochwalić się zmniejszeniem emisji CO2 aż o 100 ton!

d4jdngl

Oczywiście przykład idzie z góry, więc warto, by nie tylko szeregowi pracownicy jeździli bardziej ekologicznymi samochodami, ale także ich szefowie – menedżerowie średniego i wyższego szczebla, a nawet prezesi.

Porsche Panamera Sport Turismo Materiały prasowe
Porsche Panamera Sport Turismo Źródło: Materiały prasowe, fot: Porsche

Wcale nie muszą w związku z tym rezygnować z komfortu, osiągów czy praktyczności auta. Nie muszą godzić się na ograniczenia w postaci konieczności ładowania baterii czy małego zasięgu. Wystarczy, że kupią klasyczną hybrydę z segmentu premium.

d4jdngl

Wiedzą o tym sami producenci. Przykładowo, najnowszy Lexus RX 450h, który przyspiesza do setki w 7,5 sekundy, produkuje średnio 170-180 g CO/km (według najnowszej unijnej procedury pomiaru WLTP), czyli o 20-30 gramów mniej niż porównywalne pod względem osiągów i gabarytów modele konkurencji. Z kolei ES 300h emituje zaledwie 120-130 g CO2 – to wynik, jakiego nie powstydziłby się niejeden popularny kompakt, a my mówimy przecież o limuzynie segmentu E o mocy prawie 220 koni.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe, fot: Lexus

To chyba najlepszy dowód na to, że walka z ociepleniem klimatu nie musi być pasmem wyrzeczeń i poświęceń. Wręcz przeciwnie.

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj