Hybrydy w firmie. Biznes walczy z globalnym ociepleniem

Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi tego, że także oni muszą ograniczać emisję dwutlenku węgla. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez instytut Arval Mobility Observatory, aż połowa polskich firm już zaczęła wymieniać albo zamierza wymienić służbowe samochody na takie, które produkują mniej CO2. Do takich wozów przesiadają się również prezesi i menedżerowie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus

Coraz więcej niezależnych badań potwierdza tezę, że globalne ocieplenie to nie wymysł ekologów lecz fakt. Co więcej, nie jest ono wcale wywołane czynnikami naturalnymi, ale działalnością człowieka. Elektrownie, zakłady produkcyjne, nasze domy, samochody, a nawet telefony komórkowe – wszystko to odpowiedzialne jest za emisje gazów cieplarnianych, przede wszystkim dwutlenku węgla.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną
© Wikimedia Commons CC BY | Morgre

Dacie wiarę, że wyprodukowanie jednej maleńkiej karty SIM do telefonu "kosztuje" środowisko naturalne 2 gramy CO2, a jej transport kolejne 3-4 gramy? Dlatego wielu operatorów już ma w swojej ofercie wirtualne karty e-SIM.

Przedsiębiorstwa z praktycznie każdej branży coraz mocniej zdają sobie sprawę z tego, jak katastrofalne w skutkach może być dla Ziemi i człowieka ocieplenie klimatu o dosłownie dwa stopnie, dokonane nie na przestrzeni setek, lecz najbliższych 10-20 lat. Taki scenariusz oznaczałoby katastrofę także dla nich samych – firmy i konsumpcja klientów, indywidualnych i instytucjonalnych, nie są przecież rozłączne od geopolityki.

Obraz
© iStock.com

Dlatego podejmowane są coraz szersze starania, by ograniczać emisje na miarę swoich możliwości. Przy okazji chodzi również o kwestie wizerunkowe. CSR, czyli tzw. "Corporate Social Responsibillity" (odpowiedzialność społeczna) nigdy nie była ważniejsza niż dzisiaj, w dobie internetu. Stąd szeroko zakrojone działania niektórych organizacji w zakresie sadzenia drzew, wyrównywania różnic społecznych, eliminacji plastiku itp.

Tematy CSR zahaczają też o aspekty flotowe, np. auta mają zużywać mniej paliwa, emitować mniej spalin, być cichsze i bardziej przyjazne. Innymi słowy - mniej uciążliwe dla człowieka i środowiska.

auto hybryda
© Materiały prasowe

W niektórych branżach, jak medyczna, ubezpieczeniowa czy finansowa przesiadka na flotę ekologicznych pojazdów, np. hybryd, może mieć wyjątkowo mocny wpływ na jej postrzeganie przez klientów. Poza, rzecz jasna, zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla.

Jak duży? To akurat można policzyć.

Załóżmy, że duża firma medyczna ma flotę 100 samochodów. Hybrydy produkują 20-30 proc. mniej CO2 na każdy kilometr niż porównywalne samochody z konwencjonalnym napędem spalinowym. Przyjmijmy, że nominalnie jest to 20 gramów mniej.

Obraz
© Materiały prasowe

Przy 100 autach mówimy zatem o dwóch kilogramach dwutlenku węgla oszczędzonych przez flotę na każdym kilometrze. A zatem na dystansie 1000 km będą to już dwie tony. A uwzględniając fakt, że takie służbowe samochody przejeżdżają rocznie nawet po 50 tys. km, to w tym czasie przedsiębiorstwo może pochwalić się zmniejszeniem emisji CO2 aż o 100 ton!

Oczywiście przykład idzie z góry, więc warto, by nie tylko szeregowi pracownicy jeździli bardziej ekologicznymi samochodami, ale także ich szefowie – menedżerowie średniego i wyższego szczebla, a nawet prezesi.

Porsche Panamera Sport Turismo
© Materiały prasowe | Porsche

Wcale nie muszą w związku z tym rezygnować z komfortu, osiągów czy praktyczności auta. Nie muszą godzić się na ograniczenia w postaci konieczności ładowania baterii czy małego zasięgu. Wystarczy, że kupią klasyczną hybrydę z segmentu premium.

Wiedzą o tym sami producenci. Przykładowo, najnowszy Lexus RX 450h, który przyspiesza do setki w 7,5 sekundy, produkuje średnio 170-180 g CO/km (według najnowszej unijnej procedury pomiaru WLTP), czyli o 20-30 gramów mniej niż porównywalne pod względem osiągów i gabarytów modele konkurencji. Z kolei ES 300h emituje zaledwie 120-130 g CO2 – to wynik, jakiego nie powstydziłby się niejeden popularny kompakt, a my mówimy przecież o limuzynie segmentu E o mocy prawie 220 koni.

Obraz
© Materiały prasowe | Lexus

To chyba najlepszy dowód na to, że walka z ociepleniem klimatu nie musi być pasmem wyrzeczeń i poświęceń. Wręcz przeciwnie.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy