Hulajnoga to pieszy czy motorower? Dziura w prawie jest problemem

Wypadki z udziałem elektrycznych hulajnóg budzą kontrowersje. Wszystko przez to, że polskie prawo nie klasyfikuje tych pojazdów – dla jednych to piesi, ale nie brakuje też takich, którzy uważają, że zasilanie prądem czyni z nich motorowery.

Elektryczna hulajnoga ma rozpędzić się do ponad 100 km/h.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Opinie policji, która przyznaje, że zgodnie z przepisami (a raczej ich brakiem) osoba na hulajnodze jest pieszym, wydają się jeszcze bardziej nieintuicyjne, gdy mamy do czynienia z hulajnogą elektryczną. W przypadku roweru na prąd, jeśli nie posiada od ogranicznika i nie wymaga pedałowania, automatycznie staje się motorowerem. Jest to oczywiste, bo zastąpienie silnika spalinowego elektrycznym niewiele zmienia. Ale co, jeśli jest to hulajnoga?

Pytanie to ostatnio zadawane jest coraz częściej z powodu popularyzacji elektrycznych hulajnóg. Jednak portal brd.pl przypomina, że kwestię tę poruszono już dawniej. 20 grudnia 2016 r. zapadł wyrok dotyczący wypadku, który miał miejsce dwa lata wcześniej – 10-letni chłopiec na elektrycznej hulajnodze wjechał pod autobus i zginął.

Sąd stwierdził wtedy, że elektryczną hulajnogę należy traktować jak motorower. Choć nie obowiązuje u nas prawo precedensu i w praktyce opinia sędziego nie miała większego znaczenia, to i dziś wywołuje sporo pytań. Bo jeśli by uznać elektryczną hulajnogę za motorower, to trzeba też stosować wszystkie przepisy związane z tym rodzajem pojazdu. A zatem musi on być ubezpieczony i posiadać OC, a jadąca nim osoba musi mieć kask.

Pojawia się też kwestia uprawnień. Wymagana jest co najmniej kategoria AM (można ją zdać kończąc 14 lat) lub inna (np. A lub B). Wyjątkiem są osoby, które ukończyły 18 rok życia przed 19 stycznia 2013 roku. W ich przypadku nie są wymagane żadne uprawnienia.

Cały czas czekamy na usankcjonowanie środków transportu osobistego, czyli między innymi hulajnóg. Do momentu, gdy nie pojawią się odpowiednie przepisy, wszystkie wypadki z udziałem takich pojazdów będą budzić spore kontrowersje.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025