4. 300SLR - 1955
Wbrew nazwie samochód nie miał nic wspólnego z modelem 300SL, ani z jego poprzednikiem. 300SLR był tak naprawdę przebudowanym modelem W196 z 1954 roku, którego 2,5-litrowy silnik został zwiększony do trzech litrów. Auto otrzymało również całkiem nową karoserię. Kiedy za jego kierownicą usiadł młody kierowca rajdowy Stirling Moss, z Denisem Jenkinsonem z boku samochód pokonał wszystkich oponentów w wyścigu Mille Miglia w 1955 roku, który rozgrywany był na dystansie 1000mil (ok. 1600km) na włoskich drogach publicznych. Moss wygrał zawody ze średnią prędkością 97,69mil na godzinę (ok. 158km/h). 300SLR został wycofany z wyścigu Le Mans w 1955 roku, kiedy podczas wypadku wpadł w publiczność. W katastrofie zginęło 82 widzów. Wypadek spowodował, że Mercedes wycofał się z wyścigów, aż do 1987 roku.