Trwa ładowanie...
d42acux
09-03-2016 14:55

Grupa zarządzająca A4 Katowice Kraków zarobiła prawie 120 mln zł; planuje kolejne remonty

d42acux
d42acux

Blisko 120 mln zł zysku netto osiągnęła w minionym roku grupa Stalexport Autostrady, zarządzająca - poprzez spółkę zależną - płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. W tym roku firma planuje kolejne remonty tej drogi, zapewnia jednak, że chce zminimalizować związane z tym uciążliwości.

"W 2016 r. planujemy m.in. wymianę nawierzchni na obu jezdniach autostrady na odcinkach o łącznej długości ok. 60 km, modernizowanych około 10 lat temu. Zapewniam, że wspólnie z wykonawcą robót dołożymy wszelkich starań, by remont był jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Na pewno zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla każdego kierunku" - zapewnił w środę prezes spółek Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska Emil Wąsacz.

Prezes ocenił, że ubiegły rok był "stabilnym i stosunkowo spokojnym okresem w działalności spółki", która m.in. zakończyła pierwszy etap inwestycji związanych ze zwiększeniem przepustowości placów poboru opłat na autostradzie.

"Z uwagi na znaczny wzrost natężenia ruchu na przestrzeni 2015 r. oraz prognozowany jego wzrost w kolejnych latach, analizujemy potencjalne możliwości dalszego zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, a w szczególności uruchomienia elektronicznego systemu poboru opłat, pozwalającego na przejazd przez bramki w trybie stop&go oraz slow&go" - poinformował Wąsacz, cytowany w komunikacie prasowym.

d42acux

Zadeklarował, że grupa jest zainteresowana poszerzaniem działalności autostradowej o nowe przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. "Bierzemy pod uwagę także zaangażowanie kapitałowe w istniejące projekty koncesyjne, o ile pojawi się taka możliwość" - powiedział.

Ubiegłoroczny wzrost natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków do 37 tys. pojazdów na dobę był dla grupy kapitałowej Stalexport Autostrady źródłem dobrych wyników finansowych - w 2015 r. osiągnęła ona ponad 262,5 mln zł przychodów (o ok. 18 proc. więcej niż w 2014) oraz 119,4 mln zł zysku netto (wzrost o ponad 82 proc. wobec 2014). EBITDA wyniosła ok. 216,5 mln zł.

Jak podała w środę spółka, znaczna poprawa przychodów grupy w odniesieniu do poprzedniego roku jest efektem m.in. wprowadzonej 1 marca 2015 r. zmiany stawek za przejazd odcinkiem Katowice-Kraków (do 10 zł dla auta osobowego na każdej z bramek) oraz wzrostu poziomu ruchu o 8,6 proc., do prawie 37 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczy zarówno aut osobowych (8,5 proc.), jak i ciężarowych (9,1 proc.).

W 2015 r. grupa odnotowała niższe o ponad 6 mln zł koszty finansowe związane ze spadkiem poziomu zobowiązań o ok. 60 mln zł, w tym przede wszystkim zobowiązań z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na realizację projektu autostrady Katowice-Kraków.

d42acux

Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy grupy kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska.

W ubiegłym roku przychody z tytułu poboru opłat za przejazd tym odcinkiem wyniosły 257,7 mln zł. Podatek dochodowy należny stronie publicznej wyniósł ok. 24 mln zł, a czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady ok. 3,4 mln zł. Przychody z poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 są opodatkowane 23-procentowym VAT-em; w ubiegłym roku było to w sumie 59,3 mln zł.

W 2015 r. na A4 między Katowicami a Krakowem kosztem ok. 25 mln zł zakończyła się wymiana urządzeń poboru opłat oraz wymiana kabin inkasentów na bramkach autostradowych. Dzięki temu uruchomiono nowe sposoby wnoszenia opłat za przejazd - przy użyciu kart flotowych, paliwowych i przeznaczonych dla częstych użytkowników autostrady kart zbliżeniowych. Rozpoczęła się rozbudowa węzłów autostradowych w Mysłowicach i Balicach oraz budowa kolejnych ekranów akustycznych.

Spółka Stalexport Autostrady SA pełni nadrzędną rolę w grupie kapitałowej, koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Filarami grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska (koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem) oraz spółka VIA4, operator tego odcinka. Strategicznym inwestorem w grupie jest włoska firma Atlantia S.p.A.

d42acux
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d42acux
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj