To pierwsze zwycięstwo Hiszpana od czerwca, kiedy wygrał Grand Prix Kanady w Montrealu.
Alonso w 17 startach zgromadził 126 punktów i wyprzedza o dziesięć punktów Niemca Michaela Schumachera z Ferrari, który w niedzielę nie ukończył wyścigu w wyniku defektu silnika. Losy tytułu mistrzowskiego rozstrzygną się 22 października podczas Grand Prix Brazylii na torze Interlagos.
W Sao Paulo Hiszpanowi wystarczy wywalczenie jednego punktu, by po raz drugi z rzędu triumfować w klasyfikacji kierowców. Natomiast Schumacher musi tam wygrać i liczyć na to, że Alonso nie ukończy wyścigu lub znajdzie się poza czołową ósemką, bowiem obecnie obaj mają na koncie po siedem zwycięstw (w razie remisu punktowego tytuł przypadnie temu, kto odniósł ich więcej).
W niedzielę Alonso, startujący z piątej pozycji, wyprzedził zdobywcę pole position - Brazylijczyka Felipe Massę oraz drugiego kierowcę ekipy Renault, Włocha Giancarlo Fisichellę. Czwarty był Brytyjczyk Jenson Button z Hondy, a piąty - Fin Kimi Raikkonen, który w tym sezonie nie obronił tytułu wicemistrza świata.
Przed ostatnim wyścigiem na trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców awansował Massa, który z dorobkiem 70 punktów wyprzedza o jeden Fisichellę. Za dwa tygodnie o ostatnie miejsce na podium MŚ będzie z nimi walczył także Raikkonen (ma 61 pkt).
Na torze Interlagos będzie się także toczyć walka o mistrzostwo świata konstruktorów, bowiem po GP Japonii Renault powiększyło swój dorobek do 195 punktów i wyprzedza o dziewięć Ferrari. Trzecie miejsce ma już zapewniony team McLaren-Mercedes - 105 pkt, natomiast BMW-Sauber (36 pkt) wciąż rywalizuje o piątą pozycję z Toyotą (35).
Michael Schumacher miał w niedzielę ogromnego pecha, bowiem już na trzecim okrążeniu wyprzedził startującego z pole position Massę i w pierwszej połowie rywalizacji zbudował ponad 20 sekundową przewagę nad rywalami.
Nawet po drugiej wizycie w boksie do jakiej doszło po 36 rundach wrócił na tor na pierwszym miejscu, z blisko pięciosekundową przewagą nad Alonso. Jednak na nowych oponach udało mu się przejechać niespełna pół okrążenia toru, gdy z jego bolidu zaczął się wydobywać dym i doszło do eksplozji silnika. Musiał zjechać na pobocze i w ten sposób zakończył zawody na Suzuce.
Japoński tor dotychczas był szczęśliwy dla Niemca, który po tym sezonie zakończy karierę. Wygrywał tu sześć razy: w 1995, 1997 i 2004 roku oraz w latach 2000-02.
Tuż po starcie Alonso przesunął się z piątej na czwartą lokatę, wyprzedzając Włocha Jarno Trulliego, ale długo nie mógł poradzić sobie z innym kierowcą Toyoty - Ralfem Schumacherem. Wyprzedził go na 12. okrążeniu, a chwilę później Niemiec zjechał do boksu uzupełnić niedobór paliwa.
Okazało się, że trzecia i czwarta pozycja bolidów Toyoty podczas sesji kwalifikacyjnej była zasługą małej ilości paliwa jaką kierowcy tego teamu zatankowali w sobotę.
Na 13. okrążeniu Alonso wyprzedził Massę i wyszedł na drugie miejsce, zanim objął prowadzenie po wycofaniu się Schumachera.
W tym czasie Kubica, startujący na Suzuce z 12. pozycji, przesunął się na dziesiąte miejsce, a najwyżej był sklasyfikowany na ósmym, ale wówczas kilku kierowców zmieniało opony.
W końcówce dystansu doszło do ciekawej rywalizacji pomiędzy kierowcami BMW-Sauber o ósme miejsce, po tym jak szef teamu pozwolił Kubicy podjąć próbę wyprzedzenia Nicka Heidfelda, co jednak mu się nie udało i to Niemiec zdobył jeden punkt.
Dzięki temu Heidfeld umocnił się na dziewiątej pozycji w MŚ, w której zgromadził już 23 punkty, a Kubica zajmuje w niej 16. miejsce - 6 pkt.
Grand Prix Japonii - klasyfikacja końcowa:
- Fernando Alonso (Renault)
- Felipe Massa (Ferrari) strata 16.1 sekundy
- Giancarlo Fisichella (Renault) 23.9
- Jenson Button (Honda) 34.1
- Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) 43.5
- Jarno Trulli (Toyota) 46.7
- Ralf Schumacher (Toyota) 48.8
- Nick Heidfeld (Sauber-BMW) 76.0
- Robert Kubica (Sauber-BMW) 76.9 10.Nico Rosberg (Williams-Cosworth) 1 okrążenie 11.Pedro de la Rosa (McLaren-Mercedes) 12.Rubens Barrichello (Honda) 13.Robert Doornbos (RBR-Ferrari) 14.Vitantonio Liuzzi (STR-Cosworth) 15.Takuma Sato Super (Aguri-Honda) wszyscy 1 okrążenie 16.Tiago Monteiro (MF1-Toyota) 2 okrążenia 17.Sakon Yamamoto (Super Aguri-Honda)3 okrążenia 18.Scott Speed (STR-Cosworth) 5 okrążeń
Nie ukończyli:
Mark Webber Williams-Cosworth
Michael Schumacher Ferrari
David Coulthard RBR-Ferrari
Christijan Albers MF1-Toyota
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 17 z 18 wyścigów):
- Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 126 pkt
- Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 116
- Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 70
- Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault) 69
- Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren-Mercedes) 61
- Jenson Button (W.Brytania/Honda) 50
- Rubens Barrichello (Brazylia/Honda) 28
- Juan Pablo Montoya (Kolumbia/McLaren-Mercedes) 26
- Nick Heidfeld (Niemcy/BMW-Sauber) 23
- Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota) 20
- Pedro de la Rosa (Hiszpania/McLaren-Mercedes) 18
- Jarno Trulli (Włochy/Toyota) 15
- David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Ferrari) 14
- Mark Webber (Australia/Williams-Cosworth) 7
- Jacques Villeneuve (Kanada/BMW-Sauber) 7
- Robert Kubica (Polska/BMW-Sauber) 6
- Nico Rosberg (Niemcy/Williams-Cosworth) 4
- Christian Klien (Austria/Red Bull-Ferrari) 2
- Vitantonio Liuzzi (Włochy/Toro Rosso-Cosworth) 1
Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 17 z 18 wyścigów):
- Renault 195
- Ferrari 186
- McLaren-Mercedes 105
- Honda 78
- BMW-Sauber 36
- Toyota 35
- Red Bull-Ferrari 16
- Williams-Cosworth 11
- Toro Rosso-Cosworth 1
Następny wyścig - Grand Prix Brazylii odbędzie się w niedzielę 22 października na torze Interlagos w Sao Paulo.