Trwa ładowanie...
d1n48ni
05-10-2016 10:30

Gliwice rozbudują system zarządzania ruchem w mieście

d1n48ni
d1n48ni

Poprawę płynności ruchu pojazdów oraz pierwszeństwo m.in. dla autobusów komunikacji miejskiej - przewiduje projekt rozbudowy systemu zarządzania ruchem w Gliwicach do 2018 r. Dzięki niemu miasto ma też stać się bardziej ekologiczne.

Przedsięwzięcie warte jest ok. 30 mln zł. Miasto uzyskało 85 proc. unijnego dofinansowania w konkursie projektów dotyczących niskoemisyjnego transportu miejskiego - w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-20.

Pieniądze pozwolą rozbudować system obejmujący sygnalizację świetlną na ponad 60 skrzyżowaniach, powstały w latach 2011-13 za ok. 35,5 mln zł. Na tamten projekt miasto też zdobyło środki unijne. Powstały wówczas system był unikalny w Polsce, pozwolił bowiem reagować na aktualne warunki ruchu.

Działający w dużej mierze automatycznie system w miarę możliwości tworzy np. zieloną falę. Aby było to możliwe, ponad 60 głównych skrzyżowań w mieście wyposażono w obrotowe kamery obserwujące ruch, a także kilka kamer do tzw. wideodetekcji, czyli liczenia przejeżdżających pojazdów.

d1n48ni

Wszystkie elementy systemu połączono światłowodami oraz bezprzewodowo z centrum sterowania ruchem, które powstało od podstaw w siedzibie zarządu dróg miejskich. Rozwiązanie umożliwiło m.in. nadanie priorytetu przejazdu przez skrzyżowania ze światłami 18 autobusom obsługującym linię A4, która zastąpiła zlikwidowane kilka lat temu tramwaje.

Według informacji rzeczniczki Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach Jadwigi Jagiełło-Stiborskiej rozbudowa systemu pozwoli m.in. nadawać podobny priorytet ok. 150 autobusom komunikacji publicznej, a także bezwzględny priorytet pojazdom uprzywilejowanym, czyli policji, pogotowiu i straży pożarnej.

Rozbudowana zostanie też część systemu - tablice zmiennej treści, na których pojawiają się m.in. informacje o objazdach. Takie tablice znajdą się na kolejnych skrzyżowaniach. Powstaną też punkty pomiaru ruchu dostarczające danych o jego natężeniu w poszczególnych miejscach. Wyświetlane będą również informacje o utrudnieniach na drogach.

Monitoring ulic pozwoli automatycznie rozpoznawać zdarzenia drogowe. Obecnie obraz rejestrowany przez kamery trafia do centrum sterowania ruchem, gdzie analizują go specjaliści i w razie potrzeby reagują. Teraz oprogramowanie ma wyodrębniać sytuacje drogowe mające wpływ na bezpieczeństwo kierowców i pieszych, automatycznie informując o nich operatorów. Dzięki temu informacja o konieczności interwencji ma trafiać do służb szybciej.

d1n48ni

Kolejną innowacją ma być wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów. Samochody przejeżdżające przez poszczególne punkty zostaną zważone, a dane zapisane w systemie, który wskaże pojazdy o przekroczonej masie dopuszczalnej. W planach jest również budowa stacji do ładowania samochodów z napędem elektrycznym.

Władze Gliwic argumentują, że decyzja o rozbudowie systemu detekcji i modernizacji sygnalizacji świetlnych zapadła w związku z dynamicznym rozwojem miasta i rosnącym ruchem lokalnym. Gliwicki samorząd chwali się, że jest jedynym w kraju, który ma system zarządzania ruchem obejmujący wszystkie sygnalizacje świetlne w mieście.

Przedstawiciele samorządu przekonują, że dzięki modernizacji sygnalizacji świetlnych i rozbudowie systemu detekcji, miasto staje się bardziej ekologiczne. Ledowe oświetlenie, płynny ruch pojazdów i ograniczenie czasu stania w korkach, wpływają bowiem na poprawę środowiska.

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj