Genewa 2017: Audi Q8 sport concept: zapowiedź nowego SUV-a
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Audi zaprezentowało koncept zapowiadający nowy model Q8. Będzie to SUV o bardziej sportowym charakterze. Wraz z tym samochodem przedstawiono też nowy napęd z mikrohybrydą i elektryczną sprężarką.
Audi Q8 sport concept jest wielkości zbliżonej do modelu Q7, ale prezentuje inny styl. Wygląda zdecydowanie bardziej dynamicznie, a przez to lżej – choć nie zapomniano, że SUV ma być przede wszystkim muskularny. Audi nie poszło drogą Mercedesa GLE Coupe i BMW X6. Mimo podobnego charakteru, Q8 wygląda inaczej i ma swój charakter. Sport concept z Genewy wygląda podobnie do konceptu Audi Q8 zaprezentowanego wcześniej w Detroit, co oznacza, że zapewne model produkcyjny nie będzie się znacząco różnił. Oczywiście należy się spodziewać pojawienia zwykłych klamek w miejsce przycisków dotykowych otwierających drzwi, ale sylwetka powinno pozostać niemal identyczna.
Audi Q8 sport concept otrzymał nieco inny napęd niż miało to miejsce w przypadku auta pokazanego w Detroit. Tam była to hybryda typu plug-in. Genewski model ma bardzo podobne osiągi, ale mamy do czynienia z tzw. mikrohybrydą (ang. „mild hybrid”), w której układ, znajdujący się pomiędzy wałem korbowym a skrzynią biegów, służy przede wszystkim do zasilania 48-woltowego układu elektrycznego. Ma on jednak możliwość pracy w drugą stronę i niewielkiego wzmocnienia napędu. Ten dodatkowy zastrzyk mocy to 27 KM, ale do tego dochodzi moment obrotowy 170 Nm.
Na tym jednak nie koniec nowoczesnych rozwiązań. 3-litrowy silnik TFSI V6 wyposażony jest w dwie turbosprężarki i jedną elektryczną. Zapewnia ona więcej powietrza w cylindrach na niskich obrotach i niweluje problem turbodziury – sprężarka rozpędza się do 70 tys. obr./min. w 250 milisekund. Łącznie układ napędowy zapewnia moc 476 KM i moment obrotowy równy 700 Nm. Mimo sporej wielkości auta przekłada się to na przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 4,7 s i prędkość maksymalną 275 km/h. Jak zapewnia Audi, mimo takich możliwości, ten układ napędowy zużywa 1 l benzyny na 100 km/h mniej niż w przypadku zwykłego 3,0 TFSI.
Jak przystało na auto premium z najwyższej półki, Audi Q8 będzie oferować najwyższy poziom komfortu, między innymi dzięki pneumatycznemu zawieszeniu. Wnętrze koncepcyjnego modelu natomiast otrzymało ulepszony „virtual cocpit”, czyli wyświetlacz w miejscu zegarów. Audi też podąża za trendem ograniczania liczby przycisków i pokręteł na rzecz ekranów dotykowych. Czy tak samo będzie w wersji produkcyjnej? Jeszcze nie wiadomo, ale wydaje się to prawdopodobne.
Audi Q8 w wersji produkcyjnej najprawdopodobniej trafi do salonów w 2018 roku.