Genewa 2011: Toyota nie daje za wygraną
Oszałamiający sukces samochodu Chevrolet Volt sprawił, że w Toyocie rozpoczęto intensywne prace badawcze i rozwojowe. Przecież to Toyota Prius była pierwszym samochodem w którym wprowadzono technologię hybrydową (premiera 1997). Pomniejszenie jej wartości przez nowicjusza, jakim jest Chevrolet, nie mogło długo pozostać bez odzewu. W Genewie wytoczono więc ciężkie działa.
Pierwszym jest Prius Plug In. Model ma trafić do salonów Toyoty dopiero w 2012 r., ale Toyota chcąc pokazać swe możliwości i zapowiedzieć nowość (tym bardziej, że Chevrolet rozpoczyna sondowanie rynku europejskiego celem rozpoczęcie sprzedaż) prezentuje go w Genewie.
Prius Plug In umożliwia ładowanie baterii pojazdu z domowego gniazdka elektrycznego. Cały proces ładowania zajmuje jedynie półtorej godziny, co pozwala na przejechanie wyłącznie na silniku elektrycznym dystansu 20 km przy prędkości do 100 km/h. Na tym dystansie samochód nie zużywa paliwa, ani nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery. Po wykorzystaniu energii zgromadzonej w bateriach, samochód automatycznie przechodzi w tryb hybrydowy, znany z dotychczasowych wersji Priusa.
Możliwość doładowywania baterii z gniazdka oraz wydłużenie do 20 km zasięgu tylko na silniku elektrycznym, skutkuje jeszcze lepszymi wynikami spalania niż w tradycyjnym Priusie (tylko 2,6l / 100km, czyli o 30 proc. mniej niż w przypadku tradycyjnego Priusa). To nie jedyna nowość mająca pokreślić zaangażowanie Toyoty.
Drugą jest Prius+. Także ten model jest prezentacją siły, gdyż ma trafić na rynek dopiero w 2012 roku. Jednakże o ile Prius Plug In jest rozwinięciem koncepcji użytkowania samochodu, to Prius+ jest innowacją i przełomem. Jest to bowiem pierwszy na świecie siedmioosobowy mini van z napędem hybrydowym. Jest to całkowicie nowa konstrukcja, stworzona od podstaw w Japonii.
Model ten wyróżnia się wyjątkową przestronnością wnętrza. W kabinie znajdują się trzy rzędy siedzeń, dzięki czemu miejsce wewnątrz znajdzie siedmiu pasażerów. W drugim rzędzie siedzeń znajdują się trzy niezależne fotele, każdy z możliwością składania, przesuwania i regulowania oparcia. Trzeci rząd zawiera dwa fotele z możliwością składania w proporcji 50/50.
Za źródło napędu posłuży system hybrydowy znany z tradycyjnej wersji Priusa, z jedną jednak istotną modyfikacją. Nowym rozwiązaniem technologicznym Priusa+ będzie system baterii litowo-jonowych, podobny do tych zastosowanych w Priusie Plug In. Inżynierom Toyoty udało się znacząco zmniejszyć ich rozmiary, przy zachowaniu dotychczasowej wydajności. Dzięki temu cały zestaw baterii udało się zmieścić bezpośrednio pod drugim rzędem siedzeń. Zarówno przestronność wnętrza jak i pojemność bagażnika nie są zatem w jakikolwiek sposób ograniczone elementami układu hybrydowego.
Bogusław Korzeniowski
mz