Gdzie w Europie należy jeździć na światłach

Obraz
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Jazda na światłach w ciągu całej doby ma swoich gorących zwolenników i zawziętych przeciwników. Ci pierwsi są przekonani, że taki obowiązek pozwala obniżyć liczbę wypadków; ci drudzy są dokładnie odwrotnego zdania i uważają, że naraża to na potrącenie rowerzystów, którzy w ciągu dnia nie używają lamp. Niezależnie od tego, do której frakcji należymy, w większości państw Europy musimy jeździć na światłach przez cały rok.

Obowiązek taki jest rzadki tylko w Europie Zachodniej. Środek, wschód, północ i południe kontynentu w przeważającej części jest objęty wymogiem używania świateł w ciągu dnia. Co grozi za jego zignorowanie? Przede wszystkim musimy liczyć się z mandatem. Jego wysokość będzie bardzo różna w zależności od tego, w jakim państwie zdarzy nam się wpadka. Na Łotwie trzeba będzie wyciągnąć z portfela równowartość siedmiu euro, na Słowacji i w Czechach zapłacimy już 60 euro, w Estonii nawet 190 euro, a w Norwegii nie mniej niż 265 euro. Oczywiście to wcale nie musi być koniec. Jazda bez świateł w kraju, gdzie istnieje taki obowiązek, jest najprostszym sposobem, by zwrócić na siebie uwagę miejscowego policjanta. Jeśli okaże się on nadto skrupulatny, możemy mieć jeszcze większe kłopoty.

Należy pamiętać, że w przypadku zagranicznego kierowcy policjant nie wystawi mandatu kredytowanego. Trzeba będzie uregulować go na miejscu, a tylko w nielicznych państwach można liczyć na to, że będziemy mogli zapłacić kartą. Niewiele da nam również nieprzyjęcie mandatu lub odwołanie się od niego. Rozprawa sądowa, jeśli do niej dojdzie, odbędzie się w miejscu popełnienia wykroczenia i nie będzie to tego samego dnia. Poza tym możliwości obrony prawie do zera ograniczy nam bariera językowa, a usługi miejscowego reprezentanta zapewne będą drogie.

Najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów jest więc dokładne zapoznanie się z obowiązującymi przepisami.

Obraz

Źródło: ADAC

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀