GDDKiA ogłosiła przetargi na górski odcinek S7 Lubień-Rabka
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w piątek trzy przetargi na budowę górskiego odcinka drogi ekspresowej S7 między Lubniem i Rabką w Małopolsce. Na liczącej ponad 16 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel.
"Tym samym przybliża się oczekiwana przez wielu kierowców podróżujących z różnych stron Polski +zakopianką+ perspektywa bezpieczniejszego i sprawniejszego podróżowania na Podhale, w Tatry i na południe Europy komfortową drogą" - oceniła rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.
Na liczącej ponad 16 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel pod masywem Małego Lubonia, a także 38 mostów i wiaduktów. Będzie po nich przebiegać ok. 8 km trasy. Najdłuższy wiadukt będzie miał 992 metry długości.
Na trasie powstaną także dwa węzły drogowe: "Skomielna" i "Zabornia", trzy miejsca obsługi podróżnych (MOP) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny.
Według wstępnych szacunków koszt budowy całego odcinka wyniesie ok. 3,5 mld zł. Najdroższą jego częścią będzie dwukomorowy tunel drogowy. Szacunkowy koszt jego budowy to ponad 1,3 mld zł. Zadanie podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.
Na odcinku S7 Lubień - Naprawa wykonać trzeba m.in.: dwujezdniową drogę ekspresową o długości 7,6 km oraz dwa MOP-y Lubień i Krzeczów. Przetarg na odcinek Naprawa - Skomielna Biała obejmuje m. in.: budowę odcinka tunelowego o długości ok. 3 km z dwukomorowym tunelem długości ponad 2 km, awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami i pełną infrastrukturą.
Na odcinku Skomielna Biała - Chabówka wybrany wykonawca ma zbudować m.in. dwujezdniową drogę o długości 6,1 km (5,2 km klasy ekspresowej oraz 900 m klasy główna przyspieszona). Powstaną tam też węzły "Skomielna Biała" i "Zabornia" wraz z łącznicami. Ponadto rozbudowana zostanie droga krajowa nr 28, drogi krajowa nr 7 i nr 47, powstanie MOP Zbójecka Góra, mury oporowe. Na tym odcinku zostanie wybudowany najdłuższy wiadukt, o długości 992 m.
Na odcinki drogowe oferty mogą być składane do 12 lutego 2015 r., natomiast na odcinek tunelowy - do 19 lutego 2015 r.
Obecnie na terenie Małopolski trwa budowa drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa (węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska), zwanej Trasą Nowohucką, która stanowi równocześnie część wschodniej obwodnicy miasta. Odcinek buduje konsorcjum firm Strabag oraz Heilit+Woerner.
Termin realizacji inwestycji wynosi 27 miesięcy od daty zawarcia umowy, bez wliczania okresów zimowych - od 15 grudnia do 15 marca. Koszt inwestycji to ok. 529 mln zł.
W ramach inwestycji przewidziano budowę: dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 4,5 km, dwupoziomowych węzłów drogowych: "Rybitwy" i "Igołomska", oraz mostu wantowego na Wiśle o długości ok. 0,7 km, a także 12 innych mostów i wiaduktów. Przebudowana zostanie także droga krajowa nr 79 na odcinku 1,55 km, linia tramwajowa oraz infrastruktura techniczna.
Według zapowiedzi przedstawicieli rządu do 2020 r. ma powstać także odcinek drogi ekspresowej S7 od ulicy Igołomskiej w Krakowie do granicy z woj. świętokrzyskim. Będzie on liczył około 57 km. Trasa będzie przebiegać zupełnie nowym szlakiem, w trzech miejscach krzyżując się ze "starą" drogą krajową nr 7.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Będzie przebiegać od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wyniesie ok. 720 km. Nową trasę zlokalizowano w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.