GDDKiA domyka obwodnicę Warszawy; ma być gotowa do 2020 roku
Stołeczny oddział GDDKiA zarekomendował przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy - poinformowała rzeczniczka oddziału Agnieszka Stefańska. Trasa przebiegać ma między Drewnicą a Zakrętem przez Sulejówek; bez planowanego wcześniej tunelu. Cała obwodnica ma być gotowa do 2020 r.
Rzeczniczka powiedziała, że dyrekcja złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na pierwszy etap budowy blisko 3,6 km trasy. Zapewniła, że dokumentacja na dalsze odcinki będzie sukcesywnie uzupełniania - po skompletowaniu dokumentacji geodezyjnej.
Stefańska wyjaśniła, że GDDKiA rekomenduje budowę według tzw. wariantu trzeciego przebiegu obwodnicy. "Braliśmy pod uwagę uwarunkowania techniczne, środowiskowe, społeczne i finansowe" - podkreśliła.
"Wniosek przesłany do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska będzie zawierał cztery podstawowe analizowane na etapie przygotowania dokumentacji warianty oraz wyniki analizy techniczno - ekonomiczno - środowiskowe. Swoje stanowisko na temat przebiegu trasy zainteresowane strony będą mogły wyrazić w trakcie konsultacji społecznych. Jest to jeden z obowiązkowych etapów poprzedzających wydanie decyzji środowiskowej, która to dopiero ostatecznie wskaże przebieg trasy" - wyjaśniła.
Trasa będzie częścią drogi ekspresowej S17, która połączy stolicę z Lubelszczyzną. Nowa trasa rozpocznie się w Zakręcie (przy rozjeździe do Lublina i Siedlec). Dalej prowadzić będzie przez Sulejówek i między Wesołą i Wolą Grzybowską. Rzeczniczka wyjaśniła, że rekomendowany plan trasy nie przewiduje budowy tunelu w rejonie Wesołej, którym pierwotnie miała przebiegać trasa.
Droga biec ma dalej na wschód od Rembertowa przez poligon i dalej między Zielonką i Ząbkami. Trasa ma też omijać siedliska znajdującej się pod ochroną strzebli błotnej. Wcześniej m.in. z tego powodu kilka lat temu wstrzymano decyzję środowiskową dla trasy.
Wschodnia Obwodnica Warszawy zakończy swój bieg niedaleko Drewnicy i połączy się z powstającą obwodnicą Marek.
Rzeczniczka pytana kiedy można spodziewać się ogłoszenia przetargu na budowę wschodniej obwodnicy zaznaczyła, że na razie jest na to za wcześnie. Przypomniała, że według planu wschodnia trasa jak i cały ring mają być gotowe do 2020 r.
Warszawska obwodnica będzie miała ponad 80 km długości. Kierowcy mogą już jeździć odcinkami o długości blisko 38 km. Blisko 7 km jest w trakcie budowy, chodzi o fragment obwodnicy Marek oraz trasy AK z mostem Grota.
Południowa Obwodnica Warszawy jest obecnie w trakcie przetargu. Trasa długości 18,5 km została podzielona na trzy odcinki. Powstanie m.in. tunel pod Ursynowem, nowy Most Południowy, a także estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.