FSO: czy fabrykę przejmie TATA?
Indyjski koncern samochodowy TATA Motors Ltd. rozważa przejęcie Fabryki Samochodów Osobowych. Inwestycja w Warszawie ma otworzyć inwestorowi rynki Środkowej i Wschodniej Europy. Jak podaje Financial Express, TATA zamierza ulokować w tej części świata miliard dolarów.
Przed trzema laty koncern TATA Ltd. stał się znany w Europie wskutek przejęcia Jaguara i Land Rovera. Teraz indyjski gigant, największy na świecie prywatny wytwórca samochodów i autobusów, może przejąć warszawskie FSO. Fabryka, która obecnie kontrolowana jest przez ukraińskie UkrAvto, boryka się z poważnymi problemami.
W lutym wygasła licencja FSO na produkcję Chevroleta Aveo, a jej właściciel, GM Daewoo, nie zamierza produkować w Polsce kolejnej odsłony modelu samochodu, który był podstawą funkcjonowania FSO. Ma to związek z wejściem w życie traktatu o wolnym handlu, który zniweluje 10% cło dla pojazdów produkowanych w Korei Południowej.
Przedstawiciele TATA Motors nie komentują oficjalnie spekulacji na temat kupna FSO. Przyznają jednak, że obecność koncernu w Środkowej i Wschodniej Europie jest obecnie niska. Najłatwiejszą drogą do zwiększenia swoich wpływów w tej części świata może być dla koncernu TATA przejęcie FSO. Czy indyjska firma zdecyduje się na taki krok? Niewykluczone, o dynamice firmy może świadczyć fakt, że do końca tego roku indyjski gigant motoryzacyjny chce zaprezentować osiem nowych modeli samochodów.
tb/