Trwa ładowanie...
04-03-2015 10:26

Ford Focus RS: rodzinny sportowiec

Ford Focus RS: rodzinny sportowiecŹródło: Szymon Jasina
d258bat
d258bat

Salon Samochodowy w Genewie to pierwsza okazja, aby szersza publiczność mogła zapoznać się z flagowym hot-hatchem (usportowionym autem kompaktowym) Forda. Nowy Focus RS to pięciodrzwiowe rodzinne auto z duszą prawdziwego sportowca.

Wygląd nowego Forda Focusa RS, podobnie jak w przypadku poprzednika, nie pozostawia wątpliwości co do osiągów tego modelu. Z przodu – muskularna osłona chłodnicy i spoiler umieszczony na przednim zderzaku, z tyłu – duże skrzydło i dyfuzor z dwoma końcówkami układu wydechowego. Taki zestaw zapewnia, że najmocniejszy hot-hatch w ofercie amerykańskiej marki zwróci uwagę każdego.

Silnik napędzający Focusa w odmianie RS to 2,3-litrowa jednostka z doładowaniem produkująca ponad 320 KM. Jest ona rozwinięciem konstrukcji montowanej w najnowszym Fordzie Mustangu, jednak została poddana wielu modyfikacjom, które tworzą ekstremalny charakter tego hot-hatcha. Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności, wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy.

Co ważne – Ford zdecydował się postawić na maksimum przyjemności z jazdy. Dlatego Focus RS otrzymał 6-biegową manualną skrzynię biegów ze skróconym drążkiem pozwalającym na szybszą zmianę przełożeń. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.

Najważniejszą nowością w nowym Focusie RS jest jednak nie silnik, ani fakt, że samochód otrzymał pięciodrzwiowe nadwozie, tylko układ napędowy. Po raz pierwszy w tym modelu moc przekazywana jest na cztery koła z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego. System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu możliwe ma być maksymalne wykorzystanie możliwości samochodu.

Model ten jest pierwszym z serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda fabryce w Saarlouis w Niemczech.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj