Ford Focus RS: rodzinny sportowiec
Salon Samochodowy w Genewie to pierwsza okazja, aby szersza publiczność mogła zapoznać się z flagowym hot-hatchem (usportowionym autem kompaktowym) Forda. Nowy Focus RS to pięciodrzwiowe rodzinne auto z duszą prawdziwego sportowca.
Wygląd nowego Forda Focusa RS, podobnie jak w przypadku poprzednika, nie pozostawia wątpliwości co do osiągów tego modelu. Z przodu – muskularna osłona chłodnicy i spoiler umieszczony na przednim zderzaku, z tyłu – duże skrzydło i dyfuzor z dwoma końcówkami układu wydechowego. Taki zestaw zapewnia, że najmocniejszy hot-hatch w ofercie amerykańskiej marki zwróci uwagę każdego.
Silnik napędzający Focusa w odmianie RS to 2,3-litrowa jednostka z doładowaniem produkująca ponad 320 KM. Jest ona rozwinięciem konstrukcji montowanej w najnowszym Fordzie Mustangu, jednak została poddana wielu modyfikacjom, które tworzą ekstremalny charakter tego hot-hatcha. Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności, wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy.
Co ważne – Ford zdecydował się postawić na maksimum przyjemności z jazdy. Dlatego Focus RS otrzymał 6-biegową manualną skrzynię biegów ze skróconym drążkiem pozwalającym na szybszą zmianę przełożeń. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
Najważniejszą nowością w nowym Focusie RS jest jednak nie silnik, ani fakt, że samochód otrzymał pięciodrzwiowe nadwozie, tylko układ napędowy. Po raz pierwszy w tym modelu moc przekazywana jest na cztery koła z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego. System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu możliwe ma być maksymalne wykorzystanie możliwości samochodu.
Model ten jest pierwszym z serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda fabryce w Saarlouis w Niemczech.
Szymon Jasina, moto.wp.pl