Ford Focus: nowe wcielenie kultowego kompaktu
Główny rywal Volkswagena Golfa i Opla Astry w nowej odsłonie został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie. Jak zapewnia Ford, odświeżony Focus cechuje się wyższą jakością wykończenia i wydajnością, a na dodatek oferuje zaawansowane technologie.
Kiedy Ford Focus pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1998 roku, wywołał sensację swoimi kształtami i przedefiniował kanon wyglądu samochodów kompaktowych. Druga generacja tego modelu, pokazana w 2004 roku, była bardziej stonowana, ale okazała się udaną ewolucją, dzięki której Ford w klasie kompaktów zajął miejsce tuż przy VW Golfie. Trzecia generacja sprzedawana od 2010 roku również osiągnęła sukces. Model sprzedawany jest jednocześnie w Ameryce i Europie, co w 2012 roku zaowocowało tytułem najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Samochód ceniony za trwałość i niskie koszty eksploatacyjne był jednak krytykowany za wygląd wnętrza i jakość jego wykończenia. Teraz przyszedł czas na kolejne zmiany w bestsellerze Forda.
W kwestii wyglądu producent nie zdecydował się na rewolucję. Nowy Focus odziedziczył po swym poprzedniku bryłę nadwozia i proporcje. Uwagę zwraca zmieniona osłona chłodnicy, przywodząca na myśl większe Mondeo. Na masce pojawiły się przetłoczenia biegnące od logo w kierunku przedniej szyby. Inny jest również kształt świateł przeciwmgielnych. Z tyłu samochód zyskał nowy tylny pas, a jego światła są węższe.
We wnętrzu odświeżony Focus różni się przede wszystkim środkową konsolą. Model ten przekonuje nas o tym, że w Fordzie czas stylistyki kabiny i rozmieszczenia przełączników rodem z mikrowież audio mamy już za sobą. Pomiędzy środkowymi wylotami powietrza swoje miejsce znalazł 8-calowy, dotykowy ekran. Będzie on obsługiwał m.in. nawigację z funkcjami głosowymi. Pod nim umieszczono wejście na płyty CD i zgrabnie zaprojektowane klawisze sterujące systemem audio. Poniżej, we wgłębieniu, ulokowano przełączniki do obsługi nawiewu, klimatyzacji i podgrzewania szyb oraz foteli. Niewielkiemu retuszowi poddano także kierownicę. Dodatkowo Ford obiecuje, że w odświeżonym Focusie będzie ciszej; zwiększono bowiem grubość szyb, mat wygłuszających i dywaników.
Producent zapewnia, że nastąpiło również wiele zmian, których nie widać na pierwszy rzut oka. Zmodyfikowano układ kierowniczy, by zapewnić bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie. Poprawiono także sztywność samochodu, zmodyfikowano amortyzatory oraz układ ESP. Nowy Focus to również sporo nowej elektroniki. Samochód oferuje obecnie wspomaganie parkowania prostopadłego i równoległego. Do tej pory bez konieczności kręcenia kierownicą można było wykonać tylko pierwszy z tych manewrów. Odświeżony kompakt Forda wyposażono też w system ostrzegający o niebezpieczeństwie w czasie wyjazdy tyłem z miejsca parkingowego i nową generację aktywnego tempomatu. Poprawiono również system zapobiegania kolizjom - obecnie działa on do prędkości 50 km/h, a nie do 30 km/h jak wcześniej.
Pod maską odświeżonego Focusa znajdą się poprawione silniki i nowe jednostki. Najważniejsze z nich to nowy benzynowy motor o pojemności 1,5 l i mocy 150 lub 180 KM oraz nowa jednostka dieslowska TDCi o pojemności 1.5 l i mocy 95 lub 120 KM. Zmodernizowano również silnik 2.0 TDCi, który teraz ma zadowalać się o 14 proc. mniejszymi porcjami paliwa. Samochód dostępny będzie również z jednostkami benzynowymi 1.0 EcoBoost (100-125 KM) oraz wolnossącym 1,6 l (85-125 KM).
Ford spodziewa się ogromnego sukcesu odnowionego Focusa. Fabryki w Niemczech, USA, Rosji, Chinach, Tajlandii, Tajwanie oraz Argentynie będą mogły wyprodukować rocznie ponad 1,5 miliona sztuk tego modelu.
Szymon Jasina, tb, moto.wp.pl