Fiat Stilo Multiwagon kontra Peugeot 307 SW: pojedynek okazji cenowych
Jakie są pierwsze skojarzenia ze Stilo i 307? Pożar! Fiat "spalił" Stilo już na starcie, windując ceny do bardzo wysokiego poziomu, natomiast "francuz" dość długo borykał się z poważnym ryzykiem samozapłonu. Efektem tego jest ogólna nieufność do obu modeli i niewielka popularność wśród nabywców z rynku wtórnego, co w konsekwencji spowodowało bardzo szybki spadek wartości.
Prezentowane wersje kombi można kupić już za nieco ponad 11 tys. zł i - co ciekawe - będą to auta z dość udanymi silnikami Diesla. Dla porównania: konkurencyjna Toyota Corolla 2.0 D-4D z 2002 r. kosztuje ponad 18 tys. zł. Za tyle można kupić zarówno Stilo, jak i "307-kę", ale o 4 lata młodsze! Stosunek ceny do wieku jest więc bardzo korzystny. Oba auta świetnie wypadają także pod względem użytkowym. Stilo Multiwagon oferuje duże, praktyczne wnętrze, 510-litrowy bagażnik i doskonałe wyposażenie. Peugeot 307 w wersji kombi lub SW (m.in. szklany dach) mimo nieznacznie mniejszego bagażnika (505 l) może okazać się zdecydowanie bardziej funkcjonalny, m.in. ze względu na możliwość przewozu nawet 7 osób (dodatkowe dwa miejsca można było dokupić).
Do zalet zaliczyć trzeba również silniki. Porównywana jednostka Fiata - 1.9 JTD/115 KM - uchodzi za trwałą i stosunkowo niedrogą w naprawach - w opinii wielu mechaników prezentuje wyższą trwałość niż konkurencyjne diesle Toyoty czy Volkswagena. Motor 2.0 HDI/107 KM, montowany w Peugeocie 307, to również udana konstrukcja, która szczególnie wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Zapewnia ponadto niezłą dynamikę i rozsądne spalanie, choć pod tymi względami nieco korzystniej wypada napęd Fiata.
Jeśli chodzi o typowe usterki, to trzeba liczyć się z przypadłościami współczesnych turbodiesli, zwłaszcza w egzemplarzach z dużym przebiegiem. Jednak ceny wtryskiwaczy, turbosprężarki, koła dwumasowego czy zaworu EGR nie są wygórowane. Źródłem dużych wydatków nie powinno też być zawieszenie. Właściwie zastrzeżenia można mieć tylko do trwałości elementów przedniej osi, gdyż czasem trzeba coś wymienić.
W Stilo zdarzają się pęknięcia sprężyn, za to Peugeot 307 ma często problemy z elektryczną pompą w układzie wspomagania kierownicy - koszt naprawy: ok. 800 zł. Skoro poruszyliśmy temat elektryki, to warto wiedzieć, że w Stilo zawodzi czujnik położenia wału silnika, ponadto pojawiają się przerwy w obwodach poduszek powietrznych. Natomiast w Peugeocie 307 psują się m.in. przełączniki kierunkowskazów oraz sensor otwarcia tylnej klapy. Poza tym zdarzają się usterki centralki elektrycznej BSI.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Kia Optima 1.7 CRDI - Optymalna zmiana warty
Stilo Multiwagon 1.9 JTD (2003-07) - usterki
Niestabilna elektronika
Problemem, który od czasu do czasu może doskwierać użytkownikowi Fiata Stilo, są fanaberie elektroniki. Mogą mieć one wpływ na pracę napędu, np. z powodu uszkodzenia jednego z czujników, a także na bezpieczeństwo jazdy - rozłącza się kostka pod fotelem kierowcy, będąca elementem obwodu poduszek powietrznych. Niekiedy za wyświetlanie komunikatów o błędach, których tak naprawdę nie ma, odpowiada przetarta wiązka elektryczna.
Osprzęt silnika
W przypadku turbodiesla 1.9 JTD jedną z częstszych usterek jest uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego, zdarzają się też awarie przepływomierza powietrza. Po większym przebiegu nie unikniemy, niestety, wymiany dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, a także wtryskiwaczy.
Pękające sprężyny
Czasami zdarzają się pęknięcia sprężyn przedniego zawieszenia, jednak koszt wymiany wynosi tylko około 200 zł.
Problemy z układem kierowniczym
Stilo może zmagać się z usterkami elektrycznego wspomagania układu kierowniczego - ulega ono podobnym uszkodzeniom jak w Fiacie Punto II, ale rzadziej (koszt naprawy to około 1500 zł). Po wyższych przebiegach zdarzają się też dość często luzy w przekładni kierowniczej.
307 SW 2.0 HDI (2002-07) - usterki
Awarie pompy wspomagania
Elektryczna pompa wspomagania była jedną z przyczyn pożarów "307-ek". Wadę w tym zakresie już usunięto, ale nadal nie jest to trwałe rozwiązanie - uszkodzeniu ulega napęd pompy. Regenerowany zespół pompy wspomagania można kupić za około 800 zł, ale wymienić ją powinien tylko wyspecjalizowany warsztat.
Nietrwałe tarcze hamulcowe
Oryginalne tarcze hamulcowe dość często ulegają wykrzywieniu i powodują drgania kierownicy podczas hamowania.
Usterki elektroniki i elektryki
Niestety, elektronika potrafi uprzykrzyć życie właścicielowi Peugeota 307 w podobnym stopniu, jak w Fiacie Stilo. Problemy nasilają się, gdy wzrasta wilgotność powietrza - mogą pojawić się wtedy komunikaty o błędach lub np. przestać działać elektrycznie sterowane lusterka. Niezależnie od wilgoci, często psują się przełączniki kierunkowskazów, sensor otwierania tylnej klapy, ale najbardziej denerwujące okazują się żarówki reflektorów, przepalające się co 2-3 miesiące. Dodatkowo w wielu miejscach wiązki są słabo zabezpieczone.
Awarie osprzętu silnika
Korpus silnika 2.0 HDI jest trwały, ale - tak jak w innych nowoczesnych dieslach - po dużych przebiegach awariom ulega osprzęt. Zaczyna się od koła pasowego.
Fiat Stilo Multiwagon i Peugeot 307 SW są równorzędnymi rywalami - to funkcjonalne i praktyczne auta, wyposażone w udane silniki wysokoprężne. Niestety, obie propozycje mają też kilka słabych punktów, głównie elektrykę. Nieco lepiej z tej pary prezentuje się 307 SW - przekonuje wyższym komfortem i cichszym dieslem, a przy tym gwarantuje zbliżone koszty utrzymania jak Stilo.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Kia Optima 1.7 CRDI - Optymalna zmiana warty