Modele, które odnoszą sukces są bardzo niechętnie zmieniane. Po co poprawiać coś, co się znakomicie sprzedaje? Tak właśnie jest w przypadku najnowszego Fiata Punto, którego lifting z zewnątrz jest tak dyskretny, że znalezienie 10 różnic w porównaniu z poprzednikiem nie będzie możliwe. Jego wygląd zewnętrzny praktycznie się nie zmienił. Różnicę od razu dostrzeżemy za to we wnętrzu oraz pod maską, pod którą trafił… dwucylindrowy silnik. Czy to wystarczy, by móc normalnie jeździć tym nie najmniejszym przecież samochodem?
Choć od premiery „Kropki” minęło już 19 lat, model ten pozostaje bestsellerem Fiata we Włoszech. Całkiem nieźle sprzedaje się w całej Europie. Od chwili premiery w 1993 roku nabywców znalazło już 8,5 mln egzemplarzy. Włosi najwyraźniej nie chcą jeszcze ryzykować zmiany modelu, decydując się na kolejny lifting. Kto wie, może na 20-lecie istnienia Punto, doczekamy się zupełnie nowego modelu. Na razie obecna wersja przeszła kolejne poprawki. Przy okazji zrezygnowano z używania w jego nazwie przydomków Grande i Evo.
Co zmieniło się na zewnątrz? Karoseria nie przeszła żadnych poważnych zmian od 2005 roku. Fiat Punto 2012 ma nowy przedni zderzak, uderzająco podobny do tego z modeli Grande Punto i Punto Evo 2009. Teraz jednak cały ten element jest lakierowany w kolorze nadwozia. Tylny też został w całości polakierowany. Na czym polega różnica? Tylne światło przeciwmgielne i lampa cofania mają teraz podłużny kształt, aby lepiej się komponować ze zderzakiem.
Emblemat fabryczny Fiata na tylnej klapie pełni także funkcję przycisku jej zamka. Pozostałe elementy stylistyczne nadwozia nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniej generacji.
Całości dopełniają 15-calowe felgi z lekkiego stopu oraz trzy nowe, metalizowane kolory karoserii: turkusowy Oil, czerwony Ruby oraz szary Corse. Wersja z silnikiem 0,9 jest oznaczona emblematem TwinAir na tylnej klapie i desce rozdzielczej.
O wiele łatwiej zauważyć nowe elementy we wnętrzu auta. Do wykończenia użyto nieco innych, niż do tej pory materiałów. W zależności od wersji wyposażenia (Easy/Lounge) dostępne są dwie faktury tworzyw, pokrywających powierzchnię deski rozdzielczej. W centralnej konsoli pojawiły się dwa nowe panele z połyskującego, czarnego plastiku. Pierwszy obejmuje dysze nawiewu, złącze dedykowane dla nawigacji TomTom oraz ukryty pod klapką, niewielki, ale dość głęboki schowek na drobiazgi. Drugi czarny panel to nowa obudowa radia.
Dostępne są trzy rodzaje tapicerki: szary denim z czerwonym haftem dla wersji Fresh/Estiva, zgrzewany elektrycznie Denim Extra (do wyboru szary, niebieski lub czerwony) dla wersji Easy oraz czarna tkanina Castiglio na profilowanych fotelach w wersji Lounge. Za dopłatą dostępna jest też czarna tapicerka skórzana.
W katalogu pojawiła się także wersja specjalna TwinAir z lakierowanymi na czarno lusterkami i słupkami, przyciemnianymi kloszami świateł oraz dedykowanymi do tego modelu, 15-calowymi, czarnymi felgami z lekkiego stopu. Wersji specjalnej Punto TwinAir dedykowany został również zielony lakier karoserii o nazwie Lime, który - podobnie jak pozostałe 12 barw nadwozia, można łączyć z lakierowanym na czarno dachem.
Najważniejszej zmiany dokonano pod maską. Teraz Fiat Punto może mieć pod nią… tylko dwa cylindry z Bielska-Białej. Produkowany w Polsce, znany z modelu 500 mały, ale mocny silnik po raz pierwszy zastosowano w większym modelu. Nagrodzonego tytułem „Światowego Silnika Roku” dwucylindrowca zaopatrzono w turbosprężarkę z intercoolerem, co podniosło jego maksymalną moc do 85 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment 145 Nm jest dostępny przy 2000 obr./min. Producent obiecuje spalanie na poziomie 4,2 l/100 km, jednak dynamiczny przejazd testową trasą, bez ecodrivingowych sztuczek, w naszym samochodzie zakończył się wynikiem 8,1 l/100 km.
Tym, którzy chcieliby spalać mniej, z pomocą może przyjść pracujący w dwóch trybach sterownik silnika. Uruchomienie przyciskiem w desce rozdzielczej funkcji ECO, powoduje ograniczenie momentu obrotowego ze 145 do 110 Nm (przy 2500 obr./min.) i spadek zużycia paliwa. Oczywiście, wiąże się to również z zauważalnym pogorszeniem osiągów. Jadąc w trasie będziemy wówczas narzekać na zbyt małą dynamikę podczas wyprzedzania, jednak w mieście to rozwiązanie sprawdzi się doskonale i pomoże zaoszczędzić na kosztach tankowania.
Jazda Punto 2012, wyposażonym w silnik TwinAir, utwierdza w przekonaniu, że pomimo pojemności zaledwie 875 cm3, w niczym nie ustępuje on współcześnie produkowanym, czterocylindrowym jednostkom. Jazda tym samochodem może być przyjemna i dostarczać wiele radości. Zwłaszcza, że wcale nie będziemy zawalidrogą. Pomimo dwóch cylindrów pod maską, nowe Punto 0.9 przyspiesza do setki w 12,7 s., a jego prędkość maksymalna to 172 km/h.
Dwucylindrowy Fiat Punto potrafi zaskoczyć łagodnością pracy jednostki. Dzięki dość skomplikowanej konstrukcji, w której zastosowano dodatkowy wałek wyrównoważający, wrażenia z jazdy niewiele różnią się od tych z podróży czterocylindrowcem. W dolnym zakresie obrotów silnik jest cichy, na wolnych obrotach w ogóle go nie słychać. Przy mocniejszym dodaniu gazu swoim brzmieniem przywodzi na myśl poczciwego malucha. To jednak jedyne podobieństwo do jednostki z Fiata 126p.
Choć z danych technicznych wynika coś zupełnie innego, w najniższym zakresie obrotów nieco brakuje momentu obrotowego, co łatwo odczujemy podczas ruszania. Zbyt mała dawka gazu może zakończyć się zdławieniem silnika. Na pierwszych kilometrach łatwo jednak przyzwyczaić się to tego, że dwucylindrowiec pracuje nieco inaczej.
Oprócz jednostki 0,9 pod maskę Fiata Punto 2012 trafia jeszcze 7 innych silników, w tym poddane modyfikacjom jednostki diesla Multijet o pojemności 1.3 w wersjach o mocy 75 i 95 KM, które teraz mają być bardziej wydajne i oszczędniejsze, między innymi dzięki zastosowaniu systemu Start&Stop. Listę silników benzynowych uzupełniają jednostki: 1.2 o mocy 69 KM oraz 1.4 z systemem Start&Stop w trzech wariantach mocy: 77, 105 i 135 KM, a zamyka ją motor Bi-Fulel, napędzany benzyną lub metanem (CNG).
Gama modelowa Punto na polskim rynku to cztery wersje wyposażenia: Fresh, Estiva, Easy oraz Lounge. Cennik zaczyna się od 36 990 zł za wersję z benzynowym silnikiem 1.2. Najtańszy silnik 1.4 to wydatek 44 990 zł. Najtańszy diesel, Multijet o mocy 75 KM kosztuje 52 490 zł. Tyle samo zapłacimy za, spalającą średnio (według katalogu) tyle samo litrów paliwa, jednostkę benzynową 0,9 TwinAir. Szkoda, że mały benzynowiec nie może być tańszy. Cennik odświeżonego Fiata Punto 2012 zamyka wersja 1.4 MultiAir Turbo 16v Lounge za 62 490 zł.
WP: Marek Wieliński
"Fiat Punto 2012 0.9 Turbo TwinAir" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "Benzynowy, 2-cylindrowy" |
Pojemność silnika cm3 | "875" |
Moc KM / przy obr./min | "85 / 5500 " |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "145 / 2000 " |
Skrzynia biegów | "6-biegowa, manualna" |
Prędkość maksymalna km/h | "172" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "12,7" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "4,9 / 3,8 / 4,2" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d. / b.d. / 8,1" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "275 / 1030" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4065 / 1687 / 1490" |
Cena wersji podstawowej w zł | "36 990 " |
Cena testowanego modelu w zł | "52 490" |
Plusy | null |
Minusy | null |