Trwa ładowanie...
02-10-2012 15:21

Fiat Panda 4x4: maluch nie tylko miejski

Fiat Panda 4x4: maluch nie tylko miejskiŹródło: Szymon Jasina
d6y8xdh
d6y8xdh

Prezentowany w Paryżu nowy Fiat Panda 4x4 to jedyny model z napędem na 4 koła w segmencie A. Jest to spadkobierca bestsellera, który po raz pierwszy pojawił się prawie 30 lat temu. Również nowy model łączy charakter miejskiego samochodu z możliwością zjechania z ubitych szlaków.

Stylistycznie Panda 4X4 jest bardzo zbliżona do standardowego modelu. Otrzymała jedynie typowo "terenowe" dodatki, jak zderzaki z dodatkiem czarnego i srebrnego plastiku. Model posiada wymiary: 368 cm długości, 167 cm szerokości i 160 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 230 cm, natomiast rozstaw kół przednich to 141 cm, a tylnych 140 cm.

Panda 4x4 jest wyposażona w układ napędowy typu "Torque on demand", który korzysta z dwóch mechanizmów różnicowych i sprzęgła sterowanego elektronicznie. Chodzi o napęd 4x4, stale kierowany elektroniczną jednostką sterującą, która poprzez analizę sygnałów z pojazdu, rozdziela napęd na dwie osie przednią i tylną w sposób jednolity i proporcjonalny dostosowując się do warunków przyczepności panujących na drodze. Korzyści, jakie oferuje ten system, to całkowita automatyzacja funkcjonowania i bezobsługowość.

Fiat Panda 4x4 jest dostępny z dwoma rodzajami silników, obydwa wyposażone w system Start&Stop: nowy silnik 0.9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM oraz diesel 1.3 Multijet II o mocy 75 KM. W stosunku do silnika 1.2 Fire poprzedniej generacji, silnik Twinair Turbo proponuje wzrost o 40 proc. momentu obrotowego, który wraz ze specjalną skrzynią biegów z niższym przełożeniem pierwszego biegu gwarantuje zdecydowaną poprawę możliwości ruszania pod górę, łatwość ruszania z miejsca, elastyczność i zrywność. Analogiczne udoskonalenia są stosowane dla silnika Multijet II dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 30 proc.

d6y8xdh

Nowa Panda z napędem na cztery koła nie zapewni wyjątkowych możliwości w terenie. Ten samochód ma jedynie pozwolić, aby po opuszczeniu asfaltu kierowca mógł wjechać tam, gdzie nie poradziłaby sobie zwykła Panda. Stąd wynika wybór dwóch schematów zawieszenia: rozwiązanie z kolumnami McPhersona dla przedniego napędu, natomiast dla tylnego wybrano system z kołami połączonymi belką skrętną, specjalnie opracowany dla wersji 4x4.

sj

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj