Fiat Panda 4x4: maluch nie tylko miejski
Prezentowany w Paryżu nowy Fiat Panda 4x4 to jedyny model z napędem na 4 koła w segmencie A. Jest to spadkobierca bestsellera, który po raz pierwszy pojawił się prawie 30 lat temu. Również nowy model łączy charakter miejskiego samochodu z możliwością zjechania z ubitych szlaków.
Stylistycznie Panda 4X4 jest bardzo zbliżona do standardowego modelu. Otrzymała jedynie typowo "terenowe" dodatki, jak zderzaki z dodatkiem czarnego i srebrnego plastiku. Model posiada wymiary: 368 cm długości, 167 cm szerokości i 160 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 230 cm, natomiast rozstaw kół przednich to 141 cm, a tylnych 140 cm.
Panda 4x4 jest wyposażona w układ napędowy typu "Torque on demand", który korzysta z dwóch mechanizmów różnicowych i sprzęgła sterowanego elektronicznie. Chodzi o napęd 4x4, stale kierowany elektroniczną jednostką sterującą, która poprzez analizę sygnałów z pojazdu, rozdziela napęd na dwie osie przednią i tylną w sposób jednolity i proporcjonalny dostosowując się do warunków przyczepności panujących na drodze. Korzyści, jakie oferuje ten system, to całkowita automatyzacja funkcjonowania i bezobsługowość.
Fiat Panda 4x4 jest dostępny z dwoma rodzajami silników, obydwa wyposażone w system Start&Stop: nowy silnik 0.9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM oraz diesel 1.3 Multijet II o mocy 75 KM. W stosunku do silnika 1.2 Fire poprzedniej generacji, silnik Twinair Turbo proponuje wzrost o 40 proc. momentu obrotowego, który wraz ze specjalną skrzynią biegów z niższym przełożeniem pierwszego biegu gwarantuje zdecydowaną poprawę możliwości ruszania pod górę, łatwość ruszania z miejsca, elastyczność i zrywność. Analogiczne udoskonalenia są stosowane dla silnika Multijet II dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 30 proc.
Nowa Panda z napędem na cztery koła nie zapewni wyjątkowych możliwości w terenie. Ten samochód ma jedynie pozwolić, aby po opuszczeniu asfaltu kierowca mógł wjechać tam, gdzie nie poradziłaby sobie zwykła Panda. Stąd wynika wybór dwóch schematów zawieszenia: rozwiązanie z kolumnami McPhersona dla przedniego napędu, natomiast dla tylnego wybrano system z kołami połączonymi belką skrętną, specjalnie opracowany dla wersji 4x4.
sj