Fabia Combi w poszukiwaniu przestrzeni
Siedem samochodów Škoda Fabia Combi uczestniczyło w pierwszych w Polsce, oficjalnych testach tej wersji najpopularniejszego w kraju samochodu. Brał w nich udział Mirosław Hermaszewski, jedyny Polak, który dokładnie 30 lat temu poznał osobiście walory przebywania w największej możliwej przestrzeni - przestrzeni kosmicznej.
Testy wchodzącej właśnie do salonów Nowej Škody Fabia odbyły się w dniach 24-25.02.2008 r. wśród rozległych przestrzeni przepięknej Ziemi Lubuskiej, na terenach Łagowskiego Parku Krajobrazowego. - Chcieliśmy pokazać, że warto wokół siebie poszukać więcej przestrzeni. Ruszyć się zza biurka, zjechać z głównych dróg, spędzić aktywnie czas wolny. No i rzecz jasna zademonstrować, jak nadaje się do tego Nowa Fabia Combi, samochód o największej w swojej klasie przestrzeni - mówi Tomasz Piasny, PR Manager Skoda Auto Polska. - To ważne, bo według badań Acxiom Polska tylko 11% Polaków aktywnie spędza wolny czas - dodaje Piasny.
- To naprawdę świetny samochód. Ma rewelacyjne przyspieszenie, dużą przestrzeń zarówno wewnątrz, jak i w bagażniku. Rzecz jasna trudno go porównywać z pojazdami eksplorującymi przestrzeń kosmiczną, ale do pokonywania dróg i szos jest idealny - mówi uczestniczący w testach Mirosław Hermaszewski, pierwszy polski kosmonauta.
Uczestnicy testów pokonywali licząca 50 km trasę szosami Ziemi Lubuskiej oddalonymi od głównych szlaków komunikacyjnych. Mieli także możliwość zmierzyć się z wyzwaniami aktywnego spędzania wolnego czasu. Eksplorowali podziemne przestrzenie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, jednej z największych w Europie fortyfikacji. Pokonywali odcinki trasy rowerami turystycznymi, przewożonymi wewnątrz Fabii Combi przy użyciu specjalnego systemu uchwytów. Mieli także możliwość strzelać z łuku i wiatrówki, grać w paintball, obserwować nocny nieboskłon, zjechać z mostu linowego, poruszać się miniskuterami crossowymi, quadami i buggy. Sprzęt wykorzystywany we wszystkich tych działaniach związanych z aktywnym wypoczynkiem zmieścił się bez problemu w liczącej po złożeniu tylnej kanapy 1 460 litrów powierzchni bagażowej (480 dm3 w przypadku standardowej pozycji siedzeń) Nowej Škody Fabia Combi.
Podczas testów uczestnicy mogli też skonfrontować jej zalety z cechami samochodów porównywalnej klasy - Peugeot 207 SW (pojemność bagażnika 337/1258 litrów) i Renault Clio Grandtour (pojemność bagażnika 439/1277 litrów). Oznacza to, że Nowa Škoda Fabia Combi pierwszego ze swych konkurentów przewyższa w przestrzeni bagażowej o równowartość dwóch dużych walizek (ponad 140 litrów), a drugiego o równowartość sporego nesesera (ponad 40 litrów). Przy złożonej kanapie tylnej różnice te wynoszą ponad 200 i ponad 180 litrów. Tak duży bagażnik Nowej Fabii Combi wykracza poza granice segmentu. Jej ładowność jest taka sama lub nawet większa niż wielu samochodów z klasy średniej wyższej. Zbliża też ją do pojemności bagażnika samochodów kompaktowych w wersjach kombi i kompaktowych MPV. Nowa Fabia Combi może zatem ładownością z powodzeniem rywalizować m.in. z takimi modelami jak Opel Meriva, Ford Focus sedan, Opel Astra sedan.
Uczestnicy testów naocznie przekonali się także, że samochód Škody, poza największą przestrzenią, na tle pozostałych modeli charakteryzuje się również wieloma innymi zaletami. A także, że świetnie sprawdza się przy realizowaniu aktywnego wypoczynku nawet na drogach o niezbyt dobrej nawierzchni. - Cieszę się, że Škoda popiera aktywny wypoczynek i ceni miejsca, gdzie można oddawać się swoim turystycznym pasjom. Dlatego, tym bardziej cieszę się, że organizatorzy wybrali właśnie Łagów na miejsce testów Nowej Škody Fabia Combi - mówi uczestniczący w testach Norbert Bałenkowski, na co dzień zajmujący się turystyką kwalifikowaną i imprezami integracyjnymi dla firm. - Tutejsze tereny są idealne dla osób lubiących aktywny wypoczynek, a możliwości bagażowe Nowej Škody Fabia Combi mogą zaimponować - dodaje Bałenkowski.
Wymiary Nowej Škody Fabia Combi - długość, szerokość i wysokość (odpowiednio: 4 239 mm, 1 642 mm i 1 498 mm) tworzą solidną bazę dla przestronnego wnętrza samochodu. O 54 litry urósł także bagażnik, którego pojemność wynosi obecnie 480 litrów. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń otrzymujemy płaską powierzchnię załadunkową i przestrzeń na 1 460 litrów bagażu - 235 litrów więcej niż w poprzednim modelu.
Na portfolio silników składają się cztery jednostki benzynowe - 1.2/44 kW (60 KM), 1.2/51 kW (70 KM), 1.4 16V/63 kW (85 KM), 1.6 16V/77 kW (105 KM) oraz trzy diesle - 1.4 TDI/51 kW (70 KM), 1.4 TDI/59 kW (80 KM), 1.9 TDI/77 kW (105 KM). Jednostka 1.6 16V/77 kW będzie opcjonalnie oferowana z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (Tiptronic).
Poza świeżym designem, najnowszy model Škody oferuje szereg rozwiązań zwiększających wygodę i podnoszących komfort podróżowania. Najważniejsze z nich to: duża przestrzeń dla pasażerów tylnej kanapy, przestronny bagażnik (480 l/1 460 l przy wypełnionym bagażniku), wiele praktycznych schowków, wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza oraz roleta przestrzeni bagażowej z nowoczesnym systemem zwijania za pomocą jednego przycisku - identyczna jak w Škodzie Octavia Combi.