5. Pikes Peak
26 czerwca
Pikes Peak to drugi, po Indy 500, z najstarszych wyścigów rozgrywanych na terenie Stanów Zjednoczonych. Pierwsze zawody odbyły się w 1916 roku na szutrowej trasie w Colorado Springs, na dystansie 19,98 km ze 156 zakrętami, wijącej się w górę raz między drzewami, innym razem tuż nad przepaścią. Meta znajdowała się na wysokości 4301 m. n.p.m - o 1616 m wyżej niż linia startu. Średnie nachylenie wynosi tu 7 proc.
W Europie po raz pierwszy usłyszano o tym wyścigu dopiero w latach 80., kiedy po likwidacji grupy B drużyna Audi przywiozła do Colorado Springs model Quattro. Dwukrotnie poprowadziła go Michele Mouton. Później potwora o nazwie Sport Quattro S1/E2 przejął Amerykanin, Boby Unser, ale dopiero w 1987 roku wpadł w ręce Waltera Röhrla, który w swoim występie pobił rekord trasy i jednocześnie jako pierwszy uczestnik zszedł z czasem przejazdu poniżej 11 minut.
W latach 90. droga wyścigu stała się niemal w całości asfaltowa. Samochody w Pikes Peak podzielono na liczne klasy w zależności od konstrukcji aut. Same nazwy klas dość jasno określają samochody, np. Exhibition Powersports, Open Wheels czy Unlimited. Najciekawsza jest ta ostatnia, gdzie nie obowiązują absolutnie żadne zasady. Jedyne co sprawdza się na badaniach technicznych to zgodność ze standardami bezpieczeństwa. Samochody mają być jak najmocniejsze i jak najlżejsze. Rodzaj napędu, silnika i karoserii są bez znaczenia. To w tej klasie padają rekordy i w tej klasie startują najlepsi zawodnicy.